Fråga:
Jag är inbjuden till en finare middag och känner inte värden.
Är inbjuden på grund av min yrkesroll.
Vem presentera sig först?
Svar:
Idag är det mest korrekta att den person som anländer, eller upptäcker den andra personen först, hälsar först.
Tänk på engelskans ”presence”, betyder närvaro.
Presentera kommer från detta och man gör därmed den andra personen närvarande genom en presentation.
Klicka här för att läsa min artikel om presentation >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson