Fråga:
Måste man, och när, ska man knacka på jobbet? Jag har lärt mig ett generellt ”signalsystem” för hur man med dörren till ett enskilt rum (Både arbetsrum och privat) kan visa hur tillgänglig man är.
När jag talade med vänner visade det sig att inte alla var ense och jag undrar nu om du har några bra regler vi kan anamma?
T.ex. är dörren öppen knackar man i dörrkarmen innan man kliver in.
Står dörren på glänt knackar man ett par gånger, men får man inte svar kan man försiktigt öppna och titta in.
Stängd dörr lämnas stängd, även om du vet att någon är inne.
Svar:
Det är en intressant fråga, Måste man, och när, ska man knacka på jobbet, du ställer. Jag ska försöka bevara den, för det handlar om respekt och gott bemötande på jobbet.
Det handlar i grunden om respekt och gott bemötande på arbetsplatsen. Att knacka är inte en formalitet, det är en social signal som visar att du erkänner den andres integritet och arbetsro. Många tänker att det bara gäller chefer eller stängda dörrar, men i själva verket är det en gest som fungerar som ett litet ”hej, får jag störa?” innan man kliver in i någon annans privata arbetszon.
Om dörren står helt öppen räcker det med att knacka lätt i dörrkarmen eller säga ett kort ”hej” innan du går in, det visar att du respekterar rummets gräns men samtidigt uppfattar att personen är tillgänglig.
Om dörren står på glänt är det klokt att knacka ett par gånger och vänta på svar, och om du inte får något kan du försiktigt öppna och titta in. Det är en balans mellan att visa hänsyn och att inte verka osäker.
En stängd dörr däremot är alltid ett tydligt tecken på att personen inte vill bli störd, även om du vet att de är där. Då är det bäst att knacka tydligt, ännu bättre vänta eller skicka ett meddelande.
Det här enkla systemet fungerar förvånansvärt bra eftersom det bygger på samma princip som all god etikett.
Att läsa situationen och visa respekt för den andres tid och utrymme. På en arbetsplats där människor knackar, väntar och möts med små tecken av hänsyn blir stämningen lugnare och samarbetet bättre.
Det är inte regler för reglernas skull, det är små vardagliga ritualer som gör att vi trivs tillsammans.
Läs mer i min artikel om bemötande >> >>
Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson