Bröllop – möhippeinbjudan kan den skickas även till de som inte bjuds på bröllopet?

Fråga:
Vad säger Etikettdoktorn om att bjuda in människor till möhippa/svensexa som inte är bjudna till bröllopet?

Svar:
Den som arrangerar möhippa/svensexa kan sannolikt inte veta vilka som är inbjudna eller inte till bröllopet.

Enligt tradition arrangeras den av någon av kontrahenternas närmsta vänner och de bjuder in vänner och inte alltför närstående anhöriga.

Ska man dessutom vara riktigt traditionell ska det endast vara ogifta damer på möhippan, men det var förr…

Så mitt svar blir att sådana hänsyn behöver man inte ta.

Den som får inbjudan får avgöra om man vill delta eller inte.

Etikettdoktorn, Mats Danielsson

Annons:

Bordsplacering – hur sitter vi vid vårt firande av bröllopsdag?

Fråga:
Min man och jag ska ha en fest i sommar dels för att fira vår 10-åriga bröllopsdag och dels för att fira att vi båda fyllt 40 tidigare i år.

Det blir en fest för 50-60 personer så givetvis kommer vi att ha en bordsplacering.

Nu är frågan bör vi sitta bredvid eller mittemot varandra eller, som vi skulle gjort på en ”vanlig” fest, med gäster placerade runt omkring oss  och en bit från varandra?

Svar:
Det avgör ni själva, det handlar mest om hur ni vill utöva värdskapet.

Tar ni hjälp med detta, som en toastmaster och någon som agerar värdar så behöver ni inte dela på er.

Par som firar bröllopsdagar kan sitta tillsammans och dessutom är ni båda jubilarer.

Det blir enklare att hylla er om ni sitter tillsammans, då man endast behöver vända sig åt ett håll.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi påminna gästerna om att de ska svara?

Fråga:
Tack för en mycket lärorik blogg!

Vi har, i slutet av maj, skickat ut inbjudan till vårt bröllop där man ska osa (om svar anhålles – reds anm.) senast i slutet av juni.

Det är inte många som har osat och vi vill rådfråga dig om vad etiketten säger kring att skicka ut en påminnelse.

Alltså ska man påminna folk att osa eller ska man låta bli?

Svar:
Tack för beröm!

Det som förr var en självklarhet, att alltid svara vare sig man kunde komma eller inte, är något som många inte bryr sig om idag.

En respektlös inställning, då ni har brytt er och tänkt på vilka som ska bjudas och just den personen som nu ombeds svara är utvald.

Man ska svara, vare sig man kan eller inte. Ni ber ju om ett svar, vare sig det är ja eller nej tack.

Därför har det också blivit god sed att man ska inte behöva påminna gästerna att de ska svara.

Avvakta till svarstiden gått ut och sedan får ni ta ställning till hur ni ska hantera detta.

Jag hade nog därefter kontaktat de som inte svarat och låtit meddela att vi saknar ditt svar och utgår därför ifrån att du inte kan komma på vårt bröllop.

Klicka här för att läsa om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – på bröllopsfesten, var gör jag av min fina hatt?

Fråga:
På mins sons bröllop ska jag ha hatt, en pillerburk m flor á la 60-tal tillsammans med en klänning jag sytt i samma stil.

Är väl snudd på fm-bröllop men var gör jag av hatten under middagen?

Eller kan jag ha den på?

Min frisyr är ju uppsatt ett hattens form, fast kan ju såklart ändras om hatten bör tas av.

Svar:
Är det en efterföljande lunch, dvs ingen bröllopsfest med dans och allt som där tillhör, då behåller du hatten på.

Är det däremot en bröllopsfest, med middag och dans, då får du ta av hatten och placera den i kapprummet.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop- vad ger man när brudparet önskar pengar i present?

Fråga:
Jag är bjuden till bröllop i Spanien .

Brudparet önskar sig pengar då de skall bilda bo tillsammans, mitt problem är hur mycket skall man ge ?

Vi blir 100 pers. till bröllopsmiddagen och lunch dagen därpå.

Det är min systers barnbarn som skall gifta sig, hon bor långt bort, så någon nära kontakt har vi inte.

Vad är lämpligt att ge ?

Svar:
Det finns inga summor att rekommendera, då det helt enkelt är av just detta skäl som man helst bör avstå från att be om pengar.

Alternativt, be gästerna lägga pengarna i ett anonymt kuvert. Då kan man ge vad man anser sig ha råd med, för det är i slutänden det styr.

Vad kan du ge? 50 kr kan vara mycket för den ena, emedan 500 kr kan vara helt ok för den andra.

Men förslagsvis 3-500 kr kan väl vara en nivå som får anses ok (om jag nu måste föreslå något).

Klicka här för att läsa min artikel om pengar som bröllopspresent >>

Skål – hur förväntas jag skåla vid bröllop och är det fritt att dricka?

Fråga:
Jag undrar hur etiketten ser vid skålar och drickning under en traditionell bröllopssittning.

Skålar man runt om?

Skålar man med sin bordsdam?

Är det fri drickning m m.

Önskar få reda på detta snarast.

Svar:
Vill man få svar direkt utan att vänta, som du önskat, kan man få det mot en mindre ersättning, Läs mer här.

En gäst förväntas skåla med sin bordsdam/bordsherre, med personen till vänster eller höger och den mittemot.

Vill du, skåla med dem mitt emot och om det är möjligt skålar du med värdparet.

Du förväntas delta i bordsskålar och glöm inte att skåla med din partner.

Sedan kan man normalt dricka lite på egen hand däremellan, det beror både på tillgång och vad man själv klarar.

Klicka här för att läsa min artikel om hur man skålar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bordpslacering- har som förälder blivit sämre placerad, ska jag trots detta hålla tal?

Fråga:
Vår son ska gifta sig snart och har placerat mig och min man mitt bland alla 85 gäster för att vi ” ska få roligt”.

Dom vill inte ha ett vanligt bröllop säger dom trots att allt annat tyder på detta.

Hade tänkt att hålla tal, men funderar nu på om jag ska avstå.

Känns som om jag stör i partyt om jag reser mig upp och bromsar festen.

Råd?

Svar:
Jag förstår din känsla och det visar att bordsplacering har betydelse.

Det är alltid inbjudaren som avgör hur man ska placera gästerna och detta får man acceptera.

Om du planerat ett tal, så tycker jag att du ska berätta det för din son, men säg samtidigt det du skriver här.

Att du kanske ska avstå från talet, då du inte vill ”störa festen”.

Låt brudparet ta det beslutet. Att man placerat dig och din man på en sämre plats får ni kanske släppa.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Bröllop – betyder pärlor på bröllop tårar?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i Polen och båda ska bära mörkblått.

Mannen får ju bära vit skjorta men är allt vitt bannlyst för kvinnogästen?

Undrar lite hur det funkar med smycken och färgerna…
Jag vill gärna piffa till min mörka dress med vitt pärlhalsband med guldkedja + vita pärlörhängen.

Sedan vill jag gärna matcha min mans vita skjorta och bära vita lackpumps…men blir lite osäker här.

Och tänkte på frisyren och funderar på vita pärlor till svinryggen, men det kanske inte är lämpligt?

Svar:
Nej, allt vitt är inte bannlyst.

Helvitt brukar man säga är brudens privilegium.

Frisyrer är fri och vad det gäller accessoarer är det också fritt.

Vad det gäller pärlor brukar man skrockfullt säga att enligt svenska traditioner betyder pärlor på bröllop tårar.

Men det är som sagt, skrock och inget annat.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Annons:

Dresscode – bröllop i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Vi är bjudna till England på ett bröllop.

Ingen klädkod finns i inbjudan.

Bruden är svenska. Hur klär vi oss?

Svar:
Det bästa svaret är att kontakta inbjudaren och fråga, det är helt korrekt att göra så.

Troligen är det suit, eller dark suit.

Du hade skrivit hatt i rubriken, vet inte om det är en fråga. Men vid denna klädsel kan du bära hatt.

En mörk kostym eller motsvarande klänning helt enkelt.

Men, då klädkoden saknas kan man inte veta om det är formellt eller ett enkelt bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson