Kläder – behöver jag bära strumpbyxor på bröllopet?

Fråga:
Jag kommer att ha en marinblå klänning med en överdel av spets.

Mina skor är öppna och vita.

Ska jag ha strumpbyxor?

Eller kan jag vara barfota och barbent som gäst på bröllop?

Svar:
Det är egentligen ingen fråga om vett och etikett, utan mer om stil.

Har du en kortare klänning kanske det ser mer elegant ut med strumpbyxor.

Men andra kvinnor säger att det kan vara varmt, jag vet ju inte…  🙂

Har du en något längre klänning spelar det ingen roll.

Men som sagt, det är du som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel som berör strumpbyxor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – inbjudan av bonussyskon, kan man välja bort dessa?

Fråga:
Undrar vad som gäller kring bonussyskon som vuxit upp tillsammans under tonårstiden och man har firat både påsk, jul och midsommar tillsammans under ett antal år.

Men kanske under senare tid enbart träffats vid familjemiddag, och födelsedagar då brodern har fyllt år.

Varför man inte umgåtts mer privat är för att det finns en åldersskillnad på 6 år, men min dotter och jag och även min man anser att vi är en familj och vi blev väldigt förvånad över att min yngsta dotter inte blev bjuden på bröllopet.

Båda barnen är i vuxna, 24 och 30 år och sist dom sågs var i julas.

Det här känns som att hon delat hela vår familj, och hon sa att hon fick en känsla av att valet skulle ställa till problem.

Så min fråga är, finns det gränser vid vett och etikett när det gäller bonussyskon, eller gäller det oavsett hur många år man fungerat som bonusfamilj att man inte behöver bjuda bonussyskon?

Svar:
Det är omöjligt att svara på vad som gjort att de valt att göra denna typ av inbjudan, då jag inte känner till några fakta.

Det är också lite oklart om det var din mans barn som inte bjöd din dotter. Eller var det ditt bonussyskon som inte bjöd din dotter.

Men frågan man kan ställa sig, har brudparet valt bort alla barn, såväl barn, tonåringar och vuxna sådana?

Detta för alla gäster.

Man har uppenbart gjort en begränsning av antalet inbjudna och det kan man göra till en fest, bröllop eller inte.

Som gäst kan man inte ha synpunkter på detta, skälen kan vara många.

Bäst etikett är att låta sådant passera och är det din mans barn som gifter sig kan han, enskilt, i lugn och ro fråga vad detta handlar  om.

Sådant kan alltid en förälder göra.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Toastmaster – kan en och samma person vara både detta och marskalk vid vårt bröllop?

Fråga:
Jag och min sambo undrar om samma personer kan vara toastmaster och stå framme vid altaret med oss?

Svar:
Ja, det kan vara en och samma person.

Men det är upp till er vad denna person ska hinna med och i hur stor utsträckning vederbörande ska delta i förberedelser, arrangemang vid bröllopet.

Det gäller att få tid att hinna med allt.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – kan man bjuda in enbart till kyrkan?

Fråga:
Kan man bjuda till kyrkan men inte till sittningen efter?

Svar:
I vilket sammanhang?

Bröllop – ja det kan man, då skrivs en särskild inbjudan till de som enbart bjuds in i kyrkan.

Begravning – mer vanligt att man inbjuder samtliga i kyrkan, men oftast har de tagit in en anmälan i förväg.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan jag bära en lång linneklänning?

Fråga:
Kan jag bära en lång linneklänning (ej typ balklänning)?

Ska mannen bära mörk kostym eller korrekt även med kavaj och byxa?

Svar:
För att kunna svara måste jag veta vilken klädkod som angivits.

Men är det ledig klädsel, eller casual så kan du bära klänningen.

Är det Mörk kostym eller Kavaj, så ska du ha en finare kvalité än linne, mer festbetonad.

Samma med mannen, det beror på klädkoden.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – måste min sambo bära slips eller fluga?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna på bröllop i juni.

Jag planerar knälång kjol med passande överdel.

Min sambo har en fin svart kavaj med vit skjorta.

Är det ”ofint” att hoppa över att bära slips eller fluga i ett sådant sammanhang?

Svar:
Det beror helt och hållet på vilken klädkod som angivits.

Bröllop anses som en formell tillställning och om det skrivits Kavaj är det Mörk kostym.

I så fall förväntas mörk kostym, inte enbart kavaj, med vit skjorta och slips/fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur ska vi på bästa sätt kombinera klädkoderna?

Fråga:
vi ska gifta oss nästa sommar och vi har bestämt oss för att ha mörk kostym som klädkod.

Vi vill dock, och har fått förfrågningar från våra kvinnliga gäster att det vore roligt om de fick ha långklänning.

För mig och min blivande make är det jätteroligt om de vill ha det för det är ju så fint.

Dessutom är det ju mode med långklänning idag.

Vi undrar, kan vi kombinera exempelvis ”mörkkostym/långklänning” är ok.

Eller hur kan man formulera sig?

Svar:
Visst kan ni skriva så på inbjudan.

Eller kan ni göra som Hovet, skriva ”Klädsel Mörk kostym, för damerna aftonklänning”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – hur ska en mörk kostymklänning vara utformad?

Fråga:
Vad är det som gäller för en dam,  kan man ha lång klänning ?

Hur kort får en klänning vara?

Jag har en snygg dyr långklänning.

Från ett bröllop förra året . Plommonfärgad.

Men jag har beslutsångest.

Min man har en mörkblå kostym.

Svar:
Ett tips, om du hade sökt i i fältet till höger så hade du funnit artikeln jag skrivit om mörk kostymklänning.

Där finner du samtliga svar på dina frågor och jag refererar till denna, du finner länken sist i detta svar.

Då hade du inte behövt vänta några dagar på mitt svar.

Om din klänning är ankellång fungerar den. är den golvlång är det en bal- eller frackklänning. Det kan du inte bära.

Färgen är inget bekymmer, den är utmärkt.

En mörk kostymklänning ska inte vara över ditt knä i längd om den ska vara formellt perfekt.

Din man är korrekt klädd utifrån angiven klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bryllup – vad har beste mannen för uppgifter i Norge?

Fråga:
Är bjuden som best man på bröllop i Norge och undrar om det är samma funktion som i Sverige?

Måste jag ha gästlista och ordna en svensexa t.ex.?

Eller överlämnar jag endast ringarna?

Svar:
Best man i Norge ansvarar traditionellt för svensexan.

Han fungerar också som brudgummens personliga assistent under planeringen av bröllopet, dagen för bröllopet och även efter bröllopet.

Han hjälper brudgummen på morgonen med hans kläder och håller ringarna under ceremonin. I stort sett likt den svenska traditionen, men lite fler uppgifter.

Informationen hämtar jag från norsk litteratur i ämnet skikk og brug, men det bästa är att du kommunicerar med brudparet om vad de förväntar sig av dig.

Best man fungerar som värd under mottagningen och minglar med gästerna när de anländer.

Efter middagen, ger utbringar han den första skålen för kvällen.

Han kan också vara ansvarig för att samla in kuvert och kort från gäster och se till att gåvor levereras till parets hem.

Efter bröllopet kan best man också bistå vid avresan på smekmånad.

Vid behov kan brudparet be best man släppa dem på flygplatsen och plocka upp dem när de kommer hem från sin smekmånad.

Klicka här för att läsa min artikel om norsk vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – mössa till folkdräkt på bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och ska bära min folkdräkt.

Jag undrar om man har på sig mössan under middagen eller för den delen under hela bröllopet?

Svar:
Rent generellt skulle jag nog svara att du tar av den, för att sitta med mössa på under enmiddag blir nog ganska varmt.

Du skulle, utifrån vett och etikett, behålla den på vid middagen.  Men framför allt i kyrkan kan du bära den.

Sedan finns det särskilda regler för olika folkdräkter och där sa du prata med t.ex. din hembygdsförening om vad som gäller för just din dräkt.

Klicka här för att läsa mer om folkdräkt till mörk kostymklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson