Best man – ska man återgälda eller kan jag be en annan person?

fråga:
Jag har varit best man till två vonner.

Är det kutym att återgälda äran eller kan man be andra vars best man?

Svar:
Det är givetvis en samvetsfråga, för har du varit best man kan jag förmoda att ni är nära vänner.

Men har du någon som står dig närmare, kan du be denna person istället.

Det finns ingen ”skyldighet” att återgälda.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara best man >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur skapar jag mitt drömbröllop utan att ha så mycket pengar?

Fråga:
Min plånbok or tom, men jag vill att mitt brollop ska vara som en dröm.

Vad är “rätt” väg att gå för att få till mitt drömbröllop?

Svar:
Någonting som många inte tänker på är att det faktiskt finns en möjlighet att låna pengar inför ett bröllop.

Nu är det ju självklart inte att rekommendera, då det finns många andra tips för att göra en så stor tillställning billigare.

Och kom ihåg att pengar och överflöd inte är nyckeln till att förbättra din vett och etikett.

Det hela handlar om förberedelser och respekt från gästerna. Och därtill hör självklart planering och ekonomi in.

Ett svenskt bröllop uppskattas alltså kosta runt 54.000 SEK.

Detta är en väldigt hög summa, vilket gör bröllopslån till någonting inte helt ovanligt hos svenska brudpar.

Ska nu ett sådant privatlån tas inför ett av livets största dagar, är det självklart viktigt att jämföra räntor, avbetalningstid, villkor och den totala kostnaden.

Detta i stil med vilket lån man än tar. Consector råkar kunna detta innantill och utantill – och helt kostnadsfritt.

Gå dit och jämför.

’Sedan kan ni börja planera var folk ska sitta och vad man ska ha på sig och det gör ni bäst här.

Tänk er vilken lättnad att lyckas få det där magiska bröllopet både billigt och vettigt!

Bröllop – vad göra när man har en tight budget?

Fråga:
Jag ska ha ett vinterbröllop, men vad bör jag tänka på och hur kan jag göra det magiskt trots tight budget?

Går det att spara såhär runt juletider?

Svar:
Vinterbröllop är en rent av magisk upplevelse, det är mycket kärlek i luften under de kalla månaderna.

Men liksom under alla årstider krävs det en del oskrivna regler både för er som arrangerar och för era gäster.

Ni som är brudpar vill kunna njuta, liksom gästerna ska få njuta på er tillställning. Och det bästa av allt är att det inte måste kosta skjortan.

För att göra ett bröllop så smidigt som möjligt, samtidigt som det ska bli så roligt som möjligt, så kan lite förberedelser göra susen från er som arrangerar.

Lägg exempelvis ned lite tid på bordsplacering; vem ska sitta var och hur får man alla att prata med varandra?

Sådana frågor är viktiga och vi har självklart alla svaren här på hemsidan.

Det är som sagt många saker att tänka på inför den stora dagen. Vem ska man bjuda?

Vad ska man bjuda på, matmässigt? Ibland får man helt enkelt ta ett steg bakåt och tänka på en av de viktigaste punkterna: hur ska allt betalas för?

Framför allt om man inte har så mycket att röra sig med rent ekonomiskt. Jag tänkte skriva upp några tips som kan hjälpa er spara inför den stora dagen.

Först och främst, sätt upp en budget.

När ni har gjort det kan ni kartlägga vad som ska införskaffas och bygga er drömdag därefter.

Tänk också lite extra på vad brudklänningen och vigselringarna kommer kosta.

Om budget inte tillåter så finns det ett stort andrahandsutbud av klänningar.

För mannen är det billigare att hyra en frack. Sedan går det att smälta ned gamla guldföremål så ni kan tillverka era egna vigselringar.

Det finns många saker du och dina gäster ska tänka på när bröllopet närmar sig. T.ex. att läsa mer på Consector.

Ta en titt här för att lära dig allt du behöver veta.

Det bästa av allt är att gästerna inte kommer att märka era små budgetgenvägar.

Annons:

Presenter – måste man ge bröllopspresent?

Fråga:
Är inbjuden att närvara på bröllopsakten i kyrkan.

Ger man present, eller hur uppvaktar man när man inte ska delta på något arrangemang i anslutning till bröllopet?

Svar:
Presenten är inte kopplad till vare sig vigsel i kyrkan eller festen efteråt.

Det är en lyckönskan till brudparet och man avgör själv vilket man vill göra.

Det kan räcka med en hälsning till brudparet som toastmaster kan läsa upp.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresent >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Alliansringen – är det en modern variant av vigselringen?

Fråga:
Vad är en Alliansring?

Svar:
Alliansringen är en vigselring, men istället för det tidiga 1900-talets släta vigselring kom denna på 1930-talet.

Den kan egentligen se ut lite hur som helst, men vanligt är att den har stenar, som ofta är briljanter, platina eller diamanter.

Den är ett alternativ till vigselring, men har idag också kommit att bli en förlovningsring.

Solitären är väldigt vanlig som alliansring – en ring med en större diamant, men stenen kan även ha flera stenar som omger den.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inredning och dekorationer – vad gäller för ett bröllop?

Fråga:
Vad är det egentligen som gäller för bröllopsmottagningen när det kommer till inredning och dekorationer?

Finns det några tydliga regler för hur man ska tänka?

Tänker framförallt på hur stolar och bord ska placeras, om det finns några obligatoriska detaljer som ska finnas med och ifall man ska försöka hitta en ”stil”.

Är det OK att ha mottagningen hemma eller bör man fixa en lokal?

Känns som att det kommer gå så mycket tid till att planera allt annat så att detta lätt kommer lite i skymundan.

Svar:
Det finns egentligen inga strikta regler för hur man ska inreda och dekorera för en bröllopsmottagning.

Vissa föredrar att hålla det enkelt, medan andra gärna vill slå på stort och hyra in en inredningsdesigner för att få till den rätta känsla och fixa saker som dukning, ljussättning och dekorationer.

Oavsett vilket så är det viktigaste att välja det som känns rätt för brudparet.

Det finns dock ett par saker som kan vara bra att ha i åtanke när man bestämmer hur mottagningen ska se ut.

Det första är att tänka över vilken stil ert bröllop ska ha.

Vill ni hålla en klassisk stil så är det oftast vitt som dominerar och dekorationerna utgörs vanligtvis av stora blomsterbuketter.

Ifall ni föredrar ett modernare bröllop så går det såklart att ta ut svängarna lite mer, både vad gäller färger och dekorationer.

Detsamma gäller för dukning och serviser.

Vid traditionella bröllop brukar man oftast använda enfärgade dukar, enkla namnskyltar, stilren servis och sparsamt med detaljer på borden.

Vid ett modernare bröllop går det att vara mer kreativ.

Angående mottagning i hemmet eller lokal så fungerar bägge.

Oftast är lokal att föredra då det finns mer yta att röra sig på.

Hemmet passar bättre om bara har närmsta familj inbjuden till mottagningen.

En annan viktig sak att tänka över är hur borden ska vara utplacerade.

I Sverige är det vanligt att man har långbord, ibland formade som ett ”U”.

I många andra länder används runda bord som placeras i lokalen.

Vilket som är att föredrar är en smaksak.

Det kan också vara värt att ha bordsplacering i åtanke innan man väljer typ av bord.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – hur placerar vi på ett bröllop där ingen av fäderna är i livet längre?

fråga:
Hur gor man med bordsplacering på bröllop nor varken brudens far eller brudgummens mor är i livet?

Bruden har inga äldre levande släktingar, bara mamma samt storebror som kommer på bröllopet.

På brudgummens sida kommer far (som sitter i rullstol..), faster, syster och bror.

Syskonen på båda sidor är alla gifta/sambo. Prästen ska ej vara med på middagen.

Flertalet gäster är vänner med familj, nästan hälften av gästerna är barn. Själva har vi totalt 4 barn.

Svar:
Brudens far ersätts av brodern till bruden, han bordsplaceras på faderns plats.

Brudgummens mor ersätts av hans syster. I övrigt placering efter släktskap, ålder och närhet till brudparet.

Blir det ”udda” med släkt kan de ersättas av vänner till brudparet.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilken klädsel kan jag bära när jag gifter mig en andra gång?

Fråga:
Jag skall gifta mej en andra gång.

Men jag vill inte vara en vitklädd brud.

Jag har köp,t en trevlig dräkt i grått med tillhörande topp.

Kan jag använda den?

Kan jag ha blommor i håret eller en bukett i handen?

Svar:
Jag har fått gissa mig till lite vad du frågat om, då det t.ex stod ”grävling” som färg och ”vitkål” som brud.

Traditionen säger att den som står brud en andra gång bär inte helvitt, så din dräkt passar bra.

Du kan välja precis vad du vill, blommor i håret och i handen eller ett av alternativen.

Vigselringar – vilken tradition finns gällande arv av förlovnings- och vigselringar?

fråga:
Har letat longe efter ett svar på denna fråga men hittar inget .

Enligt tradition är det väl så att mannen friar till kvinnan och ger då en forlovningsring (förlovningsring och frieri hör ihop)?

Sen så får bruden ytterligare en ring vid vigsel.

Min fråga är om det finns någon tradition att man ärver förlovningsring eller vigselring och i så fall vilken ring är det enligt tradition man ärver av dem båda, är det alltså förlovningsringen eller vigselringen som går i arv?

Undrar också om det är äldsta barnet , äldsta sonen eller äldsta dottern som ärver ?

Menar helt enligt tradition nu och inte juridik.

Kanske ärver man varken förlovningsring eller vigselringen enligt tradition ? (Det kanske tom är otur?)

Blir förvirrad när jag tänker att man då som förälder tar av ringen och ger sitt barn när den gifter sig (då man fortfarande lever och då går man själv utan ring )

Jag undrar också vad man skriver i ringarna ?

Båda namnen och datum eller enbart makes/makas namn och datum enligt tradition ?

Är lite nyfiken på hur kungligheter gör med detta med ärva ringar för de om några följer väl traditionerna .

Svar:
Din första fråga om att frieri och förlovning hör ihop, så är svaret att många förlovar sig utan att planera ett bröllop.

Förlovningen är snarare ett tecken på att man hör ihop och den svenska traditionen påbjuder inte att man friar med en ring.

Däremot symboliseras förlovningen med ringar och ursprungligen var förlovningen ett löfte om vigsel inom ett år.

Men förlovning och frieri är två olika saker, även om de kan ske samtidigt och senare får bruden ytterligare en ring vid bröllopet (även mannen kan få en idag).

Vad det gäller arv av ringarna så betraktas de som övriga smycken, man delar upp dem utifrån den avlidnes önskan och arvtagarnas önskemål.

Där får du också svaret på fördelning genom ålder och kön, det finns inga sådana regler längre. Man delar kort och gott.

De kan sedan göras om, säljas eller bytas in. Värdet som vigsel- eller förlovningsring har upphört och har möjligen enbart ett affektionsvärde.

Men de bärs inte av arvtagarna som ringar med denna funktion.

Att ta av sig sin egen vigsel- eller förlovningsring och ge till barnet som gifter sig är inget som finns i svensk tradition.

Det som skrivs i ringarna är partnerns namn samt datum för förlovning respektive vigsel.

Kungligheters vigselringar går inte i arv, men de förvaras av Hovet för framtiden.

Däremot kan andra smycken som finns i Kungahuset bäras och användas vid officiella framträdanden.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>

 

Annons:

Mellan människor – vi vill inte gifta oss, men bära ringar. På vilket finger?

fråga:
Jag och min man vill ge varandra en ring som symbol for våran ömsesidiga korlek till varandra och för våran framtid ihop.

Vi vill inte gifta oss av olika skäl men ringen symboliserar för oss vårt ”äktenskap,tillhörighet,trohet”.

Vilket finger ska ringen sitta på?

Svar:
Det är snarast en vänskapsring du talar om och just för detta ändamål finns nog inga direkta regler.

Min gissning är att ni inte vill bära ringarna som förlovnings- och vigselringar.

Mitt förslag blir att ni sätter dem på höger hands ringfinger och då med samma tanke som man har i många andra västeuropeiska länder.

De hänvisar då till att det är avtal beseglas med höger hand.

Därmed är ringen är en besegling av trohetslöften och det skulle ju passa bra i ert fall.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>