Annons:

Bröllop – kan vi ha vår vigsel precis inpå min mors dödsfall?

Fråga:
Min mor har nyligen gått bort och vi har planerat att gifta oss.

Det vet ingen om och bröllopet är till våren.

Kan det vara stötande att gifta sig så nära inpå och hur lång tid bör det gå?

Svar:
Det är givetvis omöjligt att svara på hur din far (om de levde tillsammans), eller släkten reagerar, din far har det säkert svårt just nu.

Så avvakta ett tag, låt allt med begravningar och en tid därefter förflyta och berätta det för honom och fråga vad han tycker.

Det heter ju att ”bröllop bryter” sorg, så det kan nog snarare vara ett skönt avbrott i ensamheten som följer.

Jag tror att han kommer bli glad, men fråga vad han tror att din mamma önskat.

Tiden?

Förr var det ett år av sorg som gällde, men det har förändrats och det handlade mer om att änkan inte gifte om sig.

Så för din del är detta inget att bekymra sig över.

Klicka här för att läsa min artikel om sorgetid >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska bröllopsgäster behöva betala sin mat?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop.

Brudparet vill att vi ska betala för oss själva, dvs. 900 kr per person och 300 kr för barn.

Vi tycker detta verkar konstigt att vi ska betala.

Vi har dessutom en bit att åka så jag vill nog inte gå.

Hur gör jag?

Svar:

Det verkar vara en rejält påkostad fest med 900 kr i kuvertavgift.

Det är förvisso ok med en s.k suskriberad fest (gästerna betalar för sig) men den summan få man en ganska hyfsad middag för.

Sedan kan vi ju fundera på om folk ska betala upp till flera tusen kronor för att vara med.

Ni kan avböja och säja att det är tyvärr för dyrt (eller annan lämplig orsak) för oss.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Promotion – kan man bära doktorshatt till jackett?

Fråga:
Är det ok att använda sin doktorshatt till jackett?

Svar:
Formellt så är jackett ingen svensk klädkod och därmed faller den ur ”ramarna” för doktorshattens användande.

I Europa används en grå hatt, till skillnad från frackens svarta hatt och därmed fungerar inte doktorshatten.

Enligt svenska etikettsregler bärs doktorshatten till frack, så svaret är nej.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid promotion >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – färgens betydelse i en brudbukett?

Fråga:
Vad betyder färgerna på blommorna i en brudbukett?

Svar
Det kan säkert variera, men här är några budskap:

Ljusgul = tro och godhet, Purpur = rättvisa och stolthet, Mörkröd = saknad och längtan

Vit = renhet och kyskhet, Röd = kärlek och glädje.

Blå = man skall helst alltid sätta en blå blomma i brudbuketten då man av gammal sedvänja tror att det bringar lycka i äktenskapet.

Klicka här för att läsa min artikel med blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllopsdag – hur kan man fira sin pärlbröllopsdag?

Fråga:
Vad har du för tips att man kan göra på sin pärlbröllopsdag?

Vi vill gärna ha tips på både saker vi kan göra själva och tips på saker att göra ihop med vänner och/eller familj.

Svar:
Pärlbröllop innebär att ni varit gifta i 30 år.

Det är nästan omöjligt att svara på vad andra uppskattar, men varför inte kosta på er en upplevelse tillsammans.

SPA, en resa eller något ni tycker om.

Med familjen, beroende på hur gamla barnen är och hur många ni är, kanske även där en resa.

En middag, hemma eller på restaurang.

Kanske förnya era bröllopslöften, eller besöka kyrkan där ni gifte er.

Mitt råd är att ni ska fundera tillsammans och göra något som ni båda uppskattar.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Svensexa – är den alltid hemlig för brudgummen, eller berättar man?

Fråga:
Jag måste fråga, är det kutym att hålla kvällens datum hemligt för brudgummen?

I min värld är det en ny företeelse som inte är underförstått.

Svar:
Det finns nog inget svar som ger exakta siffror på hur vanligt det är att hemlighålla allt.

Men i de flesta fall får nog brudgummen veta att något planeras ett viss datum, men inte vad.

Drar vi oss tillbaka i tiden var det till och med planerat med hans sista dag som ”Sven”.

Klicka här för att läsa min artikel om svensexa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – när det står kavaj på inbjudan till skärgårdsbröllop, vad gäller då?

Fråga:
Bjuden på sommarbröllop i skärgården, klädkod kavaj.

Måste det vara mörk kostym eller kan man tänka sig en ljus?

Svar:
Det äldre begreppet Kavaj står för Kavajkostym mörk och har lättats upp med tiden.

Vid formella tillställningar, dit bröllop räknas, gäller fortfarande det gamla begreppet.

Står det Kavaj på inbjudan till bröllop är det mörk kostym som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopsfest – vad ska vi bjuda på och kan vi servera alkohol?

Fråga:
Vi planerar bröllopsfest sommaren 2019 (gifter oss borgerligt nu i höst 2018 men väntar alltså med festen).

Vi vill inte lägga massor med pengar på festen och kommer bjuda 30-40 gäster.

Kan man bjuda på bara smörgåstårta och bröllopstårta?

Tänker att gästerna kan äta lätt lunch innan de kommer och sen åka hem lagom tills de vill äta kvällsmat.

Måste vi skriva med detta i inbjudan?

Så att gästerna inte förväntar sig 3-rätters och dans in till småtimmarna. Kl 14.00-? Vad blir lagom?

Och, kan man ändå bjuda på alkohol trots att det är mitt på dagen?

Just ja, hur långt innan bör man skicka ut inbjudan?

Svar:
Egentligen kan jag svara ja på det mesta, ni har tänkt till. Kl 14.00 är en jättebra tid för detta arrangemang.

Ni kan absolut bjuda på det du föreslår och det kan du skriva i inbjudan så gästerna förstår att de inte får en middag.

Javisst kan du bjuda på alkohol, gästerna väljer själva och det kan du också skriva i inbjudan så an de lämna bilen hemma.

En inbjudan skickas lämpligen sex veckor i förväg, men du kan i betydligt mer god tid be dem ”spara dagen” och att inbjudan kommer.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

mörk kostym – klänning utan ärm?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop med klädkod mörk kostym och undrar om jag kan bära en klänning utan ärm?

Jag har också en tillhörande bolero att bära ovanpå klänningen, om det skulle behövas?

Svar:
Det kan du bära,  den kan med fördel ha kort eller utan ärm.

I kyrkan kan du täcka dina axlar, sedan spelar det ingen roll.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson