Bröllopsdagar – sitter paret tillsammans vid sitt diamantbröllop?

fråga:
Nor ett par firar diamantbrollop.

Sitter brudparet tillsammans eller bara vid samma bord eller kanske vid ett annat bord?

Svar:
När bröllopsdag firas, brukar det innebära att man ”gifter sig på nytt” eller snarare en lite upprepning av bröllopet.

Sedan gör paret givetvis så som de själva önskar.

Men de brukar sitta tillsammans, som vid bröllopet.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >> 

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vi är bjudna till ett slott, men hur ska vi klä oss?

fråga:
Jag och min sorbo är bjudna på mitt barnbarns brollop som kommer att vara på ett slott.

Vad gäller för klädsel?

Ska jag hålla tal?

Svar:
Ni följer klädkoden som angivits på inbjudan, den har jag inte fått av er så svaret kan inte ges.

Finns ingen klädkod angiven, är det högtidsdräkt som gäller.

Att det är på ett slott har ingen betydelse för klädkoden.

Känner ni er tveksamma till att det verkligen är frack som gäller, så skulle jag ringa brudparet och fråga.

Det är inte oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära en klänning med vit botten, eller är det fel på ett sommarbröllop?

Fråga:
Ska på sommarbrollop med klädkod kavaj.

Letar febrilt efter klänning men modet är verkligen inte på min sida just nu.

Har dock hittat en klänning som jag verkligen gillar men den är blommig på vit botten.

Är det alls ok med vit botten eller är allt vitt forbehållet bruden?

Tänker även ta upp någon av färgerna i sjal/kofta for att minska ner det vita.

Svar:
Du behover inte bekymra dig det minsta.

Det är endast helvitt som anses vara brudens privilegium.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om kläder på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska jag som fått platsen bredvid bruden hålla något tal?

fråga:
Min fru’s dotter skall gifta sig.

Brudens far lever inte longre.

Bruden har bett mig sitta på hennes hogra sida.

Det är bruden själv som bekostar kalaset.

Ska jag hålla tal (brudens mor håller talet till sin dotter) i så fall vilket av talen?

Svar:
Du har verkligen fått hedersplatsen och därmed är du också kvällens värd.

Det förväntas att du inledningsvis ska vid bordet hälsa gästerna välkomna och kanske då passa på att utbringa brudparets skål.

Ditt tal ska vara på högst någon minut eller två.

Sedan håller ju brudens mor ett tal och det ersätter det tal du annars förväntats hålla.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – inbjuden till bröllop i Skottland, vilken färg ska jag ha på kostymen?

fråga:
Inbjudna till brollop i juni, klodkod lång klänning.

Jag undrar om kostym gäller för mig o färg.

Svar:
Det bästa är en mörk kostym, den fungerar i alla sammanhang.

Till detta en vit skjorta med slips eller fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan vi ge pengar i bröllopspresent och hur gör vi?

Fråga:
Kompisar till oss gifter sig snart.

Det enda de önskar sig är ett bidrag till bröllopsresan.

Vår fråga är hur mycket är lämpligt att ge?

Någon sa att man ger vad ett kuvert kostar, hur vet man vad det kostar?

Finns det någon gyllene regel kring detta?

Svar:
Att be om pengar blir alltmer vanligt även hos oss och då får man kanske acceptera detta och hitta lösningar.

En av dem kan vara att man ber om ett kuvert ”till bröllopsresan” och så lägger gästerna anonymt en summa där.

Som du skriver så kan man inte veta vad kuvertet kostar, så det fungerar inte.

Mitt förslag är en summa utifrån vad man klarar av.

Någon kanske inte har råd med 500 kr, då kanske man får ge en 100-lapp.

En trevlig idé är att ta ”tjugor”, vik dem på längden i små veck och sätt en knut på mitten – den ser ut som en fjäril.

Sedan sätter du ett antal av dessa i en kvist och vips, så har du en bukett av pengar. Det räcker med 30 st för att det ska se fint ut.

Så tyvärr, det finns inga bättre råd att ge än så här, därav vår gamla regel om pengar som present, det blir svårt för gästerna.

Klicka här för att läsa min artikel med mina presenttips >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Frieri – vad ger man istället för en ring?

fråga:
Om man ska fria och har forlovat sig innan.

Vad ger man då istollet för ring?

Svar:
Du behöver inte ge någonting alls.

Att ge en ring vid frieri är en sedvänja vi fått från andra länder, t.ex. amerikanska filmer.

Det är inte på något vis felaktigt, men inget du behöver tänka på.

Bjud din partner på en god middag, köp blommor, öppna en flaska Champagne.

Endast fantasin sätter gränser.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – kan jag bära en hatt till min mörk kostymklänning?

fråga:
Kan man som gost på brollopet med klädkod mörk kostym ,ha en ärmlös långklänning och en hatt till detta?

Bröllopet äger rum på eftermiddagen med efterföljande middag på en herrgård till hösten.

Svar:
Vid mörk kostymklänning, som bärs vid formella tillfällen, kan även en hatt användas.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man som gäst bära något vitt i sin klädsel?

Fråga:
Som gäst ska man ju inte ha vitt på brollop.

Kan man ha en vit bolero till en färgad klänning?

Svar:
Det är endast helvitt som anses vara brudens privilegium.

Så visst kan du bära en vit bolero, inga problem.

Klicka här for att läsa min artikel om klädsel på brollop >>

Ställ din egen fråga om bemotande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – Namn på kuvert för inbjudan

fråga:
Min sambo har flera vonner som gift sig det senaste.

På samtliga inbjudningar har det på kuvertet stått min sambos namn + mitt fornamn. Exempelvis Carin Andersson + Lena.

Jag tycker att det känns lite märkligt som om jag inte hade ett efternamn.

Eftersom flera gjort det undrar jag om det är någon slags kutym att göra så?

Svar:
Det viktiga kanske är att du är inbjuden och att de kommit ihåg dig.

Sedan kan man nog tycka att det hade varit trevligt med både ditt för- och efternamn.

Något annat skulle jag inte rekommendera, så någon kutym att skriva enbart förnamn är det inte.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudningar >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson