Dresscode – vad innebär det när det står Formal/Evening?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till en middag för en europeisk organisation.

Inbjudan är på engelska och den uppger Dress Code Formal/Evening.

Är det mörk kostym och vit skjorta eller är det smoking?

Svar:
Dresscode formal varierar mellan olika länder.

Den formella klädseln  och aftonklänningar är generellt sett kläder som lämpar sig för formella tillställningar, som bröllop eller en formell middag.

De klädkoder som anses formella på kvällen är egentligen Frack eller Smoking.

Men en mörk kostym anses i USA / Kanada vara korrekt även på kvällstid.

Jag föreslår att du bär en Smoking.

Läs mer i min artikel om utlandets klädkoder  >>

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn

På jobbet – min chef kräver att jag talar svenska i telefon med min mamma, vad säger du?

Fråga:
Min chef och jag har lite olika åsikter om hur man ska göra i en situation.

Jag kommer från ett annat land och när min mamma ringer mig och jag sitter i närheten av t ex min chef eller någon annan så pratar jag med min mamma på vårt språk men det tycker min chef är helt fel eftersom att hen inte förstår vad som sägs.

Jag och min mamma pratar alltid svenska när vi har svenskt sällskap men när vi pratar i telefon så känns det konstigt att prata svenska.

Jag vill ju kunna bevara mitt språk och det känns som att det är svårt att göra det eftersom att det nästan alltid finns någon svensk i närheten.

Så hur tycker du att man ska göra i denna situation?

Svar:
Den absolut bästa och förmodligen mest korrekta lösningen är att du talar med din mamma utanför arbetstid.

Privatsamtal på arbetstid bör man hålla korta och inte bli alltför generös med.

Det är trots allt din arbetsgivare som betalar för den tid du lägger på samtalen och det blir ganska uppenbart när det sker om du talar annat språk vid dessa tillfällen.

Sedan kan man fundera på varför din chef eller kollegor ska lyssna på dina samtal, det tillhör god arbetsetikett att man, om inte annat, låtsas att inte höra.

Fråga hen om det är att du avsätter tid till samtalen som stör, för om det är så är det bättre att han säger det istället.

Läs mer om vett och etikett på jobbet

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Begravning – placering av gästerna i kyrkan?

Fråga:
Hur placerar man sig i kyrkan vid begravning?

Har för mig att anhöriga till den döde sitter på höger sida medan vänner och bekanta sitter på vänster sida. Är detta riktigt?

Om så – var drar man gräns för anhörig? ¨

Svar:
Den mest vanliga placeringen i kyrkan är att de närmast anhöriga placeras längst fram på bänkarna och till höger i kyrkan.

Övriga gäster placerar sig sedan fritt. ¨

Men det finns olika traditioner i olika församlingar, så man måste alltid fråga begravningsentreprenören eller kyrkans personal om man är tveksam.

Det kan variera.

Läs mer i min artikel om gäst på begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Nobelfesten – bordsplacering av samkönade par?

Fråga:
Hur placerar man homosexuella vid bröllop och Nobelmiddagen?

Skulle du kunna hjälpa om oss med detta?

Svar:
De bordsplaceras precis som alla andra, vilket innebär att man sitter inte tillsammans och är man man sitter han med en kvinna och tvärtom.

Man bordsplaceras aldrig utifrån sexuell läggning ( det frågar man aldrig andra gäster om) utan man placeras utifrån traditioner.

Läs mer  i min artikel om bordsplacering  >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Dukning – hur långt ned ska duken hänga på sidorna av bordet?

Fråga:
Jag och en kollega diskuterar om hur långt häng en duk bör ha från bordet.

Hon förklarade att jag var helt fel på när jag menade att halvvägs mellan stolssits och bord var passande så att gästerna inte drar duken med sig när de sätter sig eller behöver ha den i knät.

Hon påpekade då att hon haft restaurang i många år och förklarade att den ska nå ner till stolsdynan.

En annan kollega förklarade för mig att vid kungliga middagar går duken nästan ner till golvet även på stolsidorna, vilket jag själv skulle uppleva som besvärande.

Så givetvis kände jag mig överröstad och blev lite uppläxad.

Ska det verkligen vara så vid en dukning?

Svar:
Det finns nog ingen egentlig etikettsregel, snarare en praxis som utvecklats för detta och de som serverar och dukar professionellt brukar ha bra kunskaper.

Man kan se dukningar med duken ned till golvet, men tar vi Konseljsalen eller Vita Havet på Kungliga slottet så går duken till stolsdynan.

Nobelmiddagen har samma längd och det är nog där man vanligtvis hamnar.

Klicka här för att läsa min artikel om att duka ett bord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – var ska vi placera gästernas barn?

Fråga:
Våra vänner kommer på en liten festoch de ska ha barnen med sig.

Det är helt ok, för vi har barn i samma ålder (5-10 år) och det har även det tredje paret.

Så nu undrar jag, ska barnen sitta med oss eller vad föreslår du?

Svar:
Har man barn med, som klarar att äta själva blir det oftast mycket roligare för dem och lättare för gästerna om barnen får ett eget bord.

Alternativt placerar ni barnen vid en bordsände och låter dem sitta tillsammans.

Läs mer i min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Turkiet – vett och etikett och hur affärsetiketten där?

Fråga:
Jag gör ett skolarbete om hur det är att vara affärsman i Turkiet, kan du skriva lite viktiga saker man ska tänka på när man är där utöver det som finns här på sidan, gärna inriktat på om man är affärsman.

Svar:
I Turkiet tar man i hand,  att komma i tid anses som viktigt, men landets befolkning har överseende med förseningar.

För männen gäller kostym och slips som korrekt klädsel.

En affärspresent kan vara något som kommer från Sverige. Att svara mer omfattande än så och mer än vad min webbsida (länken sist här) gör jag inte, då gör jag ju din efterforskning och ditt arbete åt dig.

Dessutom skulle det bli ett alltför omfattande svar.

Jag rekommenderar dig iställlet att söka mer information i t.ex. boken ”Världens etikett” utgiven av Ordlaget. Den är bra.

Du kan också ringa Exportrådet och fråga dem om de har några tips.

Läs mer i min artikel om Turkiet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson