Tacka – vem tackar vem efter en lysningsmottagning?

fråga:
Jag har varit på lysning hos brudgummens foroldrar.

Bör jag skicka tack till dem och/eller till det blivande brudparet?

Eller är det de som ska tacka för att man kom samt presenten?

Ska jag säga något om lysningsmottagningen när jag träffar dem och föräldrarna vid bröllopet?

Svar:
Det vanliga är att brudparet tackar för uppvaktningen och gästen tackar för festen.

Har det varit som en fest och du bjudits på något, kan du skicka ett tack till föräldrarna.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats 

Annons:

Dukning – kan bröllopsgästerna förvänta sig att få ta med sig servettringarna hem?

fråga:
Om man dukar med små dekorationer som sotts med band som servettring som har affektionsvärde vid brollop.

Men en del gäster anser sig ha rätt att ta hem och blir lite sura när man är tvungen att lyfta fram det lite fint.

Vad är rätt, ska jag använda annat som inte betyder något?

Svar:
Att ens komma på idén att ta med sig något av dukningen hem är helt befängt!

Dessutom att man som gäst anser sig ha ”rätten” att gora så och sedan bli sur om det nämns att det inte förväntas är ännu större ohyfs.

Har man sådana gäster får man nog tyvärr välja en annan servettvikning eller använda material som man vet kan försvinna.

Klicka här för att läsa min artikel om servettvikning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Brudfölje – hur många brudtärnor vid vårt bröllop och hur går de in?

Fråga:
Vi viger oss i vår och har inte än bestämt oss hur många tärnor respektive best women vi ska ha.

Kanske är det en blandning av svensk och amerikansk tradition.

Min syster och kusin tillsammans, men vår lilla dotter ska vara med under vigseln samt min blivande mans två närmaste vänner.

Jag har nu borjat fundera på om jag också vill ha mina två närmaste väninnor (en är ogift och en är gift).

I vilken ordning skulle alla gå in i så fall och när?

Tänkte om våra vänner gick in forst (fyra st) och väntade framme vid altaret och sedan kommer vi brudparet in med två tärnor och en brudnäbb?

Tänker jag fel? Eller vad skulle du foreslå?

Svar:
Er lilla dotter kan vara brudnäbb, det blir väldigt bra.

Brudtärnorna går för er in, men om de ska ha sällskap av best man måste de gifta kvinnorna vänta framme i kyrkan.

En gift kvinna går aldrig uppför altargången tillsammans med en annan man.

Men om det enbart är kvinnor så spelar det inte någon större roll och i vilken ordning kan ni bestämma helt och hållet.

Längd kan vara ett sätt, där de längsta går sist.

De fyra kan absolut gå framför er vid inmarschen.

Klicka här för att läsa min artikel om brudfölje >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – hur skriver vi på inbjudan till vårt bröllop, för vi vet att alla gäster äger inte en frack?

fråga:
Jag och min fostman ska gifta oss nästa sommar.

Vi har diskuterat klädkod infor denna dag och är lite oeniga.

Min blivande man kommer från en adlig familj och anser att vi absolut ska ha frack som klädkod inklusive för gästerna, alltså långklänning och frack.

Vänner från min sida ca 30 stycken av 120 gäster är inte alls lika van vid denna klädkod och jag tror dessa skulle vara mer bekväma med mörk kostym och långklänning. Framförallt tänker jag på herrarna av mina gäster ca 10-15 stycken av dessa 30, att de inte äger en frack?

Hur ska man tänka?

Jag tycker såklart det är så festligt med frack och det är ju såklart vi som väljer klädkod.

Svar:
Det du beskriver är ett vanligt bekymmer.

Sätter man en klädkod där många gäster måste köpa eller hyra kläder, blir resultatet att de avstår.

Man ska alltid undvika att förorsaka gästerna extra kostnader.

Skriv som klädkod: Högtidsdräkt/Mörk kostym.

Då kan gästerna välja och det uppstår inga som helst bekymmer.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder på en inbjudan >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vi vill inte ha med gästernas barn på bröllopet, hur skriver vi i inbjudan?

Fråga:
Vi vill inte ha med gästernas barn på bröllopet, hur skriver vi i inbjudan? Håller på att göra en bröllopsinbjudan, på bröllopet är inga barn bjudna.

Hur formulerar vi detta bäst för att inte verka otrevliga?

Vi vill inte att det ska låta för  enkelt heller, utan lagom informativt.

Svar:
Egentligen räcker det med att skriva de gästernas namn, t.ex. ”Lisa och Lars Tursson inbjudes härmed”.

Varenda människa med förnuft ska därmed förstå att det är endast de och inga andra (som barnen) som är inbjudna.

Kommer de med barnen, finns ingen mat ordnad, inga sittplatser eller något arrangemang, så då får de helt enkelt ta hem barnen.

Det är det enklaste och mest korrekta sättet att skriva.

Tyvärr finns det idag många som trots detta självklara inte förstår bättre och tar med barnen.

Många lägger då till en rad på slutet med texten ”Vi älskar barn, men den här högtiden är för vuxna” eller skriver ni ”Barn tycker vi om, men detta bröllop är barnfritt”.

 

Läs mer i min artikel om barn på bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Skål – kan man skåla med bruden på ett bröllop?

fråga:
Bor man vid bröllop rikta någon skål mot bruden?

Svar:
Det or säkert inga problem, även om man oftast skålar med brudparet.

Du kan säkert skåla med henne vid en vänskapsskål utan tal.

Håller du ett tal ska du rikta både tal och skål till båda.

Klicka här för att läsa om hur man skålar >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Talordning – när kan brudgummens mor hålla ett tal till brudparet?

fråga:
Ni skriver att brudens far håller tal och sedan brudgummens far.

Nor brudgummens foräldrar aldrig levt tillsammans -ska inte brudgummens mor få hålla tal?

Vilket innebär jag och vilken ordning hålls talen?

Svar:
Självklart kan både modern och fadern hålla ett tal.

Det du kan läsa i mina artiklar kan naturligtvis inte täcka upp alla eventualiteter.

Prata med brudparet eller toastmaster på plats, så kommer du också få möjlighet att tala.

Sedan kanske de får bestämma, vem som ska tala för brudgummen.

Kanske den talar först som hon bott mest hos, men oavsett så kommer det talet som nummer tre i talordningen.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – vad ska jag tänka på när jag gifter mig på nytt?

fråga:
Jag undrar vad jag ska tonka på när jag gifter mig men ny man?

Vi båda har varit gifta tidigare (ej med varandra).

Jag undrar om klädkoder, rutiner i kyrka eller annan lokal.

Jag vill vara festfin men forstår att vitt ej är rätt.

Svar:
Egentligen finns endast ett svar, gör det som känns rätt för er!

Men lite tips. Bröllopspresenter behöver inte ges om man uppvaktade vid den första vigseln.

Finns barn, bör de själva få avgöra om de vill delta vid mammas eller pappas andra bröllop.

Klädsel på ett andra bröllop innebär att gästerna inte klär sig annorlunda än vid ett första bröllop.

Brudbukett kan kan du bära men men många väljer bort helvit klänning eller slöja.

Vid ett andra bröllop ska inte parets föräldrar känna tvånget att betala om det är andra gången de gifter sig.

Nu betalar brudparet själva.

Klicka här för att läsa min artikel om att gifta sig på nytt >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – på bröllopet tog hon, utan att ens fråga, med sig blommorna på bordet. Är det ok?

fråga:
En gost tog med sig blomsterdekorationerna från bordet på min sons brollop. när gästerna bröt upp från bordet.

Får man verkligen göra något sådant?

Jag tycker det är oförskämt.

Hon tyckte,… de ska ju ändå slängas.

Vilket hon faktiskt inte kunde veta.

Svar:
Nej, man rör överhuvudtaget inte blommor och dess arrangemang när man är gäst.

Att dessutom ta med sig blommorna hem, utan att ens fråga, är definitivt inte korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vi betalar hela bröllopet. Men dottern vill inte ha oss föräldrar vid honnörsbordet. Är det ok?

fråga:
Vår dotter ska snart gifta sig och alla forberedelserna or i full gång.

Bröllopet kommer att ske i USA med både skandinaviska, amerikanska och andra internationella gäster.

Vi, brudens föräldrar, betalar hela bröllopet.

Vi har bara en dotter och vill gärna ge henne och hennes blivande make ett fantastiskt bröllop.

Tanken är att det skall vara en mix av skandinaviska och amerikanska traditioner.

Det blir sex tärnor, sex marskalkar och tre-fyra brudnäbbar.

Vi har låtit brudparet få bestämma ganska fritt vad de önskar vid bordsplaceringen och bara gått in med små tankar/förslag till justeringar.

Nu i veckan fick jag veta att vi inte skulle sitta vid honnörsbordet.

Det skulle enbart vara brudparet och deras följe med tärnor och marskalkar.

Det tycker jag låter både trist och märkligt.

När jag tog upp att det är tradition att föräldrarna till brudparet placeras direkt vid sidan om dem i ett traditionellt mönster fick jag till svar att det inte var skandinavisk traditionen idag.

Det tycker jag låter väldigt trist och ger en känsla av att vi gärna får betala men sedan skall vi suddas ut.

Vad är din uppfattning om denna känsliga fråga?

Alla bröllop jag har varit på har givit föräldrarna en framträdande placering, även när brudparen har betalat hela arrangemanget.

Svar:
Det låter ju väldigt generöst och fantastiskt att för bjuda sin dotter på allt detta.

Er dotter har fullständigt fel, det är i högsta grad en mycket aktuell och djupt rotad tradition att placera föräldraparen närmast brudparet.

Jag skulle utan att tveka ställa det kravet som förälder, förvisso har det faktum att ni betalar allt inte något samband med bordsplaceringen.

Men i det här fallet skulle jag upplysa brud och brudgum om vem det är som bekostar allt och då är en framskjuten bordsplacering ett minimikrav.

Så mitt svar blir, brudparet får ändra sig och ja, det är en aktuell tradition i Sverige.

Om din dotter vill förkovra sig så ger du henne länken här nedan, det är bara att trycka på translate till höger så visas artikeln på engelska.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson