Presenter – kan bruden förvänta sig presenter från sin brudgum?

fråga:
Jag har en fråga, och jag vill inte fråga kompisar eller familjen.

Hur går det till i Sverige, brukar brudgummen kopa presenter till sin brud ?

Som smycken, guld ….? !

Eller det or ovanligt i Sverige?

Jag bara veta om min blivande man är snål ?

Eller det är bara inte enligt svensk kultur ?

Svar:
Nej, din blivande man är inte snål, han följer bara traditionerna och enligt svensk sådan köper han inte massor av smycken eller guld.

Förvisso finns det säkert många män som köpt något till sin blivande fru, men kanske brudparet tillsammans ser ut någonting som de planerar kosta på sig.

Det kan vara en resa, något för hemmet eller annat.

Förr var det snarare tvärtom, det var brudens föräldrar som skickade med en hemgift.

Men allt sådan är historia nu.

Klicka här för att läsa min artikel om att fria >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Gäst- hur skriver jag en lyckönskan till ett bröllop, utan att vara så formell?

Fråga:
Vad skriver man på kortet som medföljer presenten på ett bröllop?

Gärna inte så stelt.

Svar:
Varför inte något så enkelt som ”Var rädda om varandra och lycka till i framtiden önskar NN”

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan jag bära en lång klänning efter kl. 15.00?

fråga:
Jag har en fråga angående vilken klonning man kan ha till ett brollop. Klädkoden är Kavaj och bröllopet är klockan 15.00.

Kan jag ha en röd långklänning (utan paljetter/glitter) eller ska man ha en kortare klänning?

Kan man i så fall ha en som är över knäna?

Förutom vitt, kan man ha vilken färg man vill?

Svar:
Man brukar säga att en formell tillställning, dit räknas ett bröllop, med fler än 20-30 gäster innebär att Kavaj/Mörk kostymklänning kan vara ankellång.

Du kan alltså bära en lång klänning om den inte når till golvet.

Vitt kan du bära, men det är helvitt du ska avstå från då det är brudens privilegium.

Detsamma gäller helsvart, bröllop bryter sorg. Ska du undvika något mer, är det en kombination av vitt och svart då detta associerar till begravning.

I övrigt är det fritt fram i valet av färg eller mönster.

Ska din klänning vara av en kortare modell, bör den nå över ditt knä i längd.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – brudparet bjöd inte farföräldrar och placerade brudgummens föräldrar längst ut. Varför?

fråga:
Min son voljer att det är tre stycken släktingar från hans sida med på middagen efter hans brollop och det är sju stycken med från brudens sida.

Han menar på att pga ålder var svårt att ta med farmor och farfar, är detta rimligt då farmor och farfar var med på vigseln och rest 25 mil för detta ändamål?

Min fru och min yngre son fick sitta ute på kanten av middagsbordet och jag själv ute på den andra kanten.

Brudens föräldrar satt centralt med brudparet och bruden menar på att hennes föräldrar inte har vetskapen om vett och etikett.

Är detta acceptabelt och jag blev både ledsen och arg!

Svar:
Jag vet inte om bröllopet redan varit, eller är planerat för du har skrivit din fråga i olika tempus.

Så din fråga har redigerats som om bröllopet redan är över.

Oavsett, det är alltid brudparet som till sist beslutar om vilka som ska bjudas och bordsplacerar.

De deltar i denna och till sin hjälp kan de ha värdpar.

Att skylla på att brudens föräldrar inte kan vett och etikett är inte möjligt, brudparet kunde lagt sista ordet och ändrat som de ville.

Samma sak gäller farföräldrarnas närvaro, om de inte kan delta pga ålder är det de själva som i så fall avböjer inbjudan.

Det inte barnbarnet som avgör skälen, det hade alltså varit bättre att rakryggat säga att han inte avsåg bjuda in dem eller ge ett mer välgrundat skäl.

Tyvärr kan ingen annan gäst uttrycka sina synpunkter på detta, det är brudparets beslut (men som far hade jag haft ett allvarligt samtal med sonen).

Bordsplaceringen har inte följt de traditionella reglerna och det är samma sak här, brudparet beslutar.

Men i enlighet med god etikett placeras inte föräldrar och syskon så, det är en markering.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – makedonskt bröllop med klädkod kavaj, vad ska jag ha på mig? Har ingen kjol.

fråga:
or bjuden på ett svenskt/makedonskt brollop i maj, det står ”kavaj” på inbjudan.

Men jag bär varken klänning eller kjol, kan jag ha en vit kavaj och en ljus blus/tröja och ljusa byxor?

Eller vad kan jag ha på mig?

Svar:
En angiven klädkod följer man alltid och det finns egentligen inget utrymme för egna initiativ.

Bröllop räknas som formellt och Kavaj står i det sammanhanget för mörk kostymklädsel.

Du har alltså två saker att välja på, att avböja inbjudan eller köpa dig en klänning eller kjol.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – bordsplacering av skilda föräldrar vid bröllop, hur gör vi?

fråga:
Min son ska gifta sig.

Brudens foroldrar är skilda men båda har sina respektive sambo med.

Hur ska vi lämpligen sitta?

Finns det olika alternativ?

Svar:
Formellt sitter de placerade som brudens föräldrar.

Det är deras gemensamma dotter och då sitter alltså pappan till höger om henne och mamman till vänster om brudgummen med hans far till bords.

Sedan kan brudparet ha önskemål om att ge deras sambos mer framskjutna placeringar, men det avgör brudparet.

Man placerar således inte föräldrar annorlunda därför att de är skilda.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – är det ett etikettsbrott att önska pengar i present?

Fråga:
Är det etikettbrott att önska sig pengar till bröllopsresan och undanbe sig övriga presenter?

Svar:
Det har tidigare ansetts som lite fel att önska sig pengar.

Men allt fler gör det och då får man anse att etiketten ska anpassa sig efter detta.

Mitt råd är att ni i så fall ber att gästerna lägger valfri summa i ett anonymnt kuvert, sedan placeras dessa i en skål eller liknande.

På det viset behöver ingen känna att man ger ”för mycket” eller ”för lite”.

Klicka här för att läsa min artikel om pengar i present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandet – klädkoder på bröllop USA, vad innebär semi formal?

fråga:
Ska på brollop i Florida mitten av februari och klodkoden på inbjudan är Semi formal.

Vi är inte överens om vad det innebär.

En av oss säger mörk kostym med vit eller ljusblå skjorta och slips medan den andra säger olikfärgade byxa och kavaj och att man inte behöver slips.

Vem har rätt?

Vill inte vara respektlös mot värdparet.

Svar:
Semi formal innebär för honom mörk kostym med slips

Till detta en kostymskjorta i diskret färg eller vitt.

Väst är valfritt tillbehör.

För henne gälle en förmiddagsdräkt.

Alternativt en Cocktaildress.

Till detta kan det bäras en blus (top) och kjol i finare kvalité.

Klicka här för att läsa min artikel om Semi formal som klädkod >>

 Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – jag ska hålla tacktalet på ett bröllop, kan jag få lite tips?

fråga:
Har blivit ombedd att ta tacktal for maten och konner mig ute på hal is.

Förutsättningen är att jag som ingift får ta brudgummens föräldrar roll. Ingen av föräldrarna kommer att närvara .

Första gången jag träffar brudens familj, inklusive brud.

Har lovat ta plats vid brudens mor så lotten faller på mig.

Vilka tips kan du ge mig ?

Svar:
– Förbered dig och tänk igenom det du skall säga.

– Lär dig en inledning och ett avslut, gör inledningen intressant.

– Öva i fantasin och förbered ditt tal i fantasin.

Tala om det du behärskar , dvs det du känner till med namn.

Ett tacktal kan vara kort och fixa en historisk ”knorr” som får dig att låta påläst.

Tex. ordet bröllop kommer från fornnordiskans ord bruthlöp, och det innebar brudlopp.

Men vid den tiden var det inte vigsel i kyrkan, det var trolovningsgille som pågick i tre dagar.

– Tala till en kompis, då kommer du tala lättare och mer otvunget.

– Tystnad, den är ofarlig och kan öka effekten.

– Ett tacktal är 2-3 minuter upp till högst 5 minuter. Över 6 minuter är på tok för långt.

–  Ställ dig upp så blir det ett mer självsäkert intryck. Skjut in stolen, ta ett djupt andetag, låt det bli en konstpaus och börja!

Klicka här för att läsa min artikel om tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilka smycken kan en brud bära?

Fråga:
Vad for smycken kan bruden bära, fungerar det med pärlhalsband?

Svar:
Bruden behover inte bära smycken, men vill hon ha några kan hon bära de hon uppskattar mest och tycker är vackra.

De kanske inte ska vara hur färgstarka som helst, men det handlar om de passar till hennes klänning.

Pärlor har ofta sagts betyda tårar om de bärs på brollop.

Man trodde forr att det var änglars tårar som stelnat i musslan.

Pärlor har ändå burits och till och med varit vanliga.

Brudsmycken fanns förr i kyrkan och lånades ut när flickan kläddes till brud.

Klicka här för att läsa min artikel om brudsmycken >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson