Tal – om båda mina föräldrar vill tala på bröllopet, i vilken ordning talar de?

fråga:
Jag undrar hur talordningen ska se ut inom familjen?

Mina foroldrar bekostar bröllopet och är värdpar så de kommer att gemensamt utbringa brudskål samt välkomsttal till middagen.

Min pappa kommer att hålla ett eget tal och min mamma kommer att hålla ett eget tal.

Min blivande mans mamma kommer att hålla tal men hans pappa har tyvärr gått bort och hans mamma är omgift.

Jag är ju som sagt bruden och mina föräldrar är såväl värdpar som brudens föräldrar.

Hur är talordningen mest korrekt efter mina föräldrars gemensamma välkomsttal?

Svar:
Om din far eller mor håller tal, var och en för sig, så bör man låta brudgummens mor komma in emellan dessa tal.

Det har ingen koppling till vem som betalar, utan handlar helt enkelt om att låta henne som förälder och mor till brudgummen få sin plats i talordningen.

Om dina föräldrar avser att dela på första talet, då får de tala två -3 minuter vardera och det ska inte påannonseras att en av dem är talare nummer två.

Mitt råd blir att en av din föräldrar är talar först, därefter brudgummens mor och sedan den andra av dina föräldrar.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning vid bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur skriver vi ett ”save the day” inför vårt bröllop?

fråga:
Hur skriver man korrekt på en inbjudan till brollop dor vi inte vet ännu var festen efter vigseln ska hållas?

Svar:
Då föreslår jag att ni istället via ett kort, ett brev, mail, per telefon, sänder ett meddelande som heter ”spara dagen”.

Ni ber helt enkelt gästerna reservera dagen för ni ska gifta er och så ber ni att få återkomma med en inbjudan framöver.

Klicka här för att läsa om hur en inbjudan kan skrivas >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan vi ändra som vi vill på talordningen?

fråga:
Jag or bruden som ska gifta mig. Vi har klädkod: Hogtidsdräkt och det är tre tärnor.
Jag har en fråga avseende hur skorna på mina brudtärnor ska vara?
Kan de vara öppna i tårna eller måste de vara stängda? Ska mina 3 tärnor ha samma färg på skorna? finns det fler restriktioner för mina tärnor vid frack bröllop.
Jag undrar även hur talordningen ska se ut inom familjen?
Mina föräldrar bekostar bröllopet och är värdpar så de kommer att utbringa brudskål samt välkomsttal till middagen.
Min blivande mans pappa har tyvärr gått bort och hans mamma är omgift. Hur är talordningen efter mina föräldrars välkomsttal?
Jag är ju som sagt bruden och mina föräldrar är såväl värdpar som brudens föräldrar.
Kan man själv bestämma talordningen?
Svar:
Tärnornas klädsel
Det finns inga andra regler för deras klädkod, annat än den som angivits. Vilket innebär lång klänning.
Färg, mönster etc kan vara efter tycke och smak. Inget säger att de ens ska vara lika klädda.
Skor är alltid med sluten tå vid lång klänning, men sanningsenligt, vem ser det vid golvlång sådan? Och man bryr sig inte så mycket om det idag 2019.
Din far håller ett kort välkomsttal, ca 1 min, först av alla. Sedan håller han även tal nr två och då till er som brudpar.
Tal nr tre tillfaller brudgummens mor i ert fall, eller en bror//syster alternativ äldsta släkting. Har han ingen som vill, kan en nära vän ta hans fars plats och hålla talet till er.
Ja, ni kan ändra talordningen, det är ju ert bröllop! Men folk förväntar sig att få sin roll i den prioriteringen. Tänk på det innan ni ändrar för mycket.
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Annons:

Bröllop – vilken färg på brudklänningen, kan den vara röd?

fråga:
Jag ser att du har skrivit en del om olika färger på brudklänning om man inte väljer att ha en vit.

Jag ser också att du har skrivit att det går bra att som gäst bära roda kläder vid ett bröllop.

Jag undrar dock om det finns någon vett och etikett kring att som brud själv välja en röd brudklänning?

Jag skulle nämligen tycka att det vore fint men vill gärna känna till lite kring vett och etikett innan jag bestämmer mig.

Svar:
Det finns ingen etikettsregel som säger att det är fel, men du kommer helt klart att bryta normen genom att bära en röd klänning vid ditt bröllop.

Jag kan egentligen varken råda eller avråda, det är en fråga om stil.

Du kommer definitivt att synas som brud i en röd klänning.

Brudklänningen är av tradition vit. ’

Det blev mode efter drottning Viktorias bröllop med prins Albert 1840.

Innan dess var klänningen ofta färggrann, det var allmogen som gifte sig i sin bästa festdräkt.

Klicka här för att läsa min artikel om brudklänning >> 

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad ska jag, kvinna, bära som har stora storlekar och vid ”mörk kostym” som klädkod?

fråga:
Jag hittar ingen klonning som passar min storlek, jag drar storlek 48, hur sjutton ska man bära sig åt då for att klä sig rätt?

Antingen är klänningarna för korta eller för långa. inte bära svart ska man tydligen, jag som tycker det är fint, att man ska undvika vitt det förstår jag.

Hur ska jag tänka här? och hur ska jag hitta något i min storlek.

Jag är en 55-årig mycket kurvig kvinna som drar stl 48.

Svar:
Det går alldeles utmärkt att bära svart på ett bröllop, men det måste sättas färg till den.

En scarf, ett band, lite rosetter, färgglada skor etc. tar bort begravningskänslan.

För det är helsvart man inte kan bära på bröllop, då bröllop bryter sorg som det heter.

Vad det gäller storlekar kan du nog söka på just stora storlekar på nätet, du kommer hitta en hel del.

Men kanske får du anpassa lite.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vem håller välkomst- och tacktal när brudparet arrangerar själva och utan föräldrars medverkan?

fråga:
Vi or bjudna till vår dotters och hennes blivande mans brollop.

Brudparet har själva fixat med allt och kommer att stå för kostnaderna.

Dom har utsett toastmasters som håller i bröllopet under kvällen.

Vilka håller lämpligen välkomst- och tacktal?

Kan toastmastern hålla välkomsttalet?

Nu är ju inte brudens mor värdinna så det är därmed inte självklart att brudgummens far, som är brudens mors bordskavaljer, ska hålla tacktalet.

Vem räknas som värdinna? Förslag mottages tacksamt.

Svar:
Oavsett om ni som brudens föräldrar inte är med och arrangerar eller betalar har ni ändå rollen som, just brudens föräldrar.

Toastmaster kommer hälsa välkomna till festen, men din man och brudens far håller välkomsttalet till bordet.

Toastmaster ska inte hålla tal, sker det är det helt fel. Den personen ska se till att allt flyter på och på ett trevligt sätt länka ihop kvällen, inte hålla tal och mm.

Din make förväntas också hålla första talet till brudparet.

Eftersom brudgummens far kommer ha dig till bordet så förväntas han hålla tacktalet.

Detta oavsett om det utsett annat värdpar än föräldrarna.

Klicka här för att läsa mer i  in artikel om talordning på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – inbjuden i USA med klädkod Cocktail attire, black tie optional, vad är det?

fråga:
or buden på brollop i USA. Vigsel 17.00.

Därefter sittande middag.

Dresscode: Cocktail attire, black tie optional.

Vad innebär det för mig som kvinna?

Svar:
Black Tie optional innebär att mannen kan om han så vill, bära en Smoking.

För din del kan du bära en motsvarande klänning.

Längden på en cocktailklänning, vid cocktail dress lång, ofta till ankeln.

Men även ballerinaklänningar, strax under knäet kan falla in i denna kategori

Den moderna definitionen av en cocktailklänning är vanligen en kortare knälång klänning.

Du kan också välja en mer klassisk aftonklänning och den läser du mer om i länken som följer.

Klicka här för att läsa mer i  in artikel om aftonklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag som kvinna bära svarta byxor till klädsel Kavaj på bröllop?

fråga:
Inbjuden till brollop med klodkod kavaj.

Jag har ett par svarta byxor ej hel lång, plisserade. Blus petrolblå mot lite grågron ingen pigg färg men blusen är väldigt elegant.

Blusen har jag på oppet kop. Snyggt med byxan och denna blus men ingen färgklick som kanske krävs när det är ett sommarbrollop.

Min fråga är: ska man absolut inte ha svarta byxor på bröllop när klädkoden är kavaj och det är ett sommarbröllop?

Eller kan jag ha svarta byxor om jag köper en färgglad överdel?

Jag har ett par beigea skor som är sköna, ej klack.

Jag kanske ska tänka om och försöka hitta en klänning och tänka bort mina svarta byxor?

Hur elegant bör en klänning vara med denna klädkod kavaj?

Jag har pratat med många som menar att det är klänning som gäller på bröllop och absolut inget svart?

Stämmer det år 2019?

Svar:
Bröllop anses vara formellt och därmed innebär Kavaj mörk kostym med motsvarande mörk kostymklänning.

Detta oavsett om bröllopet sker på sommaren eller annan årstid.

Färger och mönster är helt fria och det enda som begränsar är helsvart klädsel (det associerar till sorg) eller helvitt (anses vara brudens privilegium).

Materialet i klänningen ska vara av finare kvalité, gärna med festbetoning.

Det innebär således att byxor för damen inte är i enlighet med klädkoden, det ska vara klänning eller kjol knälängd eller längre. Du bör alltså, som du själv skriver, tänka om.

Så dina vänners råd om färg stämmer varken idag eller förr, men däremot klänning/kjol istället för byxa är korrekt även 2019.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Medaljer – kan jag bära mina FN medaljer om Mörk kostym vid bröllop?

Fråga:
Kan jag bära mina FN-medaljer till Mork kostym på brollop?

Svar:
Utmärkelsetecken, vilket FN-medaljer i hogsta grad får anses vara, kan bäras till mork kostym när denna används som en formell festdräkt.

Ett bröllop får man tveklöst anse som både formellt och festligt. Svaret är alltså ja.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson