Bordsskick – får man hålla en kycklingklubba med fingrarna?

Fråga:
Får man äta en kycklingklubba, med vett och etikett, genom att hålla den med händerna?

Svar:
Det finns många som tror att just fågel får man äta genom att hålla benet med fingrarna.

Men så är det inte, om det ska vara korrekt etikett ska en del av kycklingklubban vara inlindad i folie.

Denna folie håller du i, då är det helt ok.

Klicka här för att läsa min artikel om äta med fingrarna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – varför bär män inte huvudbonad inomhus, men kvinnor får det?

Fråga:
Varför anses det fel  för män att  ha huvudbonad inomhus, men inte för kvinnor?

Svar:
Huvudbonaden var ursprungligen en del av riddarens rustning, den togs av då en man kom i fredliga syften.

Det föll sig naturligt att gesten att ta av sig hatten blev en symbol för att visa sin respekt för en situation eller en annan människa.

En man bär inte hatt inomhus, än idag gäller detta oavsett mössa, keps eller hatt.

Den som gör detta (undantaget religiösa symboler) får räkna med att omgivningen kan reagera negativt.

Att det anses okej för kvinnor att ha huvudbonad inomhus har sitt ursprung från då kvinnor hade avancerade håruppsättningar och en liten hatt ofta var en del utav den.

Dessutom räknas huvudbonad som en del av klädseln, inte rustningen, och behöver inte tas av (förutom att det blev för krångligt att ta av den).

Klicka här för att läsa min artikel om hatten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

På stan – klädsel vid en nyårskonsert?

Fråga:
Vilka kläder ska ha på mig?

Jag är 61 år och det är en nyårskonsert.

Svar:
Det beror på vart du ska, så din fråga är nästan omöjlig att besvara.

Är det i Wien kanske en elegantare klänning passar.

Är det på Folkets Hus i Brunflo kanske vardagsklädsel räcker gott.

I de flesta fall fungerar klädsel enligt finare vardag alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur utformar jag den till min födelsedag?

Fråga:
Jag fyller 60 år i april och tänker bjuda mina syskon med respektive vi bli ca 17 st.vi ska äta på restaurang .

Jag kommer bjuda alla på mat och dryck.kan du hjälpa mig med ett bra formulering .jag vill att alla ska känna sig hjärtligt välkomna.de är viktigt för mig

Svar:
Formulera den som du känner är personligt. t.ex.

——————————————

Bästa NN och XX
Jag fyller 60 år ser gärna som mina gäster på Restaurang Siochså.
Vi blir ca 10 personer.

Lördagen den 9 mars 2018, kl.19.00
Valfri klädsel. Hör av er om ni har förhinder.
Varmt välkomna!

Ditt namn

—————————————–

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Värdskap – två män bjuder till fest, så vem tackar för maten?

Fråga:
Vem tackar för maten om värdparet är två män? ( två sammanboende män där en har huvudansvar för mat och den andre för det estetiska kring middagen.)

Svar:
Det mest enkla sättet är att fråga dem vem av dem som har kvällens hedersgäst/tacktalare till bords.

Den äldre regeln är att när värdinna saknas är det mannen till höger om värdens bordsdam som håller tacktalet.

Men det behöver inte vara så traditionsbundet, de har ju redan ändrat på förutsättningarna, så det går lika bra om värdens bordsdam håller ett tacktal.

Se bara till att det klargörs redan vid middagens inledning, att ”idag faller lotten om tacktal på mig”.

Klicka här för att läsa min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär Kavaj för henne vid ett bröllop?

Fråga:
Om det står Kavaj på inbjudan till bröllop i mars, vad kan man ha på sig?

Svar:
Bröllop anses vara en formell tillställning och vid en sådan jämställs Kavaj med mörk kostym.

Vilket innebär en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – klädsel för anhöriga vid promotion och bankett?

Fråga:
Vår dotter promoveras som doktor vid Uppsala universitet.

Hon har tänkt bjuda sin sambo och oss föräldrar samt sin syster och svåger.

Jag undrar nu vilken klädkod som gäller för oss anhöriga.

Frack med olika färg på västen under promotionen och banketten och långklänning eller gäller det endast doktoranderna?

Vi har också tänkt närvara vid disputationen. Vad gäller då beträffande klädkod?

Svar:
När hon försvarar sin avhandling  har besökarna idag vardagsklädsel, detta då kan komma från jobbet direkt.

Det är kutym att de gäster som disputanden bjudit in klär sig i lite finare vardagskläder.

Vid hennes disputationsmiddag avgör hon själv klädkoden och den anges på inbjudan.

Vid promotion och för de gäster som ska delta i festligheterna krävs än idag frack och för mannen är det frack med svart väst.

Ska man inte på festen efteråt räcker mörk kostymklädsel

Kvinnan bär lång klänning,  i Uppsala är det valfri färg.

Vid promotionsmiddagen är det oftast Högtidsdräkt. Mannen bär frack med vit väst och kvinnorna en hellång klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid doktorspromotion >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson