Bröllop – min son gifter sig, men vad ska jag säga i talet?

Fråga:
Min son gifter sig i september och jag vill gärna säga något men vet inte vad.

Jag kan berätta om saker när han var mindre men för honom själv är det ganska uttjatat.

Jag kan höja honom till skyarna som världens bästa son.

Han skulle vrida sig på stolen.

Jag kan ju inte bara resa mig och säga: Älskade son, äntligen har du gift dig och skaffat barn.

Svar:
Visst kan du resa dig och säga det, med ett leende på läpparna och en konstpaus efter kommer det både bli effektfullt och roligt.

Därefter hyllar du hans hustru för att hon äntligen fått honom dit.

Sedan är det bara att fylla på med trevliga händelser i livet, han har hört dem men inte de övriga.

Det skadar aldrig att säga sådant man som förälder är stolt över, vad gör det?

Han kommer vrida sig, men samtidigt uppskatta det.

3-5 min är lagom tid.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Tal – jag ska utbringa ett fyrfaldigt leve, måste jag säga ”Hip, hip”?

Fråga:
Jag ska hålla ett bröllopstal.

Tänkte avsluta med att säga:  ”och så föreslår jag att vi utbringar ett fyrfaldigt leve och en skål för brudparet,
leve brudparet …”

Men vad säger man sedan ? Det här ” hipp, hipp ” som förekommer , är det verkligen i enlighet med vedertagen sed eller är det något modernt påfund ?

Vi är ju inte på förskolan.

Svar:
Förskolan? Vad i hela fridens dagar har du fått det ifrån? ”Hipp, hipp” har en betydligt längre historia bakom sig.

Dessutom, har du lyssnat till någon som ska utbringa ett leve, utan att säga ”Hipp, hipp”?

Det blir ett helt hopplöst, tafatt hurrande där alla är i otakt. Hip, hip är att räkna in hurrandet, som , ”3-2-1”.

Hurra används, oavsett om det används för att uttrycka glädje, triumf, godkännande.

Det är ett rop som i jublande och föregås av Hip, Hip (HIP ett akronym av latinets Hierisolyma Est Perdita, eller Jerusalem har fallit). 

Den som utbringar en skål gör det som en hyllning och ett uttryck för sitt gillande.

Det är DET du gör med ditt ”Ett fyrfaldigt leve för brudparet, de leve” – ”Hip,hip”, innan du fortsätter med ”Hurra, hurra, hurra, hurra”

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vi ska på en samisk vigsel, vet du några etikettregler?

Fråga:
Vi ska gå på ett samiskt bröllop.

Har du några etikettregler i detta sammanhang?

Och gärna övriga tips?

Svar:
Tyvärr är jag inte insatt i det samiska bröllopets traditioner, men jag uppskattar din fråga och jag måste ta reda på mer om detta.

Traditionellt gifter sig samer i kyrkan. Även om kyrkan själva medger att de inte alltid tillgodosett samernas kyrkliga behov i alla delar.

Jag skulle gissa att mycket kommer ske på samiska. Har vi tur kommer någon läsare komplettera min text här.

Brudparets kläder är traditionell samisk dräkt och de är rikt smyckade.

Ett traditionellt samiskt bröllop kan pågå i tre dagar och det är inte ovanligt med massor av gäster

Mitt bästa råd är att du kontaktar brudparet och helt enkelt frågar dem vad som förväntas av er.

Du kommer långt med att följa sedvanliga bröllopstraditioner som gäst, läs mer i länken sist.

Klicka här för att läsa mina artiklar om bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Källa: Sametinget, Sydsvenska Dagbladet, Svenska kyrkan

Bröllop – hur är placeringen i kyrkan?

Fråga:
Min syster ska gifta sig med min mans bror (alltså min svåger).

Vilken sida ska vi sitta på under vigseln i kyrkan?

Svar:
Det innebär att ni kan välja fritt.

Ni är ju lika nära släkt på båda sidor, men skulle vi bli traditionella och könsbundna blir det då höger sida, dvs. mannens sida.

Men det är mer fritt idag, sådana gamla könsroller är borta.

Läs mer i min artikel om placering i kyrkan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Present – kan jag, när hon gift sig, ge en kvinnlig vän en blomma?

Fråga:
Är det passande att ge en present?

Jag är kvinna och hundpromenadsvän till en hälften så gammal kvinna sen ett år.

I början drabbades hon av djup sorg och jag kom ganska nära och tröstade.

Med tiden blev hon mer distanserad och markerade detta.

Kvinnan är osäker och osäker.

Nu gifte sig kvinnan och hennes man och i helgen passade jag parets små hundar.

Nu har de varit här hos mig i tre dar under parets bröllop.

Jag känner en stark osäkerhet hur jag skall förhålla mig till deras nyss passerade högtidsdag.

Jag avböjde att medverka vid den grillning det nygifta paret hade i trädgården dagen efter bröllopet.

Ska jag låta bli och köpa present?

Jag funderar på en bukett blommor.

Svar:
Din relation till kvinnan innebär inget annat än att du mycket väl kan lyckönska dem till deras vigsel.

Det kan du göra med en present, blommor eller enbart att muntligen gratulera dem.

Egentligen är det ju du, som hjälpt dem, som ska få ett tack och blommor.

Jag skulle nog nöja mig med ett muntligt grattis, presenten var ju din hjälp med hundarna.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning – kan jag köpa två enkla ringar och så väljer vi nya gemensamt efteråt?

Fråga:
Jag kommer att fria till min tjej på våran utlandsresa.

Med fria avser jag förlovning.

Jag kommer i smyg köpa en billig ring, som en symbolisk sak.

Min fråga är om jag bör köpa mig själv en billig ring?

Så vi är ”lika förlovade” under semestern, utåt sett, men även tillsammans sätt.

Eller anses det konstigt?

Efter semestern kommer vi gå tillsammans och välja riktiga ringar.

Svar:
Du kan köpa ringar till er båda, eller så ger du henne en ring som vid ett amerikanskt frieri.

Det senare är en sed som kommer från andra kulturer, men är det inget som hindrar att du använder den i syfte att fråga om hon vill gifta sig med dig.

Jag tolkar det som att du vill med förlovningen visar att ni två hör ihop och i framtiden gifta dig med henne.

Mitt råd då att du köper två ringar,

Att förlova sig är inget konstigt, det är snarare det mest vanliga sättet för ett par att visa samhörighet.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Annons:

Bröllop – vi ska ha svensexa, men med vilka?

Fråga:
Min och en kompis allra bästa vän gifter sig nästa år och vi har tillsammans blivit ombedda att vara hans bestman.

Vi ska planera en svensexa men skulle vilja höra din syn på vad som är etikett när det gäller att bjuda folk till detta.

Bakgrunden är att jag, min kompis och brudgummen har varit bästa vänner sedan barnsben (20 år tillbaka) då vi växte upp tillsammans.

Vi är alla väldigt nära vänner men brudgummen har inga andra närmare vänner utan snarare bekanta.

Vi vill väldigt gärna bjuda brudgummen på en resa som överraskning som svensexa, med ett pris kring 5000/person, men känner ingen som vi upplever som tillräckligt nära vän för att bjuda med på en sådan tillställning.

Brudgummen har en del bekanta men det är ytterst få som bjuds till bröllopet från hans sida.

Jag är helt säker att ingen av hans övriga vänner hade kunnat tänka sig att betala denna summa för att följa med. Borde vi anordna två svensexor för att även hans övriga bekanta ska vara med eller är det ok att köra en mindre tillställning för oss tre som svensexa?

Till historien hör att brudgummen flyttat till en ny stad och inte har kontakt med några andra än oss från hans hemstad.

Svar:
Traditionellt innebär svensexa vännernas uppvaktning inför den förestående vigseln.

Det är den blivande makens sista fest som ogift. Den som arrangerar möhippa/svensexa kan sannolikt inte veta vilka som är inbjudna eller inte till bröllopet.

Enligt tradition arrangeras den av någon av kontrahenternas närmsta vänner och de bjuder in vänner och inte alltför närstående anhöriga.

Ni har en väldigt bra tanke med er resa och jag tycker definitivt att ni ska genomföra den.

Samtidigt gissar jag att flera av de bekanta han har, precis som du skriver, backar för kostnaden.

Men fråga dem, då har de i alla fall fått frågan.

Två svensexor verkar att ta i lite väl mycket.

Läs mer i min artikel om svensexa och möhippa i bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – kan jag bära sneakers på bröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop, min pojkvän säger att han inte vill ha kostym med svarta ”gubbskor”, ska han ha en kostym så ska det vara med skjorta utan slips och så vill han bära sina sneakers. på inbjudan står det Kavaj.

Kan han ha det?

Svar:
Om det står Kavaj på inbjudan till bröllop så är detsamma som mörk kostym, vit skjorta (i undantagsfall ljust färgad) och slips.

Skorna ska vara svarta, tunna herrskor och helst med snörning.

Om man som din pojkvän vill ”utmärka” sig genom att undvika slipsen ock bära sneakera (gymnastikskor) så sätter han sina egna behov av att utmärka sig framför brudparets önskan om en viss klädsel.

Så mitt råd är att han avstår från denna klädsel och följer klädkoden.

Läs mer i mina artiklar om skor och mörk kostym

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur placeras skilda föräldrar i kyrkan?

Fråga:
Jag undrar om det finns nån regel om hur man som skild förälder till brudgummen ska sitta i kyrkan.

Höger sida förstås men var ska brudgummens fars nya fru sitta tillsammans med sin man eller ska han sitta med sin exfru?

Relationen är lite rostig mellan föräldrarna.

Svar:
Rent formellt ska föräldrar till brudgummen sitta på höger sida och brudgummens fa ska sitta tillsammans med brudgummens mor.

Faderns nya fru ska sitta längre tillbaka i kyrkan, då de inte är släkt.

Detta kan tyckas hårt, men man får som förälder finna sig i att detta är det gemensamma barnets, förhoppningsvis, livs största dag.

Då får man vara vuxen nog att gräva ner stridsyxorna.

Men, man behöver inte vara så formell.

Om brudparet tycker att det känns bra, så sitter fadern på första bänk till höger och då tillsammans med sin nya fru.

På samma bänkrad sitter brudgummens mor och nu gäller samma sak som tidigare.

Alla får anpassa sig och bortse från dåliga relationer denna stora dag.

Läs min artikel i bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson