Bröllop – hur ska vi beräkna vin, öl och avec till bröllopsfesten?

fråga:
I sommar blir det brollop för mig och min sambo.

Vi har lite funderingar hur mycket alkohol som skall inhandlas, om alla kommer så blir vi 55 pers. Blandade åldrar bland mon och kvinnor men inga barn.

Det kommer att bli detta upplägg.

Brudskål
Buffé (kallskuret)
Öl/vin till maten
Tårta
Kaffe & avec
Vickning

Vi räknar med att ca 9 plattor öl räcker, vad tror du och hur många Bag in boxvin skulle behöva inhandlas ( rött respektive vitt) samt hur många flaskor det kan gå åt till avec?!

Har du något/några viner att rekommendera och någon god avec?

Svar:
Jag rekommenderar inte direkt några specifika drycker, men rådgör med Systembolagets personal, då de besitter en stor kunskap.

I de flesta fall kan det vara bra att ha den mer ädla drycken inledningsvis, te.x Champagne för brudskålen.

Räkna med 1-2 glas per person och då ska ju 10 flaskor räcka.

Därefter brukar smaklökarna trubbas av hos gästerna, vilket är naturligt om man dricker alkohol och då passar ganska allmänna, neutrala viner bra med druvor som Merlot,  Cabernet Sauvignon, Pinot Noir,  Riesling, Chenin Blanc, Chardonnay.

De flesta i rimliga prisklasser och till avec kan du välja konjak, whisky eller rom och någon likör.

Rödvin, där brukar 20-24 glas per box vara en bra beräkning, vita viner 24-28 glas per box.

Det kanske blir 2 glas vitt och 3 glas rött per person och alla dricker ju inte så mycket, så det blir säkert över för att fylla på under kvällen.

Fyra boxar vitt och sex rött bör räcka.

Ölen har du säkert så det räcker av med dina 9 plattor.

Glöm inte alkoholfritt och vattenbuffé, det är ofta väldigt klokt att ha.

Klicka här för att läsa min artikel om att beräkna vin >>

Ställ din egen fråga om relationer, bemötande, vett & etikett >>

 

Annons:

Klädsel – det står kavaj på inbjudan, vad ska vi och sonen på 16 år ha för klädsel?

fråga:
Vi or bjudna på brollop i sommar, med klädkod Kavaj.

Vi är fyra i familjen

Jag, min make, vår dotter på 21 år och sonen på 16 år.

Vad tar vi på oss?

Svar:
Kavaj på bröllop innebär alltid den mer formella mörk kostymklädseln.

Du och din dotter tar mörk kostymklänning, din man tar mörk kostym och beroende på om sonen vuxit klart eller inte kan han ta en snygg byxa och kanske en skjorta.

Köp ingen kostym till sonen om han fortfarande växer, han kommer inte kunna bära den om något år i så fall.

Men är han ganska vuxen i sin storlek, så kan han ha en kavaj och byxa.

Klicka här för att läsa mer detaljerat om klädkoden Kavaj >>

Ställ din egen fråga om bemötande, relationer och vett &etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – ska vi byta kläder efter kyrkan, eller ska vi ha Smokingen på hela tiden?

fråga:
Vi har fått en inbjudan till brollop med klodkod Smoking.

Undrar bara lite över kläderna. Vad gäller?

Bröllopet är kl 14:00 mitt i sommaren.

Har man samma kläder i kyrkan och på middagen/festen?

Min man trodde man byter om klädsel efter kyrkan till smoking inför festen. men vad gäller där?

Har man samma kläder från kl 14 till att festen är slut?

Är de ankellång klänning som gäller för damen? Skor?

Svar:
Om ni direkt efter vigseln ska åka till bröllopsfesten, vilket brukar vara det vanliga, har ni Smokingklädsel i kyrkan.

Några andra regler finns inte, ni bär samma klädsel från klockan 14.00.

Smokingklänningen kan vara kort och utformad som vid gala, men inte lika formell.

Men i de flesta fall är den ankellång då ett bröllop räknas som formellt.

Skor brukar man ha, det stämmer. Eller undrade du hur de skulle se ut?

Skorna kan ha hög/låg/mellan klack – en smaksak. Men de ska vara aftonfina, t.ex med rosett, spänne eller någon dekor.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Ställ din egen fråga om bemötande, relationer eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Ringar – kan man ha dem på olika fingrar?

fråga:
Jag har en fråga om ifall mannen och kvinnan måste ha ringarna på samma hand nor man gifter sig?

Eller kan den ena ha på det vänstra fingret och den andra på det hogra.

Svar:
I Sverige brukar man ha ringen på den vänstra handens ringfinger.

Men om någon i paret föredrar t.ex höger hand kan det knappast medföra något hinder.

Det enda är kanske att omgivningen inte alltid tolkar den personen som gift, utifrån ringens placering.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>

Ställ din egen fråga om bemötande och vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Barn – vi vill ha dem med på bröllopet, men hur ska vi få föräldrarna att be dem vara tysta?

fråga:
Vår oldsta dotter ska gifta sig.

Det ska bjudas ca 100 gäster och vigsel sker i kyrka och festen ska hållas på ett fint ställe.

På brudens sida finns många barn mellan 1-10 år, närmare bestämt 11 stycken som alla är brudens kusiner.

På brudgummens sida finns endast ett barn.

Barnen är alla välkomna på brollopet men brudparet är oroliga att inte föräldrarna ska hålla koll på sina barn och att ceremoni och tal störs och att det blir ”vilda western”, något som inte är ovanligt när det hålls andra familjekalas.

Vad kan de skriva på inbjudan?

De undrar om det är okej att skriva att de önskar att föräldrarna håller ordning på sina barn och att de önskar lugn och ro under ceremoni och tal?

Vi (brudens föräldrar) är rädda för att dessa barnfamiljer ska ta illa upp av dessa uppmaningar och kanske avstå från att komma, samtidigt som vi förstår brudparets önskningar.

Dessa barnfamiljer måste ha med sina barn då barnvakter saknas för att de ska kunna vara hemma.

Hur går man tillväga för att det ska bli bra för alla?

Vi önskar att bröllopet ska bli så fantastiskt som brudparet önskar.

Svar:
Det finns säkert många kloka svar på denna din fråga och ett enkelt alternativ är ju att anordna någon form av aktiviteter för barnen i annan lokal och men anlitade personer som sköter detta.

Annars tror jag att man ska vara uppriktig, det går ju att göra en särskild inbjudan till barnfamiljerna.

Skriv att ni tycker om barnen, vill att de ska vara med och ser fram emot en fin bröllopsfest.

Skriv t.ex: ”Då brudparet väljer att barnen ska vara med så önskar de ödmjukt att ni som föräldrar hjälper dem lite extra med möjligheten att låta festens tal mm förbli ostörda. Detta ifall oväntade behov uppstår hos barnen. Barn vet ju inte alltid när det är olämpligt att busa lite extra eller kanske påkalla föräldrarnas uppmärksamhet. Har ni frågor, ring oss gärna!”

Något sådant tror jag inte ger några problem och undrar de kan de ju alltid slå en signal och då kan ni förklara de tankar ni skrivit här.

Tar de illa upp för en sådan text, då kanske det är lika bra att de stannar hemma i alla fall.

För då bryr man sig inte särskilt mycket om andra människors behov. Vänner eller inte.

Klicka här för att ställa en fråga om relationer, bemötande eller etikett >>

Ställ din egen fråga om bemötande och vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Möhippa – jag blev inte bjuden, jag förstår inte varför. Vad tror du?

fråga:
Min sambos syster ska gifta sig i sommar och min kille ska vara med på svensexa, vilket han tycker ska bli skoj.

Jag började fundera på vad jag ska ha på mig under tjejens möhippa och tonkte att ”WOW” detta är första gången jag får vara med på en möhippa, men nej.

Jag är inte bjuden och jag är ändå en person som tillhör nära familjen.

Många andra är bjudna men inte jag.

Visst vi är kanske inte barndomsvänner eller umgås fem gånger i veckan men vi tillhör på ett sätt samma familj och jag ville fira henne för att hon ska gifta sig.

Men jag är inte bjuden och det är jag lite besviken och ledsen över.

Jag kanske är löjlig men detta betyder mycket för mig att få fira min svägerska som ska gifta sig.

Svar:
Möhippa anordnas av brudens närmsta vänner och de kan mycket väl vara ett sammansvetsat gäng sedan många år.

Din sambo kanske tillhör samma kompisgäng som din svåger, eller så är de ett större antal killar som deltar.

Man kan inte bjuda in sig själv och sannolikt har de närmaste vännerna till din svägerska begränsat antalet deltagare.

Om ni inte ses så ofta, är det väldigt troligt att de inte räknat med din närvaro.

Men det betyder ju inte att du inte deltar vid bröllopet, för det är ju ändå den största dagen.

Klicka här för att läsa min artikel om möhippa >>

Vill du också ställa en fråga om relationer, bemötande eller vett & etikett, klicka här >>

Bröllop – när kan jag ta av brudslöjan vid mitt bröllop?

fråga:
Jag har klonning med släp och en lång sloja som är lite längre än klänningen.

När är det korrekt att ta av sig slöjan?

Svar:
Det finns egentligen inga ”regler” för detta.

Men mitt förslag är att du tar av den i samband med att du tar dig till festen efter vigseln.

Då blir det ju enklare vid mat, dans och andra aktiviteter.

Klicka här för  läsa min artikel om brudslöja >>

Ställ din fråga om bemötande och vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – hur många och vilka ska ingå i vårt brudfölje? Skillnader Sverige/Finland?

fråga:
Jag och min sambo skall gifta oss.

Han or ifrån Finland.

Hur många tärnor och best man har man?

Ska man välja någon från Finland eller det räcker någon från Sverige?

Går vigseln till på något annat vis i Finland?

Svar:
Det är inte stora skillnader vid vigsel mellan Sverige och Finland.

I Finland kan man välja en brudmässa och då ingår gudstjänst med nattvardsgång.

Ni avgör själva, både antal och varifrån tärnor och bestman kommer.

Tärna brukar ofta vara en eller flera väninnor eller sytrar. En tärna räcker, andra har upp till fyra fem stycken.

Bestman brukar vara en bror eller nära vän och det är vanligen en person.

Klicka här för att läsa min artikel om brudtärna och bestman >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllopsinbjudan – vi har inte råd att åka på deras bröllop, vad gör vi?

fråga:
Vi or bjudna på brollop men har inte råd.

Det är långt bort så man måste övernatta och sedan har vi inte råd att ge någon present.

Hur tackar vi nej?

Vår son är bjuden men inte hans flickvän han vill inte gå utan henne.

De är ett etablerat par sedan sedan ca 7 månader.

Hur göra?

Svar:
Ni hör av er till brudparet/inbjudaren och meddelar att ni tackar för inbjudan, men ni saknar tyvärr möjlighet att delta.

Mer än så behöver ni inte säga och ni svarar på det sätt som önskats i inbjudan.

Får ni senare frågan om varför, såg att ni tyckte att det blev lite väl kostsamt och ni fick prioritera.

Brudparet skulle därför bjudit henne också, man delar inte på par, det är ohyfsat.

Han ska därför avböja inbjudan och meddela att han väljer att tillbringa tiden med sin flickvän.

Det är inte oartigt och ger brudparet möjlighet att korrigera sin inbjudan och säga att hon också är välkommen.

Gör de inte så, då är knappast den relationen med det brudparet något att satsa på.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dukning – var placerar jag tårtskeden vid dukning?

fråga:
Jag undrar over hur jag placerar skeden till tårtan?

Vi ska ha en bröllopsmiddag med förrott, varmrätt och efterrätt, därefter blir det bröllopstårta med kaffe och avec.

Till min fråga, dukar jag för tårtan?

Svar:
Man brukar inte duka för tårtan, utan den kommer senare när det andra dukats av och då går gästen fram och tar tårta och kaffe.

Alternativt serveras tårtan som en dessert och då lägger du gaffel ovan och närmast tallriken, med skaftet åt vänster.

Över den (eller längst bort från gästen) placeras skeden med skaftet åt höger.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson