Bröllop – kan min son föra fram mig eller är det förlegat?

Fråga:
Jag och min blivande man har levt ihop i 10 år och vi har två vuxna barn vardera.

Vi har endast min svärmor vid livet.

Jag skulle vilja att min son som är 30 förde fram mig till altaret och att våra flickor står framme vid altaret som tärnor, alternativt att jag går fram med min blivande
och att min son också står vid altaret och har hand om ringarna.

Är detta helt tokigt? skulle kännas så fint att dela detta med våra barn.

Svar:
Rent principiellt har jag alltid svårt för att gilla seden att föra fram bruden, den kommer trots allt ifrån seden att en kvinna bestämmer inte själv vem hon ska gifta sig med utan förs fram av en man som bestämmer över henne och lämnas till en annan man som därmed övertar ansvaret.

Detta är inte 1700-tal jag pratar om, utan en samtida tradition med att svenska kvinnor fick rösträtt på 1900-talet.

Därför rekommenderar jag inte en tradition som inte bejakar en självständig kvinna eller mans val av partner.

Men, formellt finns inga hinder. Vill din son göra detta, är det helt ok, det är ju er dag.

Barnen kan annars inkluderas på ett annat sätt, be dem läsa en vers var ur Höga visan, någon av dem kan läsa två.

Då blir de involverade i er vigsel på ett helt annat sätt och du ger din man glädjen att stolt få gå bredvid dig uppför altargången.

Men så tycker jag, det är ändå er dag och då är det ni som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – varför gör brudparet sitt intåg sist?

Fråga:
Normalt är det ju värden först, med dam, gäster och värdinnan sist med herre.

Men vid ett bröllop så känns det som att brudparet kommer in sist så alla kan titta på dem, d.v.s efter värdinnan.

Vad är intåget vid ett bröllop för brudparet?

Svar:
Det finns ingen värdinna vid ett bröllop, men tror jag snarast var en otydlig skrivning från dig.

Javisst, brudparet kommer in sist, just för att de är det centrala och händelsernas centrum.

Då kan alla gäster se dem vandra uppför altargången.

Klicka här för att läsa min artikel om brudfölje >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär klädkod Kavaj för henne?

Fråga:
Vad ska damerna bära om det är klädkod Kavaj?

Svar:
Om det är en formell tillställning, t.ex bröllop, räknas Kavaj som mörk kostym.

Är det en mer enkel sådan, kan du gå på den enklare klädseln Kavaj o mer modern tolkning.

Hur det ska vara ser du om du klickar på länken som följer, där beskrivs klädkoden.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – kan man ge blommor till konfirmanden?

Fråga:
Uppvaktar man med blommor vid konfirmation?

Svar:
Om du vet att konfirmanden uppskattar blommor, så kan du det.

Men de flesta unga vill kanske få mer behövliga presenter, man ger gärna något som markerar inträdet i vuxenlivet.

Så svaret blir, att du behöver inte ge blommor.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation och presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – alla reste sig och gick, gör man så?

Fråga:
Jag och mina systrar med män och barn var och åt på restaurang efter ha gravsatt vår mamma.

Helt plötsligt säger de andra att nu är vi klara att gå.

Jag har 1/2 glas vin kvar, och sitter kvar. De andra reser sig och går.

Väntar man inte eller kollar att alla är klara innan man reser sig?

Skulle jag hälla i mig vinet, strunta i vinet eller sitta kvar själv tänkte jag.

Vad är etikett?

Svar:
Nu vet jag inte hur lång tid ni suttit eller om det fanns en överenskommen tid.

Men om de bara reser sig, utan att förvarna, känns beteendet lite märkligt.

Någon borde kanske reagerat och sagt ”vi kanske ska vänta så alla är klara”.

Så jag vill nog inte påstå att detta var den bästa etiketten, för min del hade jag nog, utan att skynda mig, avslutat min dryck i lugn och ro.

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – vad händer om man anhåller om handen och får nej?

Fråga:
Vad händer om svärfar eller svärmor säger nej?

Svar:
Ingenting, inte mer än att du får leva med att inte vara omtyckt inledningsvis.

För traditionen att anhålla om handen är en gammal och föråldrad sedvänja, med ursprung i att flickan inte hade något att säga till om vid val av make.

Idag är det fria och självständiga kvinnor och de väljer själva vem de vill gifta sig med.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – ska jag ha lång eller kort klänning vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Jag ska på bröllop pingstafton.

Klädkoden är Kavaj.

Vad ska jag ha. ? Långt eller kort?

Svar:
Det beslutar du själv och Kavaj på bröllop innebär mörk kostymklänning.

Riktlinjen brukar vara att är det ett stort och formellt bröllop kan du även bära ankellång klänning.

Men en klänning, under ditt knä i längd, fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – vår kollega stör oss andra med högljudda telefonsamtal, vad göra?

Fråga:
På min arbetsplats har de flesta av oss mobiltelefoner och rör oss ofta utanför våra rum under samtal med kunder och kollegor.

Några av kollegorna är mycket högljudda och ibland kan det dessvärre även förekomma en öppen diskussion om känsliga ämnen t ex sjukskrivna personer m.m.

Speciellt en person har satt i system att vandra genom hela kontoret, fikarummet, stå och spegla sig i hallen m.m. under högljutt diskuterande i mobilen.

Vi har även telefontid och den som svarar har svårt att koncentrera sig och höra vad kunden har för ärende.

Dessutom har alla olika ringsignaler. En person i arbetslaget har varit sjukskriven för utmattning och har problem med höga ljud.

När hon påpekade detta skrattade man åt henne och pratade ännu högre.

Finns det överhuvudtaget någon infallsvinkel att få bukt med något av ovan nämnda?

Svar:
Självklart finns det infallsvinklar, sedan beror det på vem du är och i vilken position du befinner dig.

Det första man ska göra vid ett bekymmer som detta är att framföra sin kritik, enskilt, sakligt och i ”jag”-form.

”Har du tänkt på att du ständigt går runt och talar i telefon?”, ”Har du upplevt att någon är högljudd?”, ”Jag känner mig störd av att du vandrar runt och talar högt”.

Får du ett skratt som svar ska du inte acceptera detta utan påpeka att du förväntas bli tagen på allvar och önskar en förändring. ”Vad tycker du själv att du kan göra?”

Om detta inte ger resultat är det ett arbetsmiljöproblem väl värt att ta upp med chefen och på det sättet få till en förbättring. Vill du läsa mer om telefonetikett kan du klicka här.

Om du inte helt enkelt kan ta till metoden att bli förbannad! Det kan hjälpa ganska bra….

Tar du upp det med er chef har ju ändå givit din kollega chansen och inte blivit tagen på allvar.

För din kollegas beteende visar både på respektlöshet, oförstånd och en oförmåga att se andras behov. Då kanske ett samtal med ledningen kan leda in vederbörande på rätt spår.

Klicka här för att läsa min artikel om internt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur kan jag skicka ett postogram?

Fråga:
Var på nätet hittar jag om postogram?

Vill skicka till en bekant som skall gifta sej i morgon.

Svar:
Eftersom du önskade ett svar redan dagen efter skulle du ringt eller skickat ett mail till mig.

Då hade du mot en låg ersättning kunnat få svar samma dag och inte fått vänta på svaret i vår kö.

Men svaret är, att det hittar du om du söker. Det kommer upp direkt (adresser anger vi inte eftersom våra annonsörer betalar för att få länkar hos oss).

I ditt fall skulle jag istället ringt toastmaster och skickat hen ett mail med texten för att läsas upp.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson