Affärsetikett – om ingen klädsel angivits, vad gäller då vid en jubileumsfest?

Fråga:
Min man och jag ska på en jubileumsfest utan klädkod.

Det är ett företag i renhållningsbranschen som firar 25 år.

Festen börjar kl 16, med middag, underhållning och dans, och slutar kl 01.00.

Är det mörk kostym som gäller fastän det börjar bli vår?

Svar:
Ska vi vara riktigt petiga är det frack och långkläniing som gäller när klädkod saknas.

Enda undantaget från detta är vid förmiddagsbröllop, då är det mörk kostym. Men inget av detta lär gälla här.

Klädsel mörk kostym har inget samband med årstider och uppenbart har inbjudaren låtit gästerna välja klädsel efter eget tycke och smak.

Mör kostymklädsel är ett säkert kort och fungerar i de flesta lägen.

Jag skulle rekommendera det.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilken klädsel på en mottagning, kan jag ha svart?

Fråga:
Ska på bröllopsmottagning hos mitt barnbarn nästa vecka.

Vigsel har ägt rum för en månad sedan i Thailand, nu ska det vara mottagning med buffé för gäster som inte kunde närvara i Thailand.

Min fråga, kan jag bära svart klänning?

Svar:
Det kan du göra, men försök sätta lite färg till den så den inte inger känsla av begravning och sorg.

Klicka här för att läsa om bröllopsgästers klädsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – fest med mörk kostym även för kvinnor, men kan jag bära frack?

Fråga:
Vi ska han en sluten personalfest på mitt jobb och klädkoden är mörk kostym för samtliga; både killar och tjejer.

Jag har inte tillgång till mörk kostym men nog en frack.

Finns det något direkt ”förbud” mot att kvinnor använder frack?

Som t.ex. att man inte ska använda en militäruniform om man inte har behörighet till den.

Svar:
Är det mörk kostym angivet så är det detta som gäller och inget annat.

Samtidigt verkar det vara mer av en maskerad ni ska ha och kvinnor i mörka kostymer också  udda.

Så inget av detta är formellt korrekt, men det kan ju kvitta på en maskeradfest.

Klädkoder är inga förbudsregler utan rådgivande för att gästerna ska kunna välja lämplig klädsel.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning för kvinnor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – kan jag bära en Boho eller vintageklänning vid mörk kostym?Mörk kostymklänning

Fråga:
Kan man ha en boho/ vintage klänning till dresscode mörk kostym?

Svar:
Om du med Boho avser den mer hippieinspirerad klänning så är det tveksamt.

Vintage kan ju fungera om den är formell i sin utformning, då en mörk kostymklänning ska vara under ditt knä i längd, finare material och diskret urringad.

Vid stor och formell fest med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Så då inser du att det kan vara svårt med en alltför ledig och fritidsbetonad klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vid sjöofficersuniform, vilka skor ska jag ha och hur bärs mössan?

Fråga:
Jag är officer i handelsflottan och tänkte ha min uniform när jag ska gifta mig i höst.

Vilken typ av skor bör jag ha?

Får jag till exempel lov att ha lackskor till uniformen?

Hur bär jag skärmmössan inne i kyrkan?

Jag har sett att många bär den med öppningen mot kroppen under vänster arm. Är detta korrekt?

Svar:
Du bär de skor som är angivna enligt reglementet för din uniform.

Annars väljer du den anvisade skon, detta då jag saknar information om din uniform motsvarar Mörk kostym, Smoking eller Frack.

Till Frack kan du bära lackskor och om din uniform motsvarar högtidsdräkt och det är godkänt som jag skrev.

Mössan bär du precis som du skrev, helt rätt och sedan kan du lämna den till bestman.

Klicka här för att läsa mina svar på frågor om uniform i Handelsflottan >>

 

Annons:

Dresscode – vad innebär White dress?

Fråga:
Undrar vad det är som gäller när det står White Dress som dresscode till middag utomlands?

Svar:
Det är bara att beklaga, men denna dresscode är påhittad och finns inte.

Det kan bara White Tie (frack) de har avsett och skrivit fel, men det kan jag inte garantera.

Eller så har de varit så okunniga att de hittat på att gästerna ska komma i vitt och med resultatet att ingen annan än inbjudaren vet hur de avser.

Det finns bara ett svar, kontakta inbjudaren och fråga vilket av dessa två alternativ de avser.

Klicka här för att läsa min artikel med utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Daanielsson

Klädkoder – vad innebär vårkavaj på bröllop?

Fråga:
Vi har blivit bjudna på majbröllop. Klädsel: Vårkavaj

Vad ska då jag, ungdomlig dam, 56 år ha på mig tycker du?

Till saken hör att jag även är tillfrågad om att spela ingångsmusiken och utgångsmusiken på violin, kanske det påverkar ditt svar?

Svar:
Beklagar, jag har inte en aning för den här klädkoden är ett påhitt av ett brudpar som tror att de förenklar.

Det enda som händer är att deras gäster, precis som du, enbart blir förvirrade.

Det är därför jag så ofta hävdar att våra fyra klädkoder är till för att förenkla för gästen.

Ingen kan veta vad som är vårkavaj om de inte preciserar sitt svar (t.ex klä dig gärna i ljusa vårfärger).

Är det kavaj om våren, är det kavaj för både kvinnor och män eller är det klädsel i vårfärger.

Återstår således två saker,klä dig formellt i klänning med ljusare färger eller som man i en kavaj med lite färgad skjorta.

Men det bästa är att ringa och fråga vad de avser, det är helt i sin ordning enligt vett och etikett.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Förlovning – hur ska jag som gäst klä mig?

Fråga:
en av mina närmaste vänner, rättare sagt min närmaste kusin, kommer att förlova sig men jag som ska vara där med honom behöver jag veta vad jag ska ha på mig.

Vad är det som är minst och mest lämpligaste klädseln man ska ha på sig?

Jag vill jätte gärna veta vad för sorts klädel man ska ha samt i vilken färg?

Svar:
En förlovning kan vara formell och då kanske med mörk kostymklädsel.

Den kan också vara mer informell och då är det mer finare vardagsklädsel som gäller.

Det är således karaktären på tillställningen som avgör och vill du se en bild på mörk kostym tittar du här hos en av våra annonsörer.

Klicka här för att läsa mina artiklar om samtliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – invigning av hotell, vad tar jag med mig i present?

Fråga:
Ska på invigning av ett nyöppnat hotell i Stockholm

Har ingen aning om vad man ska ge i present.

Eller vad man ska ha på sej?

Svar:
Är du där som representant för ett företag kan du ta med en vacker blomstergrupp och i denna ett stort kort med ert företags logotype.

En grupp, till skillnad från snittblommor, blir stående ett tag och ni syns.

Är du där som privatperson, då behöver du inte ta med dig något.

Klädsel beror lite på hur formell invigningen är. Men är det kvällstid med mycket folk så ta motsvarande mörk kostym.

Är det dagtid kan du ta det enklare begreppet av kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Annons:

Frack – var det annorlunda vit fluga till begravning?

Fråga:
I slutet av 1960-talet var min bror på en kusins bröllop, klädkod frack.

Min bror bar vit fluga till svart frack. Brudens far hade med indignation påpekat att min bror bar fel vit fluga och att den min bror hade var avsedd för begravning.

Min bror lever inte längre men jag vet att han blev förnärmad av påpekandet och jag har inte kunnat släppa denna tanke och undrar därför om det då och nu finns fluga avsedd för bröllop respektive begravning?

Min bror hade hyrt fracken och hade alltså inte själv valt vad han satt på sig.

Svar:
Först och främst var det mest oförskämda i detta sammanhang att brudens far inte hade hyfs nog att avstå från den kommentaren.

För ska vi diskutera vem som gjorde bort sig mest här, så var det definitivt inte din bror!

Men brudens far visade han hur ohyfsad och i avsaknad av all etikett han var.

Man påpekar inte andra människors misstag!

Sedan kan vi ändå ta sakfrågan, för din bror hade försetts med en slät vit fluga vilket fram till 1950-talet förekom vid frack på begravning.

Från 1960-talet slutade man att bära frack på begravning.

Till fest bär man en plisserad fluga. Vilket innebär små ”veck” eller ”ränder” i tyget.

Men den detaljen är det sällan någon som känner till.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>