Medaljer och ordnar – kan jag bära hembygdsdräkt och ordnar samtidigt?

Fråga:
När man bär hembygdsdräkt till större tillställning, kan man då bära militära utmärkelser till denna.

Och i så fall placerar man ordnar efter de militära uniformsreglerna?

Svar:
Det är ingen fråga som kan besvaras utan att veta hembygdsdräkt eller vilka utmärkelser det handlar om.

Jag är tveksam till att de bärs överhuvudtaget och om du ska göra det ska du kontrollera med t.ex hembygdsföreningen om vad som fungerar till din dräkt.

Dessutom ska du också ta reda på om dina utmärkelser kan bäras utan din uniform.

Mitt råd blir att du avstår från dessa utmärkelser.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Restaurang – vad är viktigt på finare sådan?

Fråga:
Jag undrar om hur ska jag bete mig och vilka kläder ska jag använda vid en fin middag på en fransk restaurang i Stockholm, middagen börjar kl 18.00.

Jag har aldrig har ätit på en lite finare restaurang.

Svar:
Nu är det oftast inte så krångligt, man hittar alla sorters människor på restauranger och alla har vi olika sätt.

Men ska du vara noga, kan några enkla råd från förr alltid fungera.

Ingen bör sätta sig vid bordet innan värd/värdinna givit tecken att man kan sätta sig.

När gästerna satt sig till bord kan var och en lägga servetten i knäet.

Du kan även dricka av vattnet och bryta av ett eventuellt bröd som är framdukat.

Allt detta kan göras innan din värd sagt ”Varsågoda och börja äta” eller börjat äta själv.

Servetten placeras i knäet.

Möjligen förankras med en flik under tallriken. Sedan är den enkla regeln att ju mer formell en middag är, desto mer noga blir det med etiketten.

Men oroa dig inte, de flesta människor följer inte dessa regler slaviskt. Du kan läsa mer i bifogad länk.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Inbjudan – bjudet är fägnat, ska vi bjuda igen även om vi inte kunde gå?

Fråga:
Om man blir bjuden till en person, blir sjuk och måste göra ett återbud – måste man då ändå bjuda tillbaka trots att man aldrig var på bjudningen?

D v s gäller ”bjudet är fägnat”.

Gäller det i så fall också när jag är bjuden första gången till en person som jag inte känner så väl och där ovanstående situation uppkommit?

Svar:
Det finns givetvis inga krav, men det är alltid uppskattat om man bjuder tillbaka.

En förklaring till uttrycket ”bjudet är fägnat”, är att har man bjudit någon så har man också undfägnat hen, även om hen inte kunnat komma.

Detta som en del i turerna kring att bjuda och bjuda igen

Detta oavsett närvaro eller inte. Det är inbjudan som räknas.

Läs mer i min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – mörk kostym är detsamma som militär uniform?

Fråga:
Är bjuden på bröllop med dresscode, mörk kostym.

Jag vet att brudgummen kommer bära frack.

Jag tänkte använda min militära uniform, dock ej högtidsdräkten, är detta ok?

Svar:
Jag antar att du då avser att bära daglig dräkt, då detta motsvarar mörk kostym.

Annat, som liten mässdräkt (Smoking), kan du inte bära.

Läs min artikel om klädkoder inkl. uniform >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Brev – hur läggs ett brev i ett kuvert?

Fråga:
Har Du några råd angående hur man ska lägga ett brev/kort i ett kuvert.

Med brevryggen uppåt eller neråt?

Svar:
Normalt lägger man det med brevryggen nedåt, och adressaten namn mot baksidan på kuvertet.

Då kan läsaren omedelbart se ingressen när kuvertet sprättas upp.

Läs mer om skrivandets etikett

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kondoleans – blommor och kondoleanskort, vad ska jag göra?

Fråga:
Min väninnas mamma har avlidit idag,vilket är så ledsamt. Jag hade tänkt och kondolera med blombukett och ett kort.

Det hör till saken att min väninna är även min frisör som jag ska till nu i veckan.

Ska jag komma med blombuketten & kortet då, eller jag ska vänta till begravningen sker?

Jag ska inte gå på den. Jag vill endast kondolera.

Svar:
Kondoleansblommor är inget som krävs, även om det blivit alltmer populärt nuförtiden.

Du kan välja att skicka henne ett kondoleansbrev och lägga buketten vid kistan, det sköter blomsterhandeln om och är det mest brukliga.

Personligen skulle jag välja att skicka blommor till båren och sända ett kondoleanskort.

Eller får lämna blommor och kort i hemmet, men då får du gör det innan du kommer som kund till din väninna.  På jobbet kan det vara svårt för henne att hantera rent praktiskt.

Läs mer i min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Kindpussar – vilken sida startar man på?

Fråga:
Jag och min vän undrar några saker om den franska kindpuss-traditionen.

Dels undrar vi om det är sant att man börjar med antingen höger eller vänster sida beroende på om man är i norra eller södra Frankrike och om det stämmer, var går gränsen mellan höger/vänster först?

Vi vill ju inte gärna råka kyssa någon på munnen!

Svar:
Det är vänstertrafik som gäller, dvs håll till vänster så blir det höger kind, mot höger kind.

Däremot kan det vara bra att ta reda på, när ni är på plats, hur många kyssar som ska ges.

Det kan skilja sig åt.

Vad det gäller att starta på motsatt sida, så har jag hört någon del av Italien har den traditionen.

Klicka här för att läsa min artikel om kindkyssar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – vad är det som gäller för en frack?

Fråga:
Datumet för Sveriges mest kända evenemang där det fordras frack (Nobelfesten 10dec) sammanfaller ofta med kärvt väder.

Så då undrar jag om slängkappa och cylinderhatt används nuförtiden? Ytterrock går lika bra?

Vad ska män ha om de vill bära med sig saker som inte får plats i rock/byxficka? Väska känns fel?

Får man ta av frackjackan (t.ex för att värma sitt sällskap), eller är det mindre bra i och med att frackvästar ser ut som de gör?

Svar:
Ytterrock går alldeles utmärkt att komma i och hatten kan du lämna hemma.

Det är inte mycket att välja på vad du kan bära med dig , du får minimera antalet saker du bär med dig.

En nyckel, ett kreditkort, lite kontanter och kanske en legitimation får plats i rockens innerfickor utan att det syns.

Frackrocken, den tar man aldrig av.

Det räknas som om man ”sitter i underkläderna”.

Klicka här för att läsa om Nobelfestens kläder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – kan jag önska mig pengar till min 40-årsdag?

Fråga:
Ska bjuda på 40- års kalas om två månader och vill önska mig pengar.

Då jag själv har svårt att ge bort pengar till kompisar undrar jag hur jag kan skriva på inbjudan.

Jag tänkte ha som en ask som är igensatt och ingen kan se hur mycket det är.

Kan man skriva på inbjudan att man önskar sig pengar och att det kommet finnas en ”låda” att lägga i valfri summa?

Ska jag då skriva som inbjudan kommer från mig eller som att min sambo eller dotter har fest för mig?

Svar:
Jag har ofta uttryckt i mina svar här på bloggen att just pengar som present är svårt att önska sig som vuxen.

Men om man som du nu gör, var och en kan lägga ett anonymt kuvert med valfri summa i en låda, då fungerar det bättre.

Då kan gästen lägga hur mycket eller hur lite de vill och vill de ge dig direkt, så går det också bra.

Om du skriver på inbjudan, gör då en text som beskriver att om de funderat på någon gåva, vilket du givetvis inte förväntar dig, så lägg en valfri summa i ett anonymt kuvert.

Vem som skriver under inbjudan är en smaksak, det har ingen betydelse.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson