Klädkoder – hur ska jag klä mig som tärna på ett vinterbröllop?

fråga:
Kan brudtärnan ha på sig en dräkt på ett februaribrollop, eller är det långklänning som gäller?

Kan tärnan ha hatt på sig?

Om hatt går bra tar man av den vid midagen eller kan den sitta kvar?

Ungefär, hur långt skall talet vara (bästa väninnan)?

Svar:
Det är inte årstid eller månad som styr längden på klänningen, utan den klädkod som anges vid inbjudan.

Är det mörk kostym eller kavaj på inbjudan, så kan du bära en ankellång klänning.

Detta förutsatt att det är ett formellt bröllop med efterföljande middag på kvällen.

Är det middag efteråt ska hatten tas av vid festen. Men du bär inte hatt till lång klänning.

Hatten bär du till förmiddagsdräkten och som dräkt räknas kjol eller klänning ( inte byxor).

Ditt tal ska vara tre till fem minuter. Absolut inte längre.

Klicka här för att läsa min artikel med klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vilka skor ska jag ha vid ljus klodsel?

Fråga:
Vilken typ av skor kan man ha när man går på begravning och ljus klädsel gäller?

Kan man ha en öppen sko typ sandalett med kilklack ?

Man vill ju inte använda strumpor i den här värmen!

Begravning sker i en pingstkyrka.

Svar:
Klädseln ska vara diskret och inte festbetonad på något vis.

Om din sandal känns som om den uppfyller dessa önskemål, så fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag som brudens mor byta om till bröllopsfesten?

Fråga:
Jag är brudens mor och undrrar om det är ok att byta om på kvällen till långklänning och ha en ljusare och kortare modell under vigselceremonin?

När ska man egentligen byta om?

Innan maten och brudvalsen eller efteråt?

Svar:
Det är helt ok att byta om, men du bör hålla dig inom den angivna klädkoden.

Du är brudens mor och utöver därigenom ett värdskap. Att byta till en finare klädsel än övriga gäster kommer försätta dem i en situation där de är sämre klädda än du.

Den värderingen måste du göra innan du byter om.

När du ska byta om styrs snarare av praktiska saker som när du hinner göra det.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag som kvinna bära långbyxor vid klädkod mörk kostym?

Fråga:
Undrar om vid klädkod mörk kostym kan ha en mörkblå vid byxa med (lite mönstrad på längden) och en väldigt ljus sidenponcho med väldigt diskreta blå inslag.

Detta på ett sommarbröllop.

Svar:
Mörk kostymklädsel innebär klänning eller kjol på kvinnan, så svaret blir nej.

Du kan inte bära dina byxor om du önskar vara korrekt klädd i enlighet med klädkoden.

Sedan kan man alltid fundera på om någon kommer tycka det är fel med ett par festliga byxor.

Kanske någon enstaka, men de flesta bryr sig inte.

Men du kommer skilja dig från mängden.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära hellång klänning till mörk kostymklädsel på bröllop?

Fråga:
Ska på bröllop och klänningen jag hittat är mönstrad upptill (mycket färg och mönster) och vit chiffong ner till.

Är en hellång maxi klänning ok vid ett sånt här tillfälle?

Är det ok att bära vitt alls?

Svar:
Hellång klänning tillhör klädkoden frack eller högtidsdräkt och fungerar således inte.

Klänningen kan vara ankellång och då ska den inte vara vid eller glittrig.

Vitt är helt ok, så länge din klänning inte är helvit, det måste finnas andra färger också.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad innebär ”Smoking må bäras”?

Fråga:
Jag är inbjuden till ett bröllop där det i inbjudan står klädkod: ”mörk kostym, smoking må bäras” vad innebär detta för oss kvinnor?

Bör man ha en långklänning och vilken typ i så fall? Ska det vara en riktig aftonklänning?

Och vad innebär klädkoden för män?

Vill de helst att de ska bära smoking? Bröllopet är kl 15 på eftermiddagen.

Svar:
Verbet ”må” uttrycker en önskan eller om det skulle vara riktigt beslutsamt en befallning, men så är det knappast till ett bröllop.

Här är det snarare en önskesats och med innebörden ”får”, alltså Smoking får bäras. Eller rätt och slätt, välj själv vilket du föredrar.

Med denna klädkod kan en aftonklänning rekommenderas, eftrsom den passar både till Smoking och Mörk kostym.

Dessutom kan längden vara både knälång eller ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vid en buffé på slottet, kan en Mörk kostym ersättas med Smoking?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till Slottet.

Det är buffé med kungahuset och klädkoden är mörk kostym eller  folkdräkt.

Någon sade till mej att mörk kostym i dom sammanhangen kan betyda Smoking.

Vore tacksam för svar då det vore pinsamt att komma felklädd.

Svar:
Nej, står det mörk kostym är det detta som gäller.

Att kliva upp en nivå på klädkoderna innebär att du blir helt fel klädd.

Folk ”tror sig ofta veta” men ger helt fel råd, vilket du här tyvärr drabbats av.

Använd en mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – ej nära anhörig, hur ska min fru klä sig?

Fråga:
Min fru skall på begravning och hon är inte anhörig.

Hon frågade vad hon skulle ha för kläder och  de sa något mellanting.

Hur ska man tänka då?

Min fru har varit vårdgivare åt damen som ska begravas och dom anhöriga ville att hon skulle närvara.

Svar:
Det bästa är att följa den angivna klädkoden, eller det som inte skrivits.

Har ingen klädsel skrivits, så innebär det mörk klädsel. Hur den ser ut läser du på länken som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – vad innebär ett 70-årskalas med tema ”hatt”?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till ett 70-årskalas (en dam), på inbjudan står ”Tema hattar”.

Hur klär jag mig?

Svar:
Det enkla svaret är givetvis ”i hatt”.

Men inbjudaren har säkert förväntat sig lite mer än så och jag får helt enkelt svara att det vet endast inbjudaren.

De har hittat på ett tema, men därefter lämnat fältet fritt för eget tyckande.

Du kan klä dig precis som du önskar, men 70-årsfest kräver ändå en viss formell klädsel.

Jag föreslår mörk kostymklänning, där  hatten är ett tillbehör som passar.

För att se hur denna klädsel är utformad klickar du på efterföljande länk.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – när knäpps översta knappen i en piké eller skjorta?

Fråga:
När var och hur ska man stänga översta knappen i skjortan kontra pikén?

Svar:
Det är mest en fråga om stil, snarare än vett och etikett.

Skjortan knäpper du vid slips eller fluga.

Du kan givetvis knäppa knappen utan någotdera, men det finns inga sådana krav.

Pikén är ett fritidsplagg och därmed en avslappnad klädsel, du behöver därmed aldrig knäppa den översta knappen.

Men även här är det en stilfråga och i båda fallen blir (min) känsla lite ”gossaktighet” när pikéns översta knapp knäpps och skjortan knäpps utan tillbehör.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortans vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson