Presenter – han fick uppvaktning vid bröllopet, men inte släktingen vid universitetsexamen. Rätt?

Fråga:
En person gifter sig ”hemligt”i kyrkan med enbart sina barn som vittnen.

Hans mor ger honom en penninggåva om 10.000:- efteråt, att jämföra med en annan familje-medlem som tidigt i livet tagit en universitetsexamen vid 22 års ålder samt senare i livet efter 60 år fyllda ytterligare en universitetsexamen.

Hon blir utan men inte han.

Det finns en viss kluvenhet i detta – vad är vett och etikett egentligen?

Svar:
En present vid ett bröllop är en lyckönskan och ska inte styras av andra faktorer.

Vid 60 års ålder kan de flesta av oss säkert räkna upp ett antal tillfällen då vi inte blivit lika behandlade, så inget man ens behöver fundera på.

God vett och etikett är att lyckönska brudparet och sedan bortse från ”vad andra fått eller inte fått”.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllopsinbjudan – hur ska vi skriva vår inbjudan till bröllop utomlands?

fråga:
Vi ska ha vårt brollop o Grekland, dor min kommer från.
Det är ca 40-50 personer från Sverige som ska bli bjudna. Nu till det svåra. Vi vet inte hur vi ska skriva i inbjudan. Och om all information bör delas upp? Ska gästerna få veta direkt vad som gäller eller senare till dem som tackat ja?

Vi vill få fram att gästerna ska betala sin egna resa men att vi betala hotell men ej mat.
Att vi inte önskar presenter (inte praktiskt möjligt att ta tillbaka hem till Sverige) utan att vi hellre önskar pengar. Kan man/bör man inte det när gästen får en merkostnad runt bröllopet.
Men också att vi har dop för yngsta dottern i samband med vigseln.
Vi vill skriva att barn är välkomna, men mellan raderna att det är bra om dom ändå stannar hemma.

Något annat vi bör tänka på?

Svar:
Ni ska vara tydliga i er inbjudan.

Skriv att ni betalar hotellkostnad, men uppehälle och resa får de själva betala. T.ex:
”Vi ser gärna att ni hedrar oss vid vårt bröllop och hotellkostnad bjuder vi på. Det enda ni behöver betala är er egen kost och resa.

Därefter anger ni ort, hotell och närmaste flygplats.

Att välkomna barnen, men sedan säga att de inte får delta är nästan omöjligt. Vem hittar en svensk barnvakt i Grekland? Så det bästa är nog att  be dem att inte ta med barnen. Men ett förslag är:
”Era barn är självklart välkomna med till Grekland, men på bröllopsfesten fungerar det inte med barn. Så vi ber er att själva avgöra om ni kan lösa detta”.

Presenter är inte på något sätt kopplat till utgifter eller kostnader. Presenter är en lyckönskan, men just pengar ska ges anonymt, man kanske inte har råd med större summa. Så här kan ni göra:
Presenter behöver ni inte tänka på, det är helt enkelt inte praktiskt att ta med dem hem till Sverige. Vill ni ge oss något, får ni gärna lägga en valfri slant i ett anonymt kuvert som ni lämnar på festen. Så kan vi köpa något fint när vi kommer hem”

Försök skriva tydligt vilken klädsel ni önskar att de har. Inget ”hittepå” som ”Sommarkavaj” eller ”Festfin”.

Välj någon av de etablerade klädkoderna, tex Kavaj.

Vill ni göra den enklare, så lägg till ”att finaste festblåsan och slipsen krävs inte”.

Klicka här för att läsa min artikel om pengar som present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – var ska knapphålsblomman i kavajen sitta?

Fråga:
Var skall man traditionellt sätta brudgummens knapphålsblomma?

Ska den sitta instucken i knapphålet på kavajslaget (och kanske fäst med en nål på badsidan) eller skall stjälkarna vara lindade och blomman sitta fast med en nål utanpå kavajslaget?

Svar:
Det kan säkert variera, men det mest vanliga är att stjälken är lindad och sitter utanpå det vänstra kavajslaget.

Oftast sitter blomman då över knapphålet.

Klicka här för att se andra inlägg om knapphålsblomma >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – jag ska ha fyra tärnor eller ”brudpigor”, hur ska jag agera med dem som är gifta?

fråga:
Jag kommer att ha fyra tornor där två är mina äldre systrar och två är mina äldsta och bästa väninnor.

Kanske blev det många men otroligt svårt att välja.

Min fråga är nu om man bor ha en huvudtärna?

Eller jag bestämmer mig för en av tärnorna som håller buketten under själva vigseln?

Svar:
Först ska du fundera på om någon av dem är gift, de måste då gå ensamma uppför altargången, utan någon kyrkomarskalk bredvid sig.

Hon kan också komma in strax före era (brudparets) föräldrar och sätta sig på första bänk. till vänster.

Sedan får du fundera på vem som står dig närmast, är äldst eller liknande och låta henne få uppdraget att hjälpa dig med buketten.

De övriga ska enligt traditionen hjälpa dig med alla bestyr som kan uppstå.

Den gifta tärnan kallas hederstärna och ska ha en mycket framskjuten placering vid bordet senare.

Du får helt enkelt besluta dig för vem, när du nu valt att ha fyra ”brudpigor” som det kallades förr.

Klicka här för att läsa min artikel om brudtärnor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – de vill önska sig pengar vid bröllopet, kan vi ha en bröllopsfond?

Fråga:
Min son skall gifta sig, men brudparet önskar sig egentligen ingenting.

Gästerna får gärna komma utan gåva, men det vet jag av erfarenhet att man inte gör.

De tycker om att resa och har därför tänkt önska sig resebidrag (pengar) om någon frågar och frågar gör ju de flesta gäster.

Av erfarenhet vet jag att gäster på bröllop hellre ger en pryl än pengar, vilket de absolut ej vill ha.

Kan en vanlig medel-Svensson uppge, att om bröllopsgåva önskas ges, vänligen sätt in gåva på Petra och Anders bröllopskonto xxxxxxxxxxxx?

Svar:
Det är en företeelse som blivit mer vanlig att brudparet önskar pengar istället för presenter.

Det är inte enbart så att gästerna vill ge ”prylar” utan de vill helt enkelt inte ge pengar eftersom det inte är  tradition.

Det kan vara besvärande för gästen, att  de på sätt och vis ”betalar” för att vara med på bröllopet, så sätt in pengarna på vårt konto.

Jag överdriver givetvis, men detta blir effekten av en sådan önskan om gåva.

Om brudparet nu ändå vill önska pengar, så be gästerna antingen köpa ett presentkort på en angiven resebyrå eller lägga pengar i ett anonymt kuvert som sedan placeras i en låda, hatt eller liknande.

För hur ska gästen veta vad som är en tillräcklig gåva? 2000 kr, 500 kr eller 50 kr?

Det är just detta som är dilemmat med pengagåvor, att sätta in på ett konto visar vad gästen ”har råd med” .

Mitt råd är alltså, önska hellre resecheckar alternativt anonyma ”bidrag”.

Läs mer i min artikel om att ge presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – hur skriver vi på inbjudan till bröllop i Italien att gästerna själva får bekosta boende och resa?

fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss i Italien nosta sommar.

For att vi ska ha möjlighet att göra detta kommer gästerna att behöva stå för flyg och boende själva.

Hur ska vi formulera oss på bästa sätt på inbjudningarna?

Svar:
Ni får skriva att ni gifter er i Italien och de är välkomna att närvara, t.ex:

           Vi, NN och NY
      har härmed nöjet att inbjuda
         Namn på gästen
          till vårt bröllop
       i Italien Ort den Datum

Sedan anger´ni klädkod och även att ni bjuder på middag mm.
Gästerna får boka själva boka hotell och resa.

Försök vara tydlig och klar med detta och var även beredda på att flera kommer avböja av olika skäl, men i grund och botten handlar det om kostnader.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Toastmaster – ingen vill hålla ett tacktal eller tal till brudparet. Hur gör vi?

Fråga:
Bröllop och har från brudgummens sida inte fått in ett enda tal.

Har ringt runt och frågat men hans far är i ett sådant skick att han inte kan hålla tal och hans mor är osäker. Syskonen vill inte hålla tal och bestman vill helst avstå.

På brudens sida är det far, farbror och två syskon + tärnan som kommer att hålla tal.

Känns lite jobbigt som toastmadame att det bara är ena sidan som kommer att hålla tal….hur bör jag göra?

Dessutom enligt etikett är det brudgummens far som håller tacktal, kan jag som toastmadame göra det istället?

Finns inget värdpar i den bemärkelsen förutom föräldrarna utan det är min roll att ta emot gästerna.

Svar:
Det är ibland så att en förälder av olika skäl inte klarar att hålla ett tal, t.ex av hälsoskäl.

Det får man respektera, men nu lyfter du luren igen och ringer till brudgummens äldste bror eller syster om det inte finns en bror.

Meddela att nu får de lösa detta och på torsdag vill du ha svar!

Det är deras problem och de får komma överens om hur det ska göras.

Brudgummen kan inte stå där utan tal – det kan eller ska inte du fixa!

Den som håller tacktalet blir den man som har brudens mor till bordsdam, d.v.s  den som intar brudgummens fars plats.

Jag antar att fadern inte kan sitta med om han inte kan säga något.

Har jag fel, får återigen äldste sonen kliva in och framföra ett tack.

Inga diskussioner – det får brudgummens familj lösa, de har flera dagar på sig.

Jag är medveten om att mitt svar kan låta rakt på, men sådant här ska familjen ha klart för sig och ansvaret får falla på dem.

Vi pratar om ett par tre minuters tal.

Ett syskon måste känna sin bror, det är bara att berätta något trevligt minne, önska dem lycka till och så är det klart.

Annars får du väl varna familjen att du då krasst tvingas meddela inför gästerna att ingen vill hålla tal i brudgummens familj….

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bordsplacering – hur placeras skilda föräldrar vid bröllop?

Fråga:
Hur bordsplacerar man när brudens föräldrar är skilda och omgifta på nytt samt brudgummens mor är änka?

Svar:
Man bordsplacerar föräldrarna på precis samma sätt som när de var gifta.

Skälet till detta är enkelt, de placeras som föräldrar, inte som ett par.

Sedan kan brudparet välja att ge deras nya respektive en framskjuten placering (ibland, om de t.ex. vuxit upp med en bonusförälder placeras denna finast).

De nya respektive placeras då lite längre ut vid bordet.

Vad det gäller änkan så föreslår jag att brudgummens bror eller annan manlig släkting tar den bortgångne faderns plats (om det nu är fadern som är avliden).

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kungligt – varför en konselj inför kungligheters bröllop?

Fråga:
Varför håller man konselj när kungligheter ska gifta sig?

Är det inte bara att gifta sig, precis som för alla andra?

Svar:
En svensk kunglighet kan gifta sig av egen fri vilja.

Bara man är en myndig person, så det är inget bekymmer.

Men för att behålla sin rätt till tronen, om det gäller en tronarvinge, så kräver successionsordningen att Kungen först informerar statsministern bröllopet.

Därefter informerar statsministern regeringen och regeringen ger sitt medgivande till äktenskap. Kungen måste också godkänna detsamma.

En konselj är när statsministern och statsråd kallas till slottet för att informera Kungen om olika ärenden.

Konselj hålls ungefär varannan månad.

Klicka här för att läsa min artikel om kungliga middagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Fest – kan vi ha möhippa vid hennes andra bröllop?

Fråga:
Är bjuden på ett mindre lunchbröllop, för bruden är det andra giftermålet och denna gång blir det borgerligt med en liten skara gäster.

Bruden är i 45-års åldern och har tonårsbarn från det tidigare äktenskapet.

Hur gör vi, är det brukligt att ha möhippa för någon som gifter om sig?

Svar:
Den ogifta kvinnan kallades och den ogifta mannen sven.

Det är traditioner med rötterna ända till 1500-talet som då kallades mökväll.

Den blivande brudens föräldrar bjöd då in hennes kvinnliga vänner och släktingar, med syftet att träffas innan kvinnan lämnade sitt ogifta liv.

Det utvecklades senare, under 1800-talet till att bli en möhippa, hippa som i ”hip,hipp-hurra”.

Då drev man med bröllopets ritualer och klädde ut bruden till andras nöje.

Idag ser man ofta liknande följen, men de betraktas allmänt som tramsiga av omgivningen.

Så svaret blir nej, hon har varit gift förut och är därmed ingen ”mö”.

Men ni kan istället ta med henne ut på en middag, ett spa eller en annan trevlig kväll.

Men strunta i busandet, det fyller ingen funktion för en tidigare gift kvinna.

Klicka här för att läsa min artikel om möhippa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson