Klädkod – måste jag skyla axlarna vid middagen?

Fråga:
Klädsel är frack.

Damen (jag) har lång klänning som är hög i halsen men axlarna är bara.

En av de andra gästerna sa att man måste skyla sina axlar vid middagen.

Räcker det med en tunn sjal?

Måste man ha det över huvud taget?

Svar:
Ännu en fråga har hittats i kommentarsfälten. Jag ber er att inte skriva dem i kommentarsfältet, då dessa inte genomsöks efter frågor. Då blir ditt svar fördröjt. Använd den gröna knappen till höger för att ställa frågor.

Till frågan. Nej, det krävs inte att du skyler axlarna.

Din bekant har förväxlat detta med ett kyrkorum, där skyls axlarna.

En frack- eller balklänning får vara så urringad som anständigheten tillåter.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – hur knäpper man en kavaj?

Fråga:
En diskussion som måste bevisas.

Hur knäpper mannen sin kavaj?

Svar:
Det beror helt och hållet på vad du avser med frågan.

Men den knäpps som hans skjorta, med den vänstra delen över den högra.

Syftar du på när den knäpps, brukar det vara när han reser sig upp.

Undrar du över hur knapparna knäpps är detta den mest vanliga beskrivningen:

Ämnet har egentligen inga rätt eller fel, men den mest vanliga uppfattningen är denna beskrivning.

  • På kavajer med två- eller tre knappar brukar man säga att den understa knappen förblir oknäppt.
  • Detta har rent praktiska skäl, kavajen sitter bättre och stramar inte när mannen rör sig.
  • Det innebär att den andra knappen nedifrån räknat, vilket blir den översta knappen i en kavaj med två knappar är knäppt
  • Det är den mittersta knappen i en treknäppt kavaj som ska vara knäppt.
  • Dessa regler gäller när mannen står och går. När man sätter sig rekommenderas  att  knäppa upp kavajen.
  • I en kavaj med tre knappar är det valfritt om han vill knäppa översta knappen eller inte.
  • Där rekommenderar jag det alternativ som får kavajen att  sitta snyggast eller som det känns mest bekvämt.
  • På en middag eller fest där man  ställer sig upp räcker det oftast att knäppa  knappen i mitten.
  • Det underlättar  uppknäppningen då han ska sätter sig igen.

Klicka här för att läsa min artikel om kavaj/blazer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – dresscode ”Morning dress” i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Ska på bröllop i England i juni och tänker bära en fascinater (liten hatt) till en kort klänning.

Bröllopet är kl 15.00. Ska jag bära denna hatt under middag och senare under kvällen?

Eller ska den tas av? Dresskoden är ”Morning dress”.

Svar:
En Morning dress (koden finns inte), då gissar jag att brudparet avser Morning coat  vilket innebär Jackett och klänning, gärna med hatt för henne.

Denna klädsel bärs egentligen fram till kl. 15.00 . Men det har mindre betydelse för din fråga.

Eftersom vigseln sker kl. 15 är det tveksamt om ni hinner hem och byta om innan middagen.

Det innebär att du bär hatten ute och under samling, men tar av den till middagen.

Klicka här för att läsa min artikel med utlandets klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur ska vi klä oss då ingen klädkod skrivits?

Fråga:
Hur klär man sig har fått inbjudan till bröllop hålls kl 15.30?

Svar:
Om det finns en klädkod angiven, vilket du inte nämner i din fråga, är det den ni följer.

Finns ingen klädkod, så har egentligen brudparet bjudit in till ett frackbröllop.

Ett bröllop som hålls på förmiddagen med efterföljande lunch, dock senast klockan 15.00 innebär per automatik klädkoden mörk kostym om inget annat angivits.

Som en följd av detta resonemang har i så fall detta brudpar bjudit till bröllop med frack/högtidsdräkt och frack/balklänning. Men hur många vet detta jag just beskrivit? De personerna är ganska lätt räknade och därför tror jag att brudparet helt enkelt missat denna detalj.

Mitt tips blir mörk kostym och motsvarande finare klänning.

Så saknas det en klädkod på inbjudan, ring brudparet och fråga om de verkligen avsett frack. Det kan man utan problem göra i fall som detta då klädkoden är oklar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vad gäller vid bankett på Uppsala slott?

Fråga:
På programmet anges endast Bankett. Ingen klädkod anges.

Vad gäller då? Frack för männen? För damer?

Hade tänkt ha en klarröd kort klänning som har ett pärlband under bysten. Ärmlös men tänkt använda en sjal till.

Nu blir jag tveksam, är det ankellängd som gäller?

Svar:
Du har önskat ett snabbt svar och vill du ha detta finns möjligheten att ringa eller få svar via mail, men det kostar några kronor att gå före i kön. Titta längst upp på denna sida så ser du var du ska klicka. Detta framgick också vid fältet du fyllede i för denna din fråga.

Om inbjudaren helt enkelt inte förstått vad utebliven klädkod innebär, så är som du skriver högtidsdräkt.

Bankett med denna (ej skrivna) kod betyder då frack/högtidsdräkt och/eller hellång balklänning.

Det finns en sak som gör mig tveksam och det är att många vet inte om denna något speciella regel för klädkoder och vanligen skrivs därför Högtidsdräkt/aftontoilette på inbjudan. Min gissning är att någon hyrt slottet för detta ändamål och därmed inte vet hur man skriver klädkoder.

Jag skulle därför kontakta inbjudaren och fråga om detta är deras avsikt. Vilket enligt god etikett är helt korrekt att göra när klädkoden är tveksam och om inte annat, i all ödmjukhet, uppmärksamma dem på vad deras inbjudan innebär.

Klicka här för att läsa min artikel om högtidsdräkt som klädkod >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag ha samma färg på flugan som brudgummen har på sin slips?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop snart och frågan är bör jag undvika att ha samma färg på fluga som brudgummen har på sin slips?

Jag är bara vän till brudparet, inte bestman eller något sådant.

Hade nämligen tänkt en orange fluga, nu visar det sig att brudgummen och bestmannen kommer bära orangea slipsar.

Bör jag undvika detta eller är man korrekt ändå?

Svar:
Du väljer helt och hållet vilken färg på flugan du vill ha, det är fritt. Orange är snyggt.

Men jag förstår ditt dilemma, då orange ”sticker” ut och du kommer därmed med stor sannolikhet lätt identifieras med brudföljet.

Så rent etikettsmässigt är mitt svar att det är ok, men om jag hade varit du, så hade jag valt en annan fluga i annan färg.

Klicka här för att läsa min artikel om tillbehör till mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – vad innebär klädseln Black & White?

Fråga:
Vad föreslår du att en man ska bära när ”klädkoden” är Black & White?

Svar:
Bra att du skriver ”klädkoden” inom citationstecken, för det betyder ju enbart svart och vitt. och är definitivt ingen klädkod.

Så tyvärr blir väl svaret ganska trist, ta något svart och vitt.

En mörk kostym med vit skjorta till exempel, kanske med svart fluga därtill.

En Smoking med vit skjorta och svart fluga är ett annat alternativ.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Coctailparty – tema svart och vitt, vilken sko ska jag välja?

Fråga:
Jag ska på cocktailparty i mitten av juni med svart och vitt som tema.

Jag ska ha på mig min ”lilla svarta”, en omlottklänning med 3/4 ärm, smycken i vitt och silver och vit väska.

Ska jag ha svarta högklackade skor eller kan jag ha vita slingback lackskor med öppen tå med lite grå/svart mönster på klacken?

Svar:
Det är väldigt mycket tycke och smak och egentligen ingen vett och etikettfråga.

Men rent spontant, så är det svarta högklackade skor som du ska ta.

Svart fungerar bra och hög klack är snyggt.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson