Annons:

Barn – vad ska de bära vid klädkod kostym på bröllop?

Fråga:
Bjudna på bröllop med klädkod kostym.

Kan min dotter 11 år ha vit spetsklänning med grå kofta?

Kan min son 14 år ha svarta jeans och naturvit finstickad märkeströja?

Svar:
I båda fallen är svaret ja, det kan bära det du föreslår.

Barn ska inte följa de vuxnas klädkoder, utan man tar det finaste de har i garderoben.

Skälet är att de helt enkelt växer fort och man kan inte förväntas köpa kläder som följer koderna.

Klicka här för att läsa min artikel om barn på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad betyder Black tie with a twist?

Fråga:
Vad betyder egentligen dresscode enligt ovan?

Behöver mannen bära smoking?

Svar:
En klädkod anger det du bör följa och du kan inte byta ut smokingen.

Svaret är ja, du bär Smoking. Black Tie betyder Smoking.

Inbjudaren har skrivit att det gärna får vara lite annorlunda – ”with a twist”.

Ett alternativ är Smoking med spetsig krage och då med väst, där kan du välja en blommig väst.

För henne vid Black Tie kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress. Varför inte en riktigt festlig byxa?

Vill du ha en mer glittrig och barärmad variant, så väljer du en kortare modell på en klänning.

Du får själv avgöra vad du anser vara ”with a twist”.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – innebär klädsel Kavaj att jag kan bära kostym på bröllopet?

Fråga:
Är bjuden på bröllop i höst där klädkoden är kavaj.

Är det ok att komma i kostym?

Svar:
Kavaj på bröllop innebär mörk kostym.

Så om du bär en mörk kostym är det helt korrekt.

Är du kvinna, så förväntas du komma i en mer elegant mörk kostymklänning .

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan vi skriva mörk kostym som klädkod, detta när brudgummen bär frack?

Fråga:
Jag och min fästman håller på och planerar vårt bröllop.

Han har alltid haft en liten dröm om att ha frack på sitt bröllop, men vi vill inte exkludera gäster som inte har tillgång till/ möjlighet och råd att köpa kläder som matchar frack.

Därför tänker vi oss att sätta klädkoden till mörk kostym.

Är det märkligt att han har frack medan gästerna ”bara” har mörk kostym?

Svar:
Ni tänker helt rätt som inte vill exkludera gäster pga en klädkod.

Det är ganska vanligt att brudgummen bär frack och övriga gäster mörk kostym.

Ett annat alternativ är två klädkoder t.ex. Frack/Mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer och ordnar – hur bärs en kraschan?

Fråga:
Är bästa eller enda stället att bära kraschaner på nedre vänstra bröstsidan av fracken?

Svar:
För de övriga läsarenas information, så är en kraschan en ordensstjärna som man sätter direkt på kläderna.

Det rekommenderade sättet är om du beskriver, att kraschaner i regel bärs på vänstra bröstsidans nedre halva.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Frack – kan jag bära ficknäsduk samtidigt som medaljer?

Fråga:
Bärs näsduk tillsammans med medaljer när man har frack?

Svar:
Om du bär medaljer i full storlek, ska dessa vila på fickans övre kant och då kan du inte bära näsduk samtidigt.

Krockar inte medaljerna eller andra utmärkelser med ficknäsduken behöver du inte ta bort den.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson