Fråga:
Jag ska på bankett där dresscoden är mörk kostym. Det har sagt att vi tjejer ska ha cocktailklänning men vad för klänning är det som gäller vid en bankett?
Hur kort/lång får den vara? Det står mörk kostym, vilken färg får den vara?
Vad för material ska det vara på klänningen?
Svar:
Klänningen ska vara minst 7/8-del, det vill säga under knät. Vid fler än 20 gäster kan du välja ankellång.
Det är helt fritt att välja både färg och mönster, en det bör vara lite finare material som siden, sammet eller crepè.
Men även en vacker klänning/kjol i viskos kan fungera.
Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklänning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Hej!
Tack för svaret. Jag är så förvirrad av alla modesidor på Internet för de anser att detta är en cocktailklänning: http://www.kotyr.se/eShop/josefinstrid/Josefin_Strid-Cocktail_Dress.aspx
Är det godkänt?
Ser alldeles utmärkt ut.
Men då behöver alltså en cocktailklänning inte vara minst knälång?