Klädkoder – ska man alltid bära slips vid Kavaj?

Fråga:
Fått en inbjudan till försvarets veterandag, klädsel kavaj.

Ska då slips ingå i klädsel eller kan jag komma utan slips?

Svar:
Det beror givetvis på hur formellt det är, men jag gissar att försvaret har en mer formell förväntan på klädsel än genomsnittet.

Mitt råd är att du bär en slips eller fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – hur ska en mörk kostymklänning vara utformad?

Fråga:
Vad är det som gäller för en dam,  kan man ha lång klänning ?

Hur kort får en klänning vara?

Jag har en snygg dyr långklänning.

Från ett bröllop förra året . Plommonfärgad.

Men jag har beslutsångest.

Min man har en mörkblå kostym.

Svar:
Ett tips, om du hade sökt i i fältet till höger så hade du funnit artikeln jag skrivit om mörk kostymklänning.

Där finner du samtliga svar på dina frågor och jag refererar till denna, du finner länken sist i detta svar.

Då hade du inte behövt vänta några dagar på mitt svar.

Om din klänning är ankellång fungerar den. är den golvlång är det en bal- eller frackklänning. Det kan du inte bära.

Färgen är inget bekymmer, den är utmärkt.

En mörk kostymklänning ska inte vara över ditt knä i längd om den ska vara formellt perfekt.

Din man är korrekt klädd utifrån angiven klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bryllup – vad har beste mannen för uppgifter i Norge?

Fråga:
Är bjuden som best man på bröllop i Norge och undrar om det är samma funktion som i Sverige?

Måste jag ha gästlista och ordna en svensexa t.ex.?

Eller överlämnar jag endast ringarna?

Svar:
Best man i Norge ansvarar traditionellt för svensexan.

Han fungerar också som brudgummens personliga assistent under planeringen av bröllopet, dagen för bröllopet och även efter bröllopet.

Han hjälper brudgummen på morgonen med hans kläder och håller ringarna under ceremonin. I stort sett likt den svenska traditionen, men lite fler uppgifter.

Informationen hämtar jag från norsk litteratur i ämnet skikk og brug, men det bästa är att du kommunicerar med brudparet om vad de förväntar sig av dig.

Best man fungerar som värd under mottagningen och minglar med gästerna när de anländer.

Efter middagen, ger utbringar han den första skålen för kvällen.

Han kan också vara ansvarig för att samla in kuvert och kort från gäster och se till att gåvor levereras till parets hem.

Efter bröllopet kan best man också bistå vid avresan på smekmånad.

Vid behov kan brudparet be best man släppa dem på flygplatsen och plocka upp dem när de kommer hem från sin smekmånad.

Klicka här för att läsa min artikel om norsk vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur ska gaffelns tenar placeras, uppåt eller nedåt?

Fråga:
Ska gaffeln ligga med piggarna upp eller neråt när man är färdig?

Svar:
Det har ingen som helst betydelse.

Skälet till att besticken, och gaffeln, ibland vänds med piggarna nedåt vid dukning handlade ofta förr om att man ville visa ett monogram eller en stämpel.

Lite medvetet  ”skryt” kunde man också kalla det.

Klicka här för att läsa min artikel om bestickens dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – blommor som tack till distriktssköterskan?

Fråga:
Jag är en tjej som vill ge blommor till en kvinnlig distriktssköterska som tack för all hjälp med provtagningar osv.

Vad kan jag ge för blomma/blomkruka så det inte blir missförstånd?

Bara tacksamhet?

Bör jag skriva kort, fast jag kommer lämna blommorna personligen?

Svar:
Vanligen brukar man säga att man ger snittblommor, då de inte behöver skötas i framtiden.

Men i det här fallet är det nog enklare att köpa en enkel liten krukväxt med blommor och placera att tackkort i denna.

Lämna blomman på mottagningen, dels kan din distriktssköterska ha den på jobbet, men effekten blir också att du ger personen uppskattning inför kollegorna.

Även om det kanske kan tyckas betydelselöst, så får det störst effekt.

Klicka här för att läsa min artikel om blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – mössa till folkdräkt på bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och ska bära min folkdräkt.

Jag undrar om man har på sig mössan under middagen eller för den delen under hela bröllopet?

Svar:
Rent generellt skulle jag nog svara att du tar av den, för att sitta med mössa på under enmiddag blir nog ganska varmt.

Du skulle, utifrån vett och etikett, behålla den på vid middagen.  Men framför allt i kyrkan kan du bära den.

Sedan finns det särskilda regler för olika folkdräkter och där sa du prata med t.ex. din hembygdsförening om vad som gäller för just din dräkt.

Klicka här för att läsa mer om folkdräkt till mörk kostymklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – kan mörk kostymklänning var över knät i längd?

Fråga:
Min son gifter sig i sommar och klädsel är mörk kostym.

Ca 70 gäster är bjudna och kyrkbröllopet är kl 15,00.

Jag läser att man ska ha klänning som går nedanför knät. De flesta man tittar på går till mitt på knät.

Är det okej?

Jag tänkte mej en klänning med tillhörande jacka/bolero i taft.

Svar:
Etikettsregler är inget man måste följa till varje pris, det är snarare en vägledning.

Allt påverkas av mode och attityder, så även klädsel.

Idag reagerar ingen på en klänning som är lite kortare än ner till ditt knä.

Men vill du vara helt korrekt klädd, i enlighet med alla etikettsregler, så följer du regeln.

Du kan alltså bära en av dina klänningar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Examen – ska vi ha fest för vår son?

Fråga:
Vår son tar examen och vi är bjudna på examensmiddagen, som skolan/eleverna anordnar.

Klädsel? Blommor?

Kan man ställa till med fest två dagar senare för att fira honom tillsammans med släkt och vänner?

Vad förväntas?

Svar:
Första frågan blir, vad är det för examen han tar? Grundskola, gymnasiet, andra studier?’

Den andra frågan ska ni ställa till er son, vad förväntar han sig?

Men vet man inte klädsel brukar alltid Kavaj i modernare tolkning fungera.

Det kan vara en kostym, en Blazer, en klänning /kjol eller dräkt med byxa.

Blommor brukar man inte ta med sig när man bjuds på fest i lokal utanför hemmet, då det sällan finn möjlighet att sätta dem i vas.

Fest efteråt kan man alltid ha, men återigen rekommenderar jag er att prata med sonen om han önskar detta.

Gör han det, så är det säkert uppskattat av släkt och vänner.

Klicka här för att läsa min artikel om studentfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – vad ska jag bära vid examensceremonin?

Fråga:
Jag har snart avslutat min lärarutbildning och examensceremonin kommer äga rum i september.

Vad är lämplig klädsel?

Jag är en  kvinna på 25 år som älskar att bära klänning, men vill inte att det ska bli ”för mycket”.

Hur ska jag göra?

Svar:
Det är ju svårt att svara på när jag inte vet vare sig klädkod, institution eller traditioner.

Men en knälång mörk kostymklänning fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – är det ok att fråga sin bordsgranne om vederbörandes matvanor?

Fråga:
Är det ok att fråga sin bordsdam/ eller herre för den delen varför hen inte äter potatis, eller dricker vin eller avstår en efterrätt?

Svar:
Nej, jag kan inte se att det finns några skäl att ställa en sådan fråga.

Den kan uppfattas som besvärande och då bör man avstå.

Dessutom ska man inte kommentera andra personers skick vid bordet.

Så svaret är nej, det är inte ok.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson