Dresscode – vad innebär Smart dress?

Fråga:
Vad menas med denna dresscode?

Svar:
Du har inte beskrivit sammanhanget, så jag kan enbart gissa.

Det är ingen egen dresscode, utan man har tagit en del av begreppet och hittat på något.

Smart Day innebär mörk kostym.

Smart Casual är sportigt men ändå passande klädsel, som blazer och udda byxa.

Business smart är en blandning av smart casual och business casual.

Mitt råd blir, mörk kostym för mannen och en festbetonad klänning i finare tyg för damen.

Alternativt, kontakta den som bjudit in och fråga. Det är helt ok när de varit otydliga.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – syskonen är osams, ingen annons och hur ska jag göra?

Fråga:
Bör man gå på en begravning när ens faster gått bort och man ej har setts på 20 år?

Syskonen är lite osams , en vill inte gå, en vill bara gå på begravningen och ej efter och den tredje bryr sig inte.

Har hört att annonsen inte kommer i tidningen förrän efter begravningen.

Svar:
Vad vill du själv göra och vad tror du din faster hade önskat?

Följ det det du tror hade blivit rätt, så har du svaret.

Strunta i vad andra tycker, till kyrkan har alla rätt att gå.

Det krävs ingen inbjudan, gillade du din faster så ska du hedra henne med din närvaro.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkoder – vet inte Idrottsgalan vad mörk kostym är?

Fråga:
Kan man ha en blå kostym om klädkoden svart kostym till Idrottsgalan?

Svar:
Det har, efter det att frågan ställts, framkommit att det står Smoking/Mörk kostym på inbjudan.

Så vad du fått klädkoden svart kostym ifrån, det kan jag inte svara på.

Idag säljs det dock mest svarta kostymer, som just mörk kostym, men faktum är att en mörkblå kostym är mest korrekt.

Så Mörk kostym, då är en mörkt blå kostym den bästa färgen

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Människor emellan – jag känner mig utanför i alla samtal de har på sina fester. Vad göra?

Fråga:
Jag har en relation med en man sedan sex år tillbaka och nu har vi flyttat ihop och bor där han har bott hela sitt liv.

I alla dessa år har jag varit bjuden på olika middagar till hans vänner och bekanta.

På i stort sätt alla middagar och fester i det område där vi bor talar gästerna och värdparet nästan uteslutande om andra människor, som de känner gemensamt, inte något negativt förvisso men för mig känns det fruktansvärt tråkigt.

Även gamla minnen.

Tillkommer att dessa fester kan pågå i upptill sex timmar.

Jag lider så fruktansvärt men går ändå för att inte såra min sambo som tar illa vid sig om jag försöker hitta på en anledning att slippa.

Min fråga är, när kan man anständigtvis bryta upp från en middagsbjudning?

Är det till exempel ok att bryta upp direkt efter kaffet, efter så där två och en halv timme?

Skulle du kunna ge mig ett råd angående hur jag skulle kunna stå ut eller avstå?

Jag brukar erbjuda mig att hjälpa till i köket och diska och det ger en viss lindring.

Svar:
Att bryta upp tidigare än förväntat kräver ett fullgott skäl.

Normalt avrundar gästerna en middag utan dans efter fyra timmar, så 2,5 tim är lite kort tid.

Du vill inte såra din sambo, det hedrar dig, men om du vill gå hem tidigt. Tar han inte illaupp då också?

Som jag ser det har du två val.

Det första är att du vid nästa middag har planerat ett ämne som du kan delta i. Du får helt enkelt säga som det är ”nu är det så att jag känner inte en enda person av alla dessa ni pratar om. Så jag tänkte byta ämne, vad anser ni om…?”

Det enda som kanhända är att du inte får respons, eller så vaknar man till och inser att de utesluter dig.

Ditt andra val är att du talar med din sambo om detta dilemma och kanske kan ni tillsammans hitta en lösning.

Han kanske kan gå ensam och utan att du sårar honom. Samtal löser mycket.

Vad ska han säga? Tja, varför inte ”hon känner att vi pratar gamla minnen och om saker hon inte känner till. Så hon väljer att avstå”’

Klicka här för att läsa om vett och etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – läses kondoleanser upp vid begravningen?

Fråga:
Är det vett och etikett att läsa upp kondoleanser vid begravningen?

Svar:
Det låter ovanligt att man, vid en ceremoni för en avliden person,  läser upp hälsningar till de närmast anhöriga.

Ordet kondoleans kommer från latinets con = med och dolere = känna smärta.

Den skickas eller uttrycks till de anhöriga, oftast i samband med förlusten.

Att läsa upp kondoleanserna vid begravningen är således inget som är särskilt vanligt förekommande.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – lägger man handblomma vid urnbegravning?

Fråga:
Är det vanligt att som nära kamrat lägga en handblomma vid enbart urnbegravning?

Svar:
Det är ofta ungefär samma ceremoni med avsked som vid en begravning med kista.

Hur vanligt det är kan jag inte säga, men även här lägger man en handblomma om man vill.

Gäller det en begravning duavser besöka och duär tveksam, kontakta begravningsbyrån så ger de besked.

Klicka här för att läsa min artikel om urnbegravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson