Tal – kan du ge några enkla tips till en talare?

Fråga:
Har tittat på din webbsida om vett och etikett.

Finner en hel del bra information, saknar dock förslag till ”stolpar” till innehåll i talet från brudens far.

Har ingen erfarenhet av detta tidigare och ska nu medverka i bröllop med ett antal celebra gäster.

Vore tacksam för info var / hur jag kan finna sådan information.

Svar:
Helt korrekt och det är väldigt trevligt att du efterfrågar detta.

Det är väldigt svårt att ge tips på innehåll, då detta helt och hållet avgörs utifrån vad du vill säga.

Men tala om det du känner dig trygg med, säg inget elakt bara roliga och intressanta saker som alla kan finna trevliga att lyssna på.

Titta på bifogad länk över taltips, sedan väljer du innehållet utifrån vad du vill tala om.

Läs mer i mina tips till talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Gäst – vi ska på firande av bröllop i efterhand, men ska vi ta med present?

Fråga:
Jag är bjuden till min kusins firande av sitt bröllop som ägde rum för några månader sen.

Dvs de har redan gift sig, men skall fira det nu med släkten efteråt.

Det står ” Ni behöver inte ha med er någon gåva” Hur ska jag tänka här?

”Behöver inte” är väl inte detsamma som ”får inte”, eller?

Klädkod är ”Ledig festklädsel” Vad betyder det, finns den koden ens?

Svar:
De har säkert skrivit i en med avsikt mildare ton och då blir det lätt lite otydligt.

Riktgt hur de tänkt kan jag inte veta, men jag hade nog haft med mig en liten flaska vin eller något annat som jag lätt kan förvara i en väska.

Om ni ser att andra också varit tveksamma och ger något, så kan ni ta fram ert och överlämna.

Annars, bara låt presenten stanna kvar i väskan.

Vad det gäller klädkoden så har du helt rätt, den finns inte och du får ta det du anser vara en ledig festklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – jag ersätter brudens avlidne far, vad ska jag tänka på?

Fråga:
Om brudens far nyss dött och jag placeras på brudens högra sida.

Hur skall lämpligen beakta detta i mitt tal?

Svar:
Det beror lite på hur nära i tiden dödsfallet ligger.

Men är det ett bra tag sedan och sorgen har lagt sig en del kan du nämna hans person i ditt tal och att du fått faderns plats.

Är det nyligen fadern avlidit, ska du fråga bruden om hon tycker det är ok om du nämner honom.

Klicka här för att läsa om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:
Annons:

Bröllopspresent – hur mycket ska man lägga?

Fråga:
Hur mycket pengar ska man lägga ner på en bröllopspresent om man är ensam?

Jag ska köpa ett presentkort med vet inte alls hur mycket pengar jag borde spendera.

Svar:
Det går inte att ange en summa, då en noga utvald present, om än billig, kan vara mer betydelsefull än en dyr sådan.

Din förmåga att kunna spendera en summa måste få avgöra.

Skulle jag nämna något så är 3-500 kr inom rimlighetens gräns.

Klicka här för att läsa min artikel med presenttips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vad förväntas av brudens mor?

Fråga:
Vad förväntas det av brudens mor?

Ska hon inta någon specifik roll?

Ska hon ha något speciellt med sig till bruden eller brudgummen ?

Svar:
Ett glatt humör, en positiv gäst och i vissa fall agera del av värdparet.

Det sista om föräldrarna tillfrågats om denna roll.

I en del fall väljer mamman att hålla tal om pappan inte vill eller kan.

I övrigt förväntas inget mer än vad som förväntas av övriga gäster.

Klicka här för att läsa min artikel om brudparets föräldrar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – till bröllop utan partner, är det korrekt?

Fråga:
Vad gäller för vett och etikett vad gäller gästlistan?

Jag och bruden är sedan länge goda vänner men då vi nu för tiden bor i olika delar av landet har vi inte så tät kontakt som förut.

Det var först när hon ringde och bad mig vara tärna som jag fick reda på om bröllopet och då fick hon också reda på att jag nyligen inlett en relation.

Hon frågade mig om jag ville att han skulle närvara vid vigseln och jag svarade att vi kunde prata om det lite senare då det just vid det tillfället var så nytt.

Några veckor senare hade jag och min pojkvän blivit officiellt ett par.

När inbjudningskortet kom fanns bara mitt namn på kortet och när jag och den blivande bruden ytterligare någon vecka senare pratade ville hon inte att min pojkvän skulle vara bjuden då hon inte träffat honom tidigare.

Nu är det så att jag kommer att vara den enda på bröllopet som inte har min respektive med mig på bröllopet, bortsett från marskalken som är singel. Vad säger etiketten om detta?

Svar:
Det är enligt etiketten oartigt att dela på ett par, det gör man helt enkelt inte.

Var det känt att du hade en partner när inbjudan skickades, så bjuds även denne/denna.

Din vän har ju frågat om du ville ha honom med, så det var uppenbart känt. Hade det däremot varit så att ni träffats efter att du fått inbjudan, eller att det uppenbart inte kunde var känt för brudparet att du har en partner, då hade det varit korrekt att bjuda dig ensam.

Då hade du, från din sida inte kunnat ringa och fråga om han får följa med.

Det hade försatt brudparet i en brydsam situation, med fler gäster än förväntat. Nu var det inte så i ditt fall.

Att enbart och medvetet, bjuda den ena i ett par eller som din väninna gör här, neka att han får komma, får anses vara ett skäl för dig som gäst att avböja.

Du säger helt enkelt nej tack, att du föredrar att vara med din partner (historiskt bottnar detta i att man fick inte utsätta den ensam kommande gästen för frestelsen att hitta en ny partner, men det är gammal etikett).

Samtidigt som du avböjer inbjudan, ger du också brudparet chansen att ändra sig och säga ”men javisst, ta med honom också”, alternativt acceptera ditt avböjande och konstatera att det var tråkigt att du inte kan komma.

Jag hade i ditt fall tackat nej, det tillhör inte god ton att din väninna ”väljer bort” din partner.

Att bruden inte känner honom är definitivt inte skäl nog, det skulle innebära att hon vill bedöma ditt val av man ”och först avgöra om han duger..”, samt att hon därmed inte litar på ditt val (jag överdriver här, men trots allt är grunden till resonemanget på detta vis) .

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja dela på ett par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bjuda in med klädkoderna Jaquette, Frockcoat eller Mör kostym?

Fråga:
Om jag ska ha en bjudning då jag vill att mina gäster ska kunna bära både Frockcoat, Jaquette eller Mörk kostym.

Vad ska jag skriva på inbjudan?

Eller är den kombinationen helt oacceptabel?

Vad gäller för dessa klädesplagg vid bröllop?

Vilka tider på dygnet gäller?

Svar:
Att skriva det på inbjudan är inget problem alls, det är bara att ange de tre alternativen.

Formellt är det på följande sätt.

Jaquetten är en högtidsdräkt på förmiddagen, så ett bröllop på förmiddag med efterföljande lunch är dess plats.

Den ersätts av fracken vid kvällstid och Jaquetten är inget plagg som tillhör våra klädkoder.

Frockcoat är från början ett vardagsplagg – Bonjour (från franskans goddag). Ett vardagsplagg och för inomhusbruk och inte heller den är en klädkod.

Bärs därför mest korrekt dagtid och egentligen inte till fest (även om det alltmer börjar förekomma).

Mörk kostym passar alltid.

Fel eller rätt? Ja, egentligen tror jag inte det spelar någon större roll, då de flesta kommer i mörk kostym. De andra plaggen måste ofta hyras, de är inte så vanliga i en mans garderob.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – kan jag bära en röd klänning på bröllop?

Fråga:
Kan man ha på sig en röd klänning på ett bröllop?

Betyder det något speciellt med en röd klänning?

Svar:
Färgen rött på en klänningen betyder inget, så det kan du bära.

Att en röd klänning skulle innebära synd eller till och med att kvinnan skulle haft en ”affär” med brudgummen är skrönor och har ingen som helst giltighet.

Påståendet saknar grund och är inget man behöver tänka på alls, vilken vettig kvinna skulle vilja skylta på ett bröllop med sina upplevelser tillsammans med brudgummen?

Så du kan lugnt välja en röd kreation.

Klicka här för att läsa min artikel om klänning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson