Bröllop – om vigseln är utomhus och klädkoden Kavaj, måste damerna ändå ha skor med klack?

fråga:
Måste damerna ha klack på skorna nor det är Kavaj på inbjudan?

Får man ha snygga sneakers som 15-åring istället for skinnskor?

Svar:
Ibland måste klädseln anpassas utifrån situationen och skor med klack utomhus kan vara problematiskt.

Så svaret blir att nej, det behöver du inte.

Men du kan ju ta med skor för ombyte till efterföljande fest.

Det kanske känns lite mer elegant ibland finklädda gäster.

En 15-åring får räknas som barn och då behöver man inte följa klädkoderna.

Svaret på den frågan blir att han kan bära ett par snygga sneakers.

Klicka här för att läsa min artikel om barns klädsel på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – när hålls brudens mors tal till brudparet?

fråga:
Nor kan brudens mor hålla tal, i vilken ordning och är det ok?

Eller är det bara brudens far som ska hålla tal?

Är det bättre att stå till samma i ett tal?

Svar:
Brudens far, eller mor, kommer alltid som andra tal.

Första talet är välkomsttalet och andra talet är ni.

Ofta är det brudens far som håller detta, men det spelar ingen roll om modern hellre vill hålla det.

Vill ni båda tala få ni antingen dela på dessa 5-6 minuter, eller låta den andre av er tala efter brudgummens far.

Jag skulle nog rekommendera ett och samma tal, det blir väldigt mycket talande annars.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska mannen ha en förlovningsring och en bröllopsring?

fråga:
Jag undrar om både mannen och kvinnan ska ha forlovningsringar och vigselringar?

Eller kan mannen ha endast en ring efter förlovning och samma efter bröllopet?

Svar:
Det vanliga or att mannen behåller sin förlovningsring, graverar den med datum för vigsel och därefter blir den en vigselring.

Men, en del par väljer även att ge mannen en vigselring.

Båda valen är lika korrekta.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Tack – vem är det som tackar vem efter ett bröllop?

fråga:
Jag hade oran att vara maid of honour den 3 juli och jag undrar nu om jag ska skicka tackkort for bröllopet till brudens föräldrar?

Eller är det bara brudparet som skickar tackkort till sina gäster?

Svar:
Brudparet skickar ett tackkort för uppvaktningen i samband med deras vigsel.

Gästerna skickar ett tackkort och tackar för en trevlig fest.

Det är alltså det sistnämnda du ska göra.

Klicka här för att läsa min artikel om tack efter bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – jag är inbjuden till bröllop, men inte min sambo. Hur gör vi?

fråga:
Jag fick en inbjudan till festen efter ett brollop (vigseln hålls endast for familjen) dor det inte står om jag får ta med mig eventuell partner.

Jag har inte blivit tillfrågad (vilket jag blivit infor andra brollop) om jag har någon partner, och kollar jag på brollopets gästlista över inbjudna gäster online så ser jag att vissa står tillsammans och vissa ensamma men framför allt att det inte är så många bjudna (ca 25 st).

Jag undrar om det är meningen att man ska fråga om man kan ta med sig sin partner eller om man ska gå själv?

Svar:
Svaret är nej, du kan aldrig fråga om du får ta med din partner, det anses ofint att fråga om man får ta med sig någon som inte är bjuden.

Men å andra sidan är det ofint att bjuda enbart den ana partnern i ett par, så din inbjudan  (när du får den) är lika svår att hantera.

Mitt svar kan tyckas vara krångligt, men det räddar ansiktet på alla inblandade.

Gör så här. När du har inbjudan i ditt namn så kontaktar du brudparet och meddelar att du tackar nej.

Som skäl anger du att du väljer att vara tillsammans med din partner (helt etikettsmässigt korrekt svar).

Har brudparet då minsta lilla förnuft kommer de omedelbart säga att du får givetvis ta med din partner.

Klicka här för att läsa om att avböja en inbjudan >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bestman- ska han hålla tal till både brud och brudgum på bröllopet?

fråga:
Ska bestman på ett brollop oven hålla tal till bruden eller endast till brudgummen?

Svar:
Om bestman vill hålla tal, kan han göra det till brudparet.

Sedan kan han ju, om han vill, fokusera mer på brudgummen och då som vän, bror eller annan släkting.

Klicka här för att läsa mer om bestmans uppgifter >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Vigselringar – kan vi byta förlovningsringar och hur placeras vigselringen?

fråga:
Vi ska gifta oss och vi har forlovningsringar i guld men vi vill byta ut dom till silver nor vi köper vigselringar i silver.

Kan man göra så?

Bär även mannen två ringar?

Sätter man på ringarna på samma finger och i vilken ordning ska dom sitta?

Svar:
Vid ett ert bröllop bärs förlovningsringarna, självklart kan ni byta ut dessa innan bröllopet.

Det är helt och hållet upp till er själva.

Det enda ni behöver komplettera med, förutom en ny ring till bruden, är att vid bröllopet även gravera datum och namn för detta i brudgummens ring.

Vid vigseln byter mannens förlovningsring status och övergår till att bli vigselring.

Många par väljer att även ge mannen en vigselring idag, precis som du frågar.

Det är en accepterad men inte nödvändig sed.

Vid vigseln placeras ringarna i den ordning de kommit och därför placeras förlovningsringen längst in på fingret och därefter vigselringen.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Barn – våra barn är inte välkomna på bröllopet. Vad är vett och etikett?

fråga:
Mina barns storebror ska gifta sig.

Brudgummen or min mans barn sedan ett tidigare äktenskap.

Mina/våra nuvarande barn som är 6, 8 och 10 år är inte välkomna på brollopet pga det är 18 års åldersgräns hävdar brudparet.

Barnen är besvikna att de inte får komma på bröllopet.

Hur är det enligt vett och etikett kan man göra så mot sina bröder?

Svar:
Det är helt och fullt möjligt att göra som brudparet här valt.

Det är de och endast de som väljer vilka de vill bjuda och det är inte ovanligt att man väljer ”barnfritt”.

Det kan varken jag eller deras gäster ha några synpunkter på, även om jag givetvis inser att det finns en besvikelse hos syskonen.

I kyrkan kan de alltid närvara, den är öppen för alla och det är fritt för alla som önskar.

Jag kan som helt obekant besöka och övervara ett bröllop.

Klicka här för att läsa om barn på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan brudgummen bära frack och övriga gäster mörk kostym?

Fråga:
Är det OK om brudgummen gifter sig i frack fastän klädkoden på brollopet är mork kostym?

Svar:
Det är inga bekymmer och ganska vanligt.

Men se till att inga ovriga gäster kommer i frack, skulle t.ex. någon om brudparets foräldrar bära frack blir det genant för gästerna.

Då är värdfolket bättre klädda än sina gäster.

Så se till att du är ensam om fracken.

Klicka här för att läsa om klädkoder >> 

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson