Bröllop – brudparet vill ha pengar på ett konto i present. Hur gör jag?

Fråga:
Jag och min sambo ska på ett bröllop i augusti.

Brudparet önskar sig pengar till bröllopsresa och har lämnat ett kontonummer där man kan sätta in pengar. J

Jag tycker det känns lite tråkigt att inte ge något och tänker om jag istället kan ge pengarna på plats.

Jag har sett bilder på pengabuketter och andra personliga sätt att ge pengar.

Min fråga är nu om jag krånglar till det för brudparet genom att ge kontanter när de verkar vilja ha det insatt på ett konto.

Är det ofint eller omodernt att ge kontanter?

Svar:
Personligen tycker jag att det snarast är ett oskick som infunnit sig, att ”be om pengar på ett konto”.

Då kan du lika gärna, som brudpar, begära att gästerna betalar en anmälningsavgift och struntar i presenter!

Du ger precis vad du vill i present, för inget brudpar kan förvänta sig särskilda och utvalda presenter.

De ska uppleva att du hedrar med din närvaro och att be gästerna betala för sig på ett konto är helt fel.

Vill du ge ett pengaträd, gör det.

Vill du ge något annat, gör det.

Om du vill ge kontanter, lägg dem i ett anonymt kuvert, så vet de inte summan.

För om man nu ska be om pengar, ska man inte be om dem insatt på ett konto.

Det finns de som vill ge lite och andra som vill ge mycket.

Ingen vill känna att de ger fel, så då ger man kontanter och detta anonymt.

Så mitt svar blir att du gott kan ge kontanter.

Klicka här för att läsa min artikel om pengar i present >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllopsdagar – ska jag som förälder fortsätta ge present vid varje bröllopsdag?

fråga:
Mitt dilemma or att min dotter och svärson, som nu firar sin andra brollopsdag, tar för givet att jag som förälder ska ge present varje år.

Och ett grattis räcker tydligen inte.

Jag vet inte hur etiketten lyder. Som vuxen dotter gav jag en blomma till min far och styvmor.

Mitt eget äktenskap höll bara ett år, men jag barnen hade knåpat i hop nåt kul åt oss och det uppskattade vi väldigt.

Men jag kan inte komma i håg att min gamla mamma (pappa o styvmor var inte längre med oss) gav present.

Det är inte att jag är snål eller nåt, tvärtom.

Men de får så mycket redan och jag har väldigt lite att leva på.

Födelsedagspresenter, hjälp när nöden kräver, restaurangbesök, gåvor till mitt barnbarn såklart, ser till så att här finns allt när de hälsar på.

Men på rak fråga från mig till dem om jag ska fortsätta ge bröllopspresent så var svaret definitivt Ja.

För att det gör man, sa de.

De vet hur illa ställt jag har, men fnös ändå lite när de sa att det behöver vara jättedyrt och jag tyckte mig se att svärsonen himlade lite med ögonen när han sa ”kanske det räcker med blommor” varpå dottern verkligen himlade med ögonen och sa att hon hade ju minsann gett mig och mannen jag var gift med i ett år present.

Så nu köpte jag mycket dyra (för mig) biljetter till nöjespark för 600 kr.

Fick ett tack så hemskt mycket. Men ska jag behöva fortsätta så här varje år?

Är det seden som gäller?

Jag har redan ångest för nästa bröllopsdag.

I år fick jag strunta i det inköp jag själv sparat till för de förväntade sig present från mig.

Jag älskar dem över allt annat och de är inte giriga för övrigt!

Snälla, ge mig råd!

Svar:
Din dotter och din svärson verkar vara bortskämda och otacksamma!

Din fundering har inget att göra med hur mycket du älskar dem, det visar man inte med presenter utan att man bryr sig.

Det är den sanning de behöver höra, för ingen och jag menar ingen kan förvänta sig presenter.

Det är inget som man ”gör”.

Det är fullständigt taget ur luften att föräldrar ska uppvakta på barnens bröllopsdagar!

Att dessutom ha mage att begära ”dyra” presenter är så långt från all vett och etikett man kan komma.

Du förväntas inte ge dem något alls, annat än möjligen vid jämna dagar som 10 eller 25 år som gifta.

Det är de själva som ska uppvakta varandra, inte mamma/svärmor sköta den saken!

Från och med nu nöjer du dig med att gratulera dem, skicka ett kort eller ringa.

Gillar de inte detta? Säg som det är, nu är det ni som tar hand om ert äktenskap och inte svärmor.

Tuffa ord? Javisst! Men det får de acceptera, vare sig du har gott om, eller ont om pengar.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär klädseln ”kostym” för damer. Skor, klänning, tights?

fråga:
Har blivit bjuden på ett brollop dor klädkoden är ”kostym” enl. inbjudan.

Nu har jag ett par frågor angående detta:

Måste man ha skor med klack?

Jag har på senaste åren drabbats av hallux valgus och minsta lilla klack är rena tortyren.

Går det bra med ett par lite nätta ballerinaskor istället?

Måste man ha klänning och strumpbyxor??

Har hittat en jättefin lite halvlång tunika i ett skirt sommarblommigt tyg, med matchande tajts till.

Går det bra?

Svar:
Ska man vara riktigt ”petig” så finna inte klädkoden kostym, den benämningen var ursprungligen en maskeraddräkt.

Men så ska vi givetvis inte tolka det, utan jag utgår ifrån att brudparet tänker sig en kostym av något slag.

Men bröllop är formellt och då blir mörk kostym med motsvarande mörk kostymklänning mest korrekt.

Skorna behöver inte ha klack och har du dessutom bekymmer med fötterna är det skäl nog till att bära det som fungerar för dig.

Därmed blir svaret att du kan bära dina ballerinaskor.

Vad det gäller strumpbyxor/strumpor eller inte, är svaret att det är valfritt.

Du avgör själv vad som är snyggast och som passar dig.

Tights och tunika är inte den korrekta klädseln vid denna klädkod, utan det ska vara en klänning.

Men, kanske din tunika ser ut som en sådan, det avgör saken.

Det viktiga är inte färgen på klänningen, den kan vara i valfritt mönster och färg (förutom helvitt och helsvart) utan att den ska ha en tydligt markerad festprägel.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Inbjudan – jag ska på bröllop, vill inte gå ensam. Kan jag fråga om någon kan följa med mig?

Fråga:
Blivit bjuden på brollop på annan ort, så det innebär resa och hotellovernattning.

Åker dock gärna inte ensam men inbjudan nämner ingenting om sällskap.

Är det ofint att fråga om jag kan få ta med mig sällskap?

Svar:
Nej, det kan du inte fråga.

Om brudparet planerat festen med jämna par vid bordsplacering, så blir det svårt for dem om de måste säga ”Nej, tyvärr kan du inte ta med en egen gäst”.

Du forsätter dem lätt i en situation som de kan uppleva besvärande och det ska man undvika.

Men varför måste du ha någon med dig, har du en partner de inte bjudit?

I så fall ska du avböja inbjudan och säga att ”Jag tackar för inbjudan, men föredrar att tillbringa kvällen med min partner”.

Då kan brudparet ändra sig eller acceptera ditt nej. En sådan motivering är inte ofin, eftersom man inte ska dela på par vid inbjudan.

Är du singel, men inte vill åka ensam?

Sanningsenligt, vad är bekymret? Du kommer ju möta många festsugna människor.

Ta chansen och gör dig nya bekantskaper!

Klicka här för att läsa min artikel om hur man minglar >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – varför har de strippor vid svensexor och hur kan jag hindra detta för min man?

Fråga:
Hur kommer det sig att strippor ofta hyrs in på svensexor?

Vad kan jag gora for att min partner inte skall anlita strippor?

Svar:
Jag kan inte svara på frågan om det är vanligt med strippor på svensexor.

Visst forekommer det,  vilket jag endast kan gissa detta och skälet till varfor strippor hyrs in. Men svensexan ska ju vara brudgummens ”sista kväll som ogift” och fylls ofta med bus och upptåg.

Denna sista kväll som ”fri man” skulle det på något vis legitimera hans möjlighet att en sista kväll, utan ansvar för familj och hustru, att han kan göra vad han vill.

Sedan kan det diskuteras i vad mån detta är rätt eller fel, men det är hans kompisar som står för detta innehåll och inte brudgummen.

Det är nog väldigt svårt för dig att påverka vad hans kompisar planerar på svensexan.  Om du framför önskemål om vad de ska eller inte ska göra,  då riskerar du att det blir fel.

Sedan får vi hoppas att din partner är klok nog att inte anlita strippor i framtiden och är du orolig för detta får du prata med honom och beskriva din känsla. Du ska se att den är obefogad.

Ett liv tillsammans bygger på förtroende och samförstånd.

Av respekt för varandra får vi hoppas att, varken män eller kvinnor,  behöver söka sig någon annanstans än till den partner man valt att dela sitt liv tillsammans med.

Klicka här för att läsa min artikel vett och etikett vid kärlek >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – finns det någon regel om vem man ska svara vid flera inbjudare?

fråga:
Vi or inbjudna till brollop, både brudgummens och brudens föräldrar står för inbjudan och tar emot svar. Vi känner båda föräldraparen väl.

Jag undrar över om det finns någon tumregel att falla tillbaka på vad gäller vilket av föräldraparen jag skall svara på inbjudan till?

Svar:
Nej, i det här fallet har de själva föreslagit att du utan att välja någon speciell kan svara den det passar dig bäst.

Så, svaret blir att det behöver du inte fundera på. Bara svara det par du först når.

Klicka här för att läsa min artikel om svara på en inbjudan >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – min man berättar allt för sin exfru. Vad ska jag göra?

fråga:
Jag har haft ett forhållande tidigare med en man som slutade med ting/hovrott.

Träffade en ny man som har nära kontakt med sin f.d och till henne berättar han om mig och min f.d och om vad som hände mellan oss .

Jag känner inte henne och känner att han utlämnar mig, jag tycker att jag själv vill välja och har valt vilka jag vill berätta.

Vi har pratat om de här och han tycker att jag har fel och han tycker att alla bör få veta.

Svar:
Ett förhållande bygger på ömsesidig respekt och jag blir rent ut sagt förbannad när jag läser din fråga. Hur respektlös får din man vara?

Oavsett vad din man anser, så är det din önskan, inte hans, som gäller när det handlar om att berätta om ditt liv. Punkt!

Om han inte respekterar detta, innebär det att förtroendet er emellan upphört och du kan inte berätta något eller lita på honom.

Det är med andra ord inte hans beslut om vad som ska berättas om dig och han beter sig definitivt inte som en vuxen person.

Dessutom, vad finns det för anledning att han ska berätta om ert förhållande till sin exfru? Hans bästa vän borde vara du.

Hårda ord från mig, men sätt ned foten och meddela honom tydligt och klart att han omedelbart slutar med det här.

Inga diskussioner, bara lägg av!  Fattar han inte det budskapet, då hjälper tyvärr inget.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett i kärlek >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – mörk kostymklädsel för kvinna och på bröllop. Kan jag bära byxor istället?

fråga:
Kan jag, vid klodkod mork kostym, bära fina vida svarta byxor med svart topp och rosa liten jacka med kort ärm på bröllopet?

Min man kommer att ha svart kostym.

Svar:
Vid klädkoden mörk kostym är det klänning eller kjol som gäller.

Så det fungerar inte med byxor för dig som kvinna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – plötsligen ska jag betala hotellrum och dela det med okända. Kan jag avböja?

fråga:
Jag blev for ett tag sedan bjuden på bröllop.

I inbjudan fick man information om datum, plats och klodsel. Jag och sambon tackade självklart ja.

Nu i efterhand har brudparet gått ut med ytterligare information via en för bröllopet skapad Facebooksida.

Där berättar de att de har bokat boende åt alla gäster, men att vi får betala själva.

Gästerna är indelade i rum men får dela rum med flera andra par.

Rummen har inte heller egen dusch/toalett.

Något som jag annars har som lägsta krav när jag bor borta.

Vi får inte heller välja vilka vi ska bo med. För mig blir det helt främmande människor.

Är det okej att komma med sådan här information i efterhand?

Är det bara jag som tycker att detta är konstigt?

Jag känner faktiskt inte för att gå på bröllopet längre.

Önskar vara anonym om frågan skulle publiceras offentligt.

Svar:
Vi kan börja med anonymiteten.

I den här bloggen publiceras aldrig några namn eller uppgifter som tydligt visar vem du är.

Därefter till svaret.

Att först bjuda in och sedan skapa extra kostnader för gästen är definitivt inget som rekommenderas, snarare ska man avstå från det.

Vad det gäller boendet så är det samma sak, det är många som precis som du, inte vill dela rum med andra och definitivt inte med okända.

Om du inte vill besöka bröllopet kan du svara att du avstår då du inte planerat extra kostnader för boendet och att du inte är intresserad av att dela rum med andra gäster.

Meddela dem i vänlig ton, t.ex. ”Jag uppskattar er inbjudan och hade planerat att delta vid er vigsel med efterföljande fest. Det har därefter tillkommit ett boende som jag inte kände till och jag är heller inte så glad åt att dela rum med andra. Därför får jag därför tacka för inbjudan och härmed meddela att jag inte avser delta”.

Alternativet är att du meddelar dem att du inte behöver något rum, då du bokat ett eget boende eller väljer att åka hem.

Ingen kan ju begära att du ska betala för det du inte bokat.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – hur ska våra marskalkar och tärnor gå uppför altargången?

fråga:
Jag ska gifta mig och klodkoden är: Högtidsdräkt.

Mina 3 bröder är marskalkar och deras respektive är tärnor.

En av marskalkar är gift med en av tärnorna och de andra två marskalkarna är sambo med de andra två tärnorna.

Vi undrar hur de ska gå in i kyrkan? Ska de gå in tillsammans med sina respektive eller borde vi placera dem icke par när de går in i kyrkan?

Jag undrar även avseende mina 3 tärnor om det finns restriktioner avseende smycken.

Kan en tärna ha långa glittrande örhängen och den andra tärnan ha halsband och små örhängen?

Eller bör de har snarlika smycken?

Kan man ha långa stora örhängen som tärna på bröllop med klädkod Högtidsdräkt?

Svar:
Man brukar säga att en gift kvinna går aldrig uppför altargången med en man, men i detta fall är de redan makar.

Så låt dem gå i par, även de som är sambor.

Hon kan bära smycken som hon tycker om, den enda restriktionen till högtidsdräkt, är att man brukar säga är att inget av läder eller trä som smycken.

Tärnorna behöver varken ha lika kläder eller smycken.

Klicka här för att läsa min artikel om tärnor och marskalkar >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson