Bordsplacering – kan vi placera gästerna tre och tre vid ett bröllop?

Fråga:
Är det ok att gästerna får sitta tre och tre vid ett bröllop?

Eller ska de sitta så att de flesta får en bordsdam/bordsherre?

Svar:
Jag vet inte riktigt hur du tänker med ”tre och tre”.

Men jag gissar att du avser t.ex en man och en kvinna på var sida, eller tvärtom.

Då kommer det sitta två kvinnor eller två män bredvid varandra, men den placeringen kräver ett överskott av endera könet.

Det är alltid ni som arrangerar festen som beslutar om bordsplacering, vill ni ha det så här är det ert beslut.

De flesta gäster förväntar sig nog en mer traditionell placering.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – är det fadern som överlämnar bruden vid giftermål?

Fråga:
Visst är det fadern som lämnar över sin dotter till altaret?

Svar:
Mitt svar blir att i de länder där detta är tradition, är det fadern eller en bror alternativ en manlig släkting i de fall ingen av de tidigare nämnda finns.

Men i Sverige har vi inte den traditionen och jag är helt emot den.

Seden att överlämna bruden har sitt ursprung i de traditioner vi hade för bara 100 år sedan.

Kvinnan hade inte rösträtt, hon fick inte gifta sig med den hon ville och fadern överlämnade ”sin egendom” dvs. dottern till en annan ägare.

Är detta enbart symbolik, kanske ganska sött som många tycker?

Nej, det är vår historia och en del av kvinnans frigörelse.

Jag och mina etikettkollegor runt om i världen är eniga om att det är vackrare med en kvinna som går bredvid sin blivande och visar med detta att hon är fri och självständig samt väljer vem hon vill gifta sig med.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad gäller för manschettknappar vid mörk kostym?

Fråga:
Vad gäller vid klädkod mörk kostym?

Jag såg inget ang manschettknappar.

Svar:
Nej, det skrivs inte, då det är valfritt och tillhör inte kostymens villkor.

Du kan alltid bära en skjorta med dubbel manschett och till denna manschettknappar.

Däremot brukar jag inte rekommendera dessa till en skjorta utan dubbel manchett och där knappen sitter bredvid hålet för manschettknappen.

Men det är mer fråga om stil och även det valfritt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vem lämnar presenten till värdparet och vem i paret ska få den?

Fråga:
Jag och min fru är bjudna hem till ett par.

Vi avser att ta med en gåva till paret. Min fråga är följande.

Spelar det någon roll om jag eller min fru lämnar över gåvan och har det någon betydelse till vem gåvan lämnas?

Svar:
Nej, det har ingen betydelse vem av er som överlämnar presenten.

Lika med vem av värdparet som får den, men det är lite av kutym att värdinnan brukar få presenten.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – måste jag bjuda min systers svärföräldrar till min födelsedag?

Fråga:
Måste jag bjuda min systers svärföräldrar på min 40 årsfest?

Svar:
Nej, det behöver du inte.

Det är du och ingen annan som avgör vilka du vill bjuda.

Man måste även dra gränsen för antal gäster någonstans och din systers svärföräldrar är inte din släkt.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop- vilken klädsel gäller för en tonåring?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop nu i helgen och klädkoden är Kavaj.

Min son är 14 år och jag undrar vad som är ok att ha på sig.

Jag har köpt ett par beiga Chinos, en vit skjorta och ett par sandfärgade sneakers.

Min som vill ha vita sneakers men jag antar att det är uteslutet?

Är detta för casual?

Han är som sagt 14 år men lång och stor så han kan säkert gå för äldre.

Det är hans morbror som gifter sig.

Svar:
När man är 14 år räknas man fortfarande som barn, även om han är storvuxen.

För barn gäller inte klädkoderna, de växer hela tiden och man kan som förälder inte springa och köpa nya bara för ett bröllop.

Därför säger etikettsreglerna att de får ta på sig det finaste de har och innebär det även vita sneakers så är det ok.

Men de måste ju vara någorlunda snygga och fina (14 åringar kan snabbt slita ner ett par vita skor)

För honom är det snyggt och det är bättre han känner sig bekväm och trivs.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder för barn >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Barn – kläder på begravning av deras farmor?

Fråga:
Min son och min dotter ska ta farväl av sin farmor.

De är 20 respektive 15 år.

Tänker att sonen bär mörk kostym, vit skjorta och svart slips, vit har väl bara jag, som ende son.

Eller har jag fel?

Svar:
Det här svaret dröjer några dagar innan du får det pga kö till kostnadsfria svar.

Hade du sökt på på denna, min webbsida, hade du hittat svaret direkt, på egen hand.

Sonen kan bära en mörk kostym.

Men din son är barnbarn och det räknas som närmast anhörig.

Klicka här för att läsa min artikel om närmast anhörig >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad ska jag täcka axlarna med vid klädkoden Frack?

Fråga:
Jag ska på bröllop i juni med klädkod: Frack.

Min fråga är: min klänning är ärmlös, måste jag ha något täckande i kyrkan för axlar?

Och isåfall, vad har man då? Jacka? Sjal?

Svar:
Av respekt för kyrkorummet och de personer som har denna tro är en oskriven regel att kvinnor inte har bara axlar i kyrkan.

Det kan tyckas vara förlegat och jag får nog i viss mån tillstå detta, men många håller på detta än idag.

Så därför rekommenderar jag en överdel som jacka eller en stor sjal är alldeles utmärkt.

Du kan själv välja vilket som passar bäst, det viktiga är att du tycker det blir fint.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Ett tips till dig som frågar i denna spalt

Hej alla ni underbara läsare!

Det är väldigt många som frågar och svaren är kostnadsfria.

Om du skriver din e-post får du besked om exakt tid och datum för svar.

Du får också en direktlänk till svaret.

Skriver du ingen adress, så får du söka och leta efter svaret, det kan dröja flera dagar innan det publiceras.

Men har du bråttom kan du få ditt svar samma dag!

Betalar du in 50 kr så kan du få svaret samma dag på den adress du angivit.

Läs mer om svar idag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopstal – kan vi tala i 10 minuter, eller måste det vara endast i fem?

Fråga:
Har läst här att tal inte bör vara längre än 5-6 min.

Jag och mina två döttrar skall hålla tal till vår son/broder.

Bör man hålla sig till samma längd eller kan man gå upp till ca 10 minuter.

Svar:
Ska ni hålla tre tal på 10 minuter vardera, så inser du direkt att hela middagen har hunnit kallna.

Ett enda tal på 10 minuter blir väldigt segt och långsamt.

Så avser ni dela på tiden, försök att hålla er till max tre minuter vardera.

Förvisso är ni på gränsen, men det är svårt att säga något på två minuter och eftersom ni är tre uppstår variation.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson