Utlandets klädkoder – vad innebär ”formal attire” för oss och för vår 6-årige son?

fråga:
or bjuden till ett brollop i Kalifornien i augusti.

Det kommer att hållas utomhus kl.17.

Det står Formal Attire is Advised på inbjudan, vilken klädsel gäller för mig som kvinna, min man samt vår 6-åriga son?

Svar:
Precis som här i Sverige, kan man inte alltid ange tydliga klädkoder i andra delar av världen.

Formal attire existerar inte formellt sett, men den ger en vägledning.

Koden Formal står på inbjudningskorten för ”formellt” och kan avse både högtidsdräkt och smoking.

Formal attire kan vara både frack och Smoking.

Smoking är accepterad på de flesta formella fester, när inbjudan skriver ”formal”.

Så med tanke på evenemanget, skulle jag också föreslå Smoking och för din del aftonklänning.

För sonens del föreslår jag att ni tar på honom det finast han har, det behöver inte vara någon kostym eller smoking.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – passar en kort sommarklänning vid bröllop?

fråga:
Kan jag ha en blommig klonning i längd strax ovan knät klänning till sommarbrollop med klädkod kavaj?

Svar:
Du har skickat med en länk för en bild på klänningen, men av respekt för denna sites betalande annonsörer visar jag inte den länken.

Formellt innebär klädkoden Kavaj vid bröllop, mörk kostym.

Med den klädkoden är den klänning du visar lite för kort och om materialet är bomull är inte heller det korrekt.

Det ska vara finare material vid den typen av formell klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – kan brudparets far utbringa ett leve för andra par på ett bröllop?

fråga:
Jag ska vara toastmaster på min brorsdotter brollop.

Brudgummens far ska hålla tal och frågar nu mig om jag tror det or okej att han under talet även passar på att utbringa hurra för hans andre son, som gifte sig som överraskning i samband med deras dotter dop i höstas.

Är detta okej?

Svar:
Det bästa är att tala med brudparet och fråga vad de anser.

Etikettsmässigt finns inga hinder, men fadern ska ju först och främst hylla brudparet.

Lämpligt är, att han vid ett senare tillfälle under kvällen reser sig på nytt och utbringar ett leve för brodern och hans hustru.

Klicka här för att läsa min artikel om tal till brudparet >> 

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Barn – brudparet säger att vi inte får ta med barnen, vi sa att det gör vi ändå och då var vi inte välkomna! Är det ok?

fråga:
Vi or bjudna på brollop, men de bjuder inte in våra barn.

Vi tycker det är oförskämt att vi ska behöva lämna vår små barn, 1 och tre år hemma.

Så tar med dem i alla fall, men då säger brudparet att vi inte är välkomna.

Är inte det oförskämt?

Svar:
Det är alltid inbjudaren som avgör vem och vilka som ska bjudas in.

I det här fallet har brudparet sagt att det är barnfritt, då måste man som gäst respektera detta och brudparet behöver inte ange skälet.

Som gäst kan man då tacka nej och säga att man inte har barnvakt, eller som ni säger, att ni anser att ni inte vill lämna barnen.

Er reaktion, ”att då tar vi med barnen i alla fall”, är minst sagt tveksam och på gränsen till ohyfsad.

Inte nog med att ni inte följer brudparets önskan på deras stora dag, ni tvingar dem dessutom att till vänner säga ”ni är inte välkomna!”.

Fundera lite på hur den känslan är i magen och försök skaffa en barnvakt, åtminstone så ni kan vara med i kyrkan.

Klicka här för att läsa min artikel om barn på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska flicka som är vår brudnäbb få behålla sin klänning?

fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss till sommaren och då han har en brorsdotter som strax dorefter fyller fem år, frågade vi henne och foräldrarna om hon ville vara brudnäbb.

Vi har nu fått svar om att hon vill det och då kommer klänningen på tal.

Jag har sett ut en klänning som jag tycker passar.

När jag skrev med flickans mamma senast skrev hon ” hon kommer bli extra pepp när hon får veta att hon ska få en ny klänning”.

Vem behåller klänningen?

Det är jag och min sambo som bekostar den men blir den automatiskt flickans för att hon kommer ha den på våran bröllopsdag?

Svar:
Jag hoppas innerligt att du inte ens tänkt tanken på att ta ifrån flickan den klänning du planerat ge henne.

Det finns inga etikettsregler för detta, men en fem år gammal flicka i en ny klänning förstår inte varför om du vill ha tillbaka den.

Så vad du än gör, släpp den tanken och fundera inte ens på det.

Självklart ska hon ska få klänningen!

Klicka här för att läsa min artikel om brudnäbb >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – när ska jag som brudens mor, hålla tal till min dotter?

fråga:
Min dotter ska gifta sig.

Det ska vara ett enkelt brollop utan toastmaster.

Nor kan jag hålla mitt tal under kvällen?

Svar:
Det beror på om brudens far avser att hålla ett tal, formellt kommer hans välkomsthälsning först och sedan hans tal, sedan brudgummens fars tal och därefter kan ditt tal komma.

Om brudens far inte finns eller inte vill/kan tala kan du ta hans plats som första talare.

Det talet bruka komma tidigt under middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om tal på bröllop >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Gäst – kan jag ta med mig en egen gäst till kompisens bröllop?

fråga:
Om jag or bjuden till brollop, är det då okej att fråga brudgummen/bruden om jag får ta med mig min partner?

Eller är det helt fel?

Jag själv, ser inga problem i det men folk runt mig verkar tycka att man inte får göra så.

Svar:
Nej, det kan du inte fråga.

Brudparet har endast bjudit dig och planerat efter detta, att bjuda med någon kan ställa till det för dem.

Sedan kan man fundera varför de enbart bjudit dig och inte din partner, i det fallet att ni varit ett par en längre tid, skulle ni båda bjudits in.

Därför kan du istället tacka nej med hänvisning till att du hellre tillbringar kvällen med din partner.

Det är däremot helt korrekt etikett och brudparet kan svara ”Men oj, ta med honom. Det missade vi!”.

problemet ur världen!

Läs mer i min artikel om átt avböja en inbjudan  >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – sambons dotter skickade ingen bröllopsinbjudan till två av mina barn, varför?

fråga:
Min sambos dotter ska gifta sig, vi or bjudna.

Min undran är om det är OK att bara bjuda in ett av mina tre barn med respektive?

Forst fick de två förfördelade reda på att de inte skulle bjudas in men sedan ändrade sig brudparet och skickade inbjudan ändå, varpå de två svarade att de ej kunde närvara.

Läget är spänt i ”familjen” inför andra kommande fester.

Hur löser man detta?

Svar:
Jag förstår varför de avböjde, uppenbart upplevde de att de bjudits in med ”armbågen”.

De kände sig nog lite överkörda och jag ser ingen annan utväg än att brudparet kontaktar dem var för sig och förklarar.

Kanske har de ett fullgott skäl, eller så har de helt enkelt gjort ett misstag.

Hur som helst, det mest brukar lösa sig om man agerar rakryggat och står för sitt misstag.

Dina barn ska givetvis godta den ursäkten och kanske erbjudas möjligheten att ändra sitt beslut.

Är man sedan klok inför framtiden, så se detta som ett misstag och bara för att de gjort fel, ska inte övriga upprepa detta.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Ställ din egen fråga om relationer, bemötande, vett & etikett >>