Annons:

Bröllop- vi har inte råd att bjuda alla på mat, kan vi be om ett ”bidrag” till bröllopsfesten?

Fråga:
Min sambo och jag har bägge varit gifta tidigare så därför har vi tänkt oss en borgerlig vigsel.

Vi tänker bjuda c.a 60 gäster till vigsel och en efterföljande middag.

Då vi slagit ihop två hushåll så har vi det mesta vi behöver men ett bidrag till festen är ju inte fel.

Hur kan man formulera detta i inbjudan utan att det verkar vara tiggeri?

Svar:
Det är inte helt enkelt, för det blir lätt som du säger svårt att göra det smidigt.

Det finns två sätt, det ena är att ni enbart har en samling utan mat efteråt.

För de som vill bjuder ni in till en middag med kuvertavgift, man betalar sin egen mat.

Det andra är att ni skriver i inbjudan att ni inte önskar några presenter, men om gästen vill får de lägga ett frivilligt bidrag till festen.

Låt gästerna lägga ett anonymt kuvert i en låda, så blir det inget krav på en speciell summa. man lägger efter önskan och förmåga.

 

Läs mer i min artikel om pengar i bröllopspresent >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fria – han ringde hennes föräldrar och frågade, innan han pratat med den blivande bruden. Rätt eller fel?

Fråga:
Mannen friade till sin flickvän på en utlandsresa.

Han hade utan hennes vetskap formellt frågat om hennes hand hos hennes föräldrar i förväg och berättat för dem att det skulle ske under utlandsresan och bett dem inte säga något till sin dotter.

Mannens föräldrar blev inte ”informerade/tillfrågade” i förväg utan får veta (..och blir lite chockade) genom ett mobilsamtal, då även de befann sig på en annan utlandsresa.

Åsikterna går isär över hur mannen gått tillväga och huruvida mannens föräldrar borde fått info allra först och gett sin ”välsignelse” innan mannen gick till svärföräldrarna, alternativt att ingen av föräldraparen informerats i förväg och det blev en glad överraskning för båda.

Vad är vett och etikett?

Svar:
Hade vi befunnit oss på 1800-talet skulle han diskuterat ett bröllop med sina föräldrar, för att sedan be om hennes hand hos hennes föräldrar.

Idag är det den blivande hustrun han ska tala med – ingen annan.

Hon bestämmer själv med vem hon ska gifta sig med.

Att den blivande maken frågade hennes föräldrar få kanske anses som en trevlig liten gest eller som kuriosa.

Inget att diskutera eller fundera på – inget rätt eller fel.

Det enda viktiga i sammanhanget är om hon sa ja eller nej.

 

Läs mer i min artikel om frieri >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – är det god vett och etikett att inte bjuda min sambo?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till ett bröllop.

Inbjudan är bara ställd till mig, trots att de är väl känt att jag har en sambo.

Kan det vara så att det är obligatoriskt inkluderat sambo?

Svar:
Är inbjudan ställd enbart till dig, så det endast du som är inbjuden.

Att bjuda endast den ena i ett par anses som ohövligt och är ett fullgott skäl till att tacka nej.

Du kan inte heller ringa och fråga om han kan följa med, det är inte heller i enlighet med god ton.

Mitt råd är att du tackar nej, med motiveringen att din sambo inte är bjuden och du föredrar att tillbringa dagen/kvällen med honom.

Ett förnuftigt värdpar kommer direkt korrigera sitt misstag och säga ”vilket miss, ursäkta – men han är givetvis välkommen!”

 

Läs mer i min artikel om att inte dela på par >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur gör vi en bordsplacering bredvid bruden om fadern är avliden?

Fråga:
Min fråga handlar om bordsplacering.

Min far är tyvärr avliden och jag undrar vem som lämpligast sitter bredvid mig vid bordet.

Min blivande man har sin mor med sambo, sin far med fru och en styvfar med fru, var placerar man dessa?

Svar:
På din fars plats placeras din bror eller din äldsta och närmsta manlige släkting.

Finns ingen av dem kanske du har en mycket god vän där istället.

Din blivande mans mor placeras som alltid som bordsdam till ”brudens fars plats”, d.v.s till höger om den person jag i första stycket skrivit om.

Din blivande mans far placeras till vänster om honom, med din mor mellan brudgummen och han far.

Placeringen blir från vänster: Brudgummens far – brudens mor – brudgummen – bruden – ”brudens fars ställföreträdare” – brudgummens mor.

Sedan väljer ni själva hur ”fint” ni vill placera brudgummens bonusföräldrar, de kan om ni vill fylla på direkt efter den placering jag beskrivit.

Det avgörs av den relation din blivande man har till dem. De kan också placeras längre ut ibland övriga gäster.

 

Läs mer i min artikel om bordsplacering vid bröllop >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ger man någon dricks vid en bröllopsfest?

Fråga:
Vi ska gifta oss i kyrkan och därefter ha en fest där en cateringfirma tar hand om mat och servering.

Är det brukligt att ge ”dricks” också?

Vi vigs i en kyrka som tillhör en annan församling, men prästen är från vår egen, jag vet inte vilken av församlingarna kantorn tillhör.

Är det brukligt att överlämna ett kuvert?

Vilken summa?

Är det brukligt med ett kuvert till cateringpersonalen?

I så fall vilken summa? Det är femtio gäster.

Svar:
Det förekom förr att man gav en slant till prästen.

Prästen får inte ta emot detta idag, det är regler som antagits under senare år inom Svenska Kyrkan.

Givetvis förstår jag om man vill visa sin uppskattning, men då kan man möjligen fråga prästen om man kan via denne kan ge något till välgörenhet istället.

Cateringfirman fakturerar er för uppdraget, där behöver ni inte göra något.

Om ni av någon anledning anser att serveringspersonalen gjort ett bra jobb, så blir säkert en slant i handen uppskattat.

Men ni som brudpar ska inte ägna er åt detta, om ni vill göra så, låt ert värdpar sköta detta.

 

Läs mer i min artikel om att ge dricks >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska man ta av sig sina ytterkläder i kyrkan?

Fråga:
Ska man ha ytterkläder på sig, eller ta av dem i kyrkan vid bröllop?

Vad gäller om huvudbonad, ska den vara avtagen?

Svar:
I en kyrka kan det ibland vara lite kyligt och därmed ok att behålla ytterkläder på.

Männen tar av huvudbonad och kvinnorna kan behålla den på.

Undantaget är religiösa eller kulturella skäl.

 

Läs mer i min artikel om huvudbonad >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – jag har fått två olika ”Save-the-date”, vilket bröllop kan jag välja?

Fråga:
Jag har fått s.k ”Save-the-date” till samma datum under 2020.

Som jag förstår det, av tidigare relaterade frågor, så är inte save-the-date att betrakta som en inbjudan utan en förvarning om att en inbjudan kommer till det aktuella datumet.

Av de blivande brudparen så är jag lätt bekant med det ena och har en betydligt längre och djupare relation med det andra brudparet.

De mer ytliga bekanta skickade sitt save-the-date först och de närmare bekanta ett antal veckor senare.

Brudparen i frågan känner inte varandra.

Jag vill såklart helst närvara på det bröllop där jag verkligen känner brudparet bäst men det känns olustigt då save-the-date kom sist.

Än så länge har som sagt inte någon formell inbjudan kommit.

Svar:
Eftersom det inte kommit någon inbjudan så behöver du inte göra mer än notera datumet.

När inbjudan kommer, besvarar du den utifrån vilket bröllop du önskar närvara vid.

Mitt råd är att du ringer de närmast bekanta om deras inbjudan inte anlänt när det första parets inbjudan kommer.

Då hade jag förklarat situationen och försäkrat mig om en inbjudan.

Sedan kan du i lugn och ro tacka för det andra parets inbjudan och meddelat att du redan är bortbjuden.

 

Läs mer i min artikel om att avböja en inbjudan >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad ger vi i present till ett gudbarn som gifter sig?

Fråga:
Vad ska en gudmor/far ge sitt gudbarn på bröllopet?

Svar:
Förr var gudföräldrar en försäkring om att dessa skulle ta hand om barnet om något hände.

Idag är det mer en hedersuppgift och det är ingen skillnad på vilken lyckönskan en gudförälder eller andra gäster ger vid ett bröllop.

En present är en lyckönskan och avser ni att ge något kan det vara något som brudparet önskat sig, eller som ni vet att de kan behöva.

Brudparet som står i begrepp, eller nyss har skaffat ett nytt hem kan uppskatta praktiska saker.

Fantasin har inga gränser, det kan vara allt från saker till hemmet, matserviser, inredning, glas, bestick, trädgårdsredskap med mera.

Läs mer i min artikel om presenttips >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära finstövlar vid ett vinterbröllop med klädkod mörk kostym?

Fråga:
Vinterbrollop med klädkod mork kostym.

Kan jag ha finstovlar till halvlång dräkt, eller bor jag ha finsko?

Svar:
I kyrkan och på väg till och från festen kan du bära en stövel.

Vid festen rekommenderas en festbetonad sko.

Klicka här för att läsa i min artikel om skor vid mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson