Dresscode – vid Business Casual på event i Sverige, är det annorlunda?

Fråga:
Om ett svenskt företag bjuder in till ett internationellt event i Stockholm med rubricerade klädkod.

Ska jag tänka att pga. att det är ett internationellt event då skiljer sig definitionen i jämförelse med den svenska?

Svar:
Du ska tänka internationellt och definitionen är egentligen inte annorlunda.

Men, det förekommer att man ”försvenskar” den och gör den till enklare klädkod än vad den egentligen är och t.ex bär man jeans.

Så följ den internationell koden, vilket innebär för kvinnor, en kjol eller hellånga byxor av icke-jeans material i kombination med en topp (t.ex. en klänning, skjorta, polo eller tröja) är godtagbart.

För män, en kombination av färgad skjorta (eller pikétröja), bomullsbyxor (som khakis eller chinos) med ett bälte och skor (som loafers) med strumpor.

Det går utmärkt att avstå slips och ha översta halsknappen öppen.

Klicka här för att läsa min artikel om business casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan man defilera förbi kistan flera gånger?

Fråga:
Kan man defilera 2 gånger i olika grupper?

Svar:
Ja, det kan du.

I första skedet kanske du tar avsked som anhörig eller nära vän.

I andra defileringen kanske su markerar ett avsked från en förening eller arbetsplats.

Då är du en del av den senare gruppen och det är gruppens avsked.

Klicka här för att läsa min artikel om defilering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag, vid bröllop, bära lackskor till mörk kostym?

Fråga:
På min dotters bröllop tänkte jag ha mörk kostym med vit skjorta.

Kan jag ta min lackskor som jag brukar använda till frack.

Eller kutym endast välputsade svarta skor?

Svar:
Lackskon används endast vid frack med vit väst eller vid Smoking.

Detta då båda dessa kläkoder innebar dans med damer som bar lång klänning.

För att inte svärta ned klänningen med skosvärta, fernissades skorna (=lackskor).

Lackskon bärs således inte till mörk kostym och ska jag vara ärlig ser det heller inte bra ut.

Du ska, till din mörka kostym, bära välputsade svarta snörskor med låg klack.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Utlandets klädkoder – inbjudan till Gala Dinner skriver Black Tie optional?

Fråga:
Vad menas med Dress code: Formal, black tie optional.

Är det lika med svart smoking?

Svar:
Även internationella inbjudningar kan ha lite märkliga utformningar.

Formal omfattar egentligen frack och smoking, så här har de rört till det lite.

Men utifrån begreppet Gala Dinner,  får man anta att fracken inte ska bäras och i så fall hade det stått white tie.

Du kan alltså bära mörk kostym med slips.

Men om du vill ta en Smoking, går det bra  (Smoking heter Black Tie).

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – hur ska jag, via mail, besvara ett nej tack?

Fråga:
vi har fått ett nej tack med orsak per mejl till en studentmottagning.

Ska jag besvara nej-tacket?

Hur svarar jag i så fall korrekt och formellt?

Svar:
Vanligen behöver man inte svara på ett svar vid inbjudan.

Men ett mail kan enkelt bekräftas, så du kan bara skriva något i stil med:

Tack för ditt svar, det var synd att ni/du inte kunde komma”

Något mer formellt behövs inte, mer en bekräftelse på att du läst deras svar.

Klicka här för att läsa min artikel om studentfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – är ingift moster nära släkt och kan jag då bära vit slips?

Fråga:
Bär jag vit slips vid min ingifta mosters begravning, hon var gift med min mors bror.

Hon betydde mycket för mig i min barndom och framöver.

Svar:
Följer vi etikettsreglerna så är du per definition inte nära anhörig.

Men om du kommer sitta med närmaste familjen och av dem betraktas som en av dess.

Då kan du ha vit slips.

Annars blir det svart.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vad innebär ett tyst avsked?

Fråga:
Vad gäller när det står: ”tyst avsked, ingen defilering” ?

Svar:
Det innebär att inga tal ska hållas, inga dikter läsas eller på annat sätt högt ta avsked av den avlidna.

Ingen defilering betyder att man går i kyrkan/lokalen heller inte fram till kistan eller urnan för att ta farväl.

Det sist nämnda innebär sannolikt att du behöver ingen handblomma, för det ges inget tillfälle att lägga den vid båren.

Klicka här för att läsa min artikel om att defilera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson