Bröllop – vi är inte så vana vid finkläder, vad ska vi ha på oss?

fråga:
Vår son skall gifta sig i juli i sommar.

Vi föroldrar som aldrig är finklädda undrar vad vi skall ha på oss då klädkoden är Kavaj?

Svar:
Den klädsel som angivits motsvarar mörk kostym eller mörk kostymklänning.

För honom mörk kostym, vit skjorta och slips/fluga och för henne en finare klänning eller knälång kjol och eventuell jacka.

Läs i bifogad länk vad som gäller mer exakt för var och en av er klädsel.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning och här för att läsa om mörk kostym >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets etikett – klädsel vid bröllop i Frankrike?

fråga:
Min fru och jag or bjudna på ett brollop i södra Frankrike, då med efterföljande cocktail.

Programmet består av vigsel på eftermiddagen, välsignelse i kyrka och cocktail.

Det finns ingen dress code i inbjudningen.

Hur förväntas vi vara klädda?

Det är en akademikerfamilj i övre medelklass.

Svar:
I Frankrike uppfattas din klädsel som en spegling av din sociala status.

Även om en inbjudan inte anger klädkod, bör du inte komma alltför enkelt klädd.

Därför, försök att vara mer uppklädd i till exempel mörk kostym och motsvarande klänning.

Just mörk kostymklädsel fungerar oftast väldigt bra och finns ingen dresscode angiven är det ett bra val.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om mörk kostym för både honom och henne >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tacktal – brudgummens far en av värdarna, så vem håller tacktalet?

fråga:
Vid ett brollop or det brudparet själva som står som inbjudare, tillsammans med bådas föräldrapar.

Det är därmed sex stycken värdar och värdinnor.

Brudparet tänker själva hålla ett kort välkomsttal, alternativt så håller föräldrarna ett gemensamt.

Frågan är vem som ska hålla tacktalet?

I vanliga fall är det ju brudgummens far, men i det här fallet är han (sett till flera yttre omständigheter, som till exempel platsen för festen och ekonomiskt bidrag) minst lika mycket värd som brudens far (om inte mer).

Det skulle helt enkelt verka som att han tackar sig själv.

Vem kan då hålla tacktalet?

Värdar och värdinnor har ju varandra vid honnörsbordet så det finns ingen lämplig herre som har en värdinna som bordsdam.

Skulle till exempel en manlig släkting som har toastmadame till bordet kunna hålla tacktalet?

Svar:
Det är brudgummens far som håller tacktalet till brudparet och det sker på samtliga gästers vägnar.

Den situation du beskriver är väldigt vanlig vid många bröllop, så det kräver inga speciella arrangemang

Tacktalet är inget tal som ska framföras till de som betalat eller varit med och betalat, så något ”tack till sig själv” är det inte frågan om.

När han håller talet, ska det framgå att tacket riktas till brudparet och från alla gäster och då tackar man för att ni blev bjudna till festen samt för mat och dryck.

Vill han, kan han i talet ödmjukt självklart även framföra ett litet tack till brudens föräldrar. Det blir ju än mer ödmjukt.

Visst, vill man kan brudparet byta talare, det avgör de då det är deras fest och det kan ingen ha synpunkter på.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Annons:

Bröllop – brudgummens far är avliden, var bordsplaceras moderns nuvarande man?

fråga:
Min son skall gifta sig, hans pappa or dod sedan länge.

Nu undrar jag var min kille sedan 20 år tillbaka, var ska han sitta?

Svar:
Det bestämmer brudparet helt och hållet.

Vill de, kan han sitta på brudgummens fars plats.

Det beror på vilket förhållande din son och nuvarande man har till varandra.

Om det finns en bror eller släkting, kan brudparet istället låta den personen ta den platsen.

Då kommer din partner placeras längre bort.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man gå på bröllop utan slips eller fluga vid klädkod kavaj?

fråga:
Kan man vara utan slips, fluga på ett brollop dor klädkoden är kavaj?

Svar:
Om du vill följa klädkoden, så räknas kavaj på bröllop som mörk kostym.

Bröllop är en formell tillställning, så är en korrekt klädsel vit skjorta med slips eller fluga till en mörk kostym.

Utifrån vett och etikett, går en man inte utan slips eller fluga vid klädkod kavaj på bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan vi be gästerna betala maten på vår bröllopsfest?

fråga:
Vi bjuder in till brollop, men tycker det or så dyrt.

Hur kan vi skriva i inbjudan att gästerna får betala maten själva på festen?

Svar:
Ni bjuder in till vigseln och möjligheten att närvara på festen.

Sedan skriver ni på inbjudan att det är en fest med anmälningsavgift.

Ett bra tips är att be gästerna att avstå från presenter, då de betalar för sin middag.

Ett annat tips är att be om ett valfritt belopp i ett anonymt kuvert, som lämnas som present.

Förvisso vet ni inte hur mycket ni får in, men det blir säkert fler gäster som kommer närvara.

Klicka här för att läsa om att skriva en inbjudan >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Dresscode – bröllop i England med klädsel Kavaj, kan jag bära min uniform?

fråga:
Ska på brollop i England.

Som officer, kan jag ha min uniform då?

Dresscode or Kavaj.

Eller blir det överdresssat?

Svar:
Om du ska bär uniform vid klädkod Kavaj, är det daglig dräkt som gäller.

Bär du liten- eller stor mässdräkt, blir det alltså överklätt.

Men sedan måste du kontrollera detta med ditt förband, då det kan finnas regler för bärande av uniform utomlands.

I Försvarsmaktens grunder för uniform står det:  Citat: 1.1.2.8 Uniform utanför riket. För att bära uniform utomlands eller på utländskt handelsfartyg krävs att nationen i fråga gett sitt tillstånd.” Slut citat

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder, inklusive uniform >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – kan jag som tjej bära byxor vid mörk kostym och hur ser jag kortare ut?

fråga:
Jag or en tjej på 40 år, är 187 cm lång (ganska smal om ben och armar, lite mage☺️)

Jag trivs bäst rak kjol (ej for lång, gillar inte vida kjolar) och byxor.

Kan jag ha svarta lite vida byxor på bröllop, eller vad är annars fint på en lång tjej?

Klädkoden på bröllopet är mörk kostym.

Svar:
Klädkod mörk kostym  är i formella sammanhang som en stor fest eller ett bröllop och då är det klänning eller kjol som gäller.

Du kan inte bära byxor.

Den kan vara ankellång, eller kortare men under ditt knä ska den alltid vara.

Det viktiga är att klänningen har en tydlig festprägel.

Om du väljer tvådelat eller klänning spelar ingen roll.

Genom att välja lite längre ärm, klä dig med ränder på rätt håll eller var noga med skornas design, så förändras intrycket radikalt.

Tvärrandigt får dig att se kortare ut, pressveck på en blus istället för rundpressat ger också intrycket att du ser kortare ut.

Klicka här för att läsa min artikel om klänning vid klädkod mörk kostym >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – klädkod aftonklänning, kan jag bära byxa eller kjol istället och vilka skor?

fråga:
Jag och min man ska på brollop i mitten av september.

Klodkoden är mörk kostym, och på inbjudan står det aftonklänning för kvinnor.

Måste man ha aftonklänning?

Jag är 187 cm lång, trivs bästa i byxa eller kjol, inte för vid kjol, snarare rak.

Vad kan vara snyggt istället för aftonklänning, när jag lång och vill trivas i kläderna?

Skor, klack eller inte?

Svar:
Om det anges aftonklänning, så är det detta som förväntas av värdfolket och vid mörk kostym är det klänning som gäller.

Med denna klädkod avses en klänning som kan vara både hellång eller ankellång.

I begreppet aftonklänning hittar vi din möjlighet, för i och med den angivelsen kan du välja mellan frack/balklänning eller smokingklänning.

I det senare begreppet kan du bära fina, vida långbyxor i aftonfint material.

Däremot kan du inte ha ett par snygga långbyxor som kan bäras till vardags.

Om du väljer kjol går det alldeles utmärkt, hel klänning eller tvådelat, kjol med överdel är lika korrekt.

En aftonklänning/kjol behöver inte heller vara vid, välj det som är mest klädsamt för dig.

Skorna kan vara med hög/medel/låg klack, det är helt rätt med låg klack så länge som det är aftonfint.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Skor – vilka skor kan jag ha till min klänning och vid vårt borgerliga bröllop?

fråga:
Om man ska gifta sig borgerligt i borjan av oktober och tonker ha marinblå kjol och marinblå blus med småblommigt mönster i cerise/rosa.

Vilka skor kan man ha till?

Öppen sko med hög klack?

Svar:
Det finns egentligen inga direkta regler för den typen av klädsel.

Men rent generellt kan man säga att din klädsel påminner om en mörk kostymklänning.

Då brukar man säga att  tunna skor i skinn, med låg, halvhög eller hög klack och även lackskor passar till denna klänning.

En öppen sko med hög klack låter trots ovanstående väldigt bra.

Klicka här för att läsa mer om skor vid mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson