Klädkod – kan mörk kostymklänning var över knät i längd?

Fråga:
Min son gifter sig i sommar och klädsel är mörk kostym.

Ca 70 gäster är bjudna och kyrkbröllopet är kl 15,00.

Jag läser att man ska ha klänning som går nedanför knät. De flesta man tittar på går till mitt på knät.

Är det okej?

Jag tänkte mej en klänning med tillhörande jacka/bolero i taft.

Svar:
Etikettsregler är inget man måste följa till varje pris, det är snarare en vägledning.

Allt påverkas av mode och attityder, så även klädsel.

Idag reagerar ingen på en klänning som är lite kortare än ner till ditt knä.

Men vill du vara helt korrekt klädd, i enlighet med alla etikettsregler, så följer du regeln.

Du kan alltså bära en av dina klänningar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan min son föra fram mig eller är det förlegat?

Fråga:
Jag och min blivande man har levt ihop i 10 år och vi har två vuxna barn vardera.

Vi har endast min svärmor vid livet.

Jag skulle vilja att min son som är 30 förde fram mig till altaret och att våra flickor står framme vid altaret som tärnor, alternativt att jag går fram med min blivande
och att min son också står vid altaret och har hand om ringarna.

Är detta helt tokigt? skulle kännas så fint att dela detta med våra barn.

Svar:
Rent principiellt har jag alltid svårt för att gilla seden att föra fram bruden, den kommer trots allt ifrån seden att en kvinna bestämmer inte själv vem hon ska gifta sig med utan förs fram av en man som bestämmer över henne och lämnas till en annan man som därmed övertar ansvaret.

Detta är inte 1700-tal jag pratar om, utan en samtida tradition med att svenska kvinnor fick rösträtt på 1900-talet.

Därför rekommenderar jag inte en tradition som inte bejakar en självständig kvinna eller mans val av partner.

Men, formellt finns inga hinder. Vill din son göra detta, är det helt ok, det är ju er dag.

Barnen kan annars inkluderas på ett annat sätt, be dem läsa en vers var ur Höga visan, någon av dem kan läsa två.

Då blir de involverade i er vigsel på ett helt annat sätt och du ger din man glädjen att stolt få gå bredvid dig uppför altargången.

Men så tycker jag, det är ändå er dag och då är det ni som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – varför gör brudparet sitt intåg sist?

Fråga:
Normalt är det ju värden först, med dam, gäster och värdinnan sist med herre.

Men vid ett bröllop så känns det som att brudparet kommer in sist så alla kan titta på dem, d.v.s efter värdinnan.

Vad är intåget vid ett bröllop för brudparet?

Svar:
Det finns ingen värdinna vid ett bröllop, men tror jag snarast var en otydlig skrivning från dig.

Javisst, brudparet kommer in sist, just för att de är det centrala och händelsernas centrum.

Då kan alla gäster se dem vandra uppför altargången.

Klicka här för att läsa min artikel om brudfölje >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Frieri – vad händer om man anhåller om handen och får nej?

Fråga:
Vad händer om svärfar eller svärmor säger nej?

Svar:
Ingenting, inte mer än att du får leva med att inte vara omtyckt inledningsvis.

För traditionen att anhålla om handen är en gammal och föråldrad sedvänja, med ursprung i att flickan inte hade något att säga till om vid val av make.

Idag är det fria och självständiga kvinnor och de väljer själva vem de vill gifta sig med.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – ska jag ha lång eller kort klänning vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Jag ska på bröllop pingstafton.

Klädkoden är Kavaj.

Vad ska jag ha. ? Långt eller kort?

Svar:
Det beslutar du själv och Kavaj på bröllop innebär mörk kostymklänning.

Riktlinjen brukar vara att är det ett stort och formellt bröllop kan du även bära ankellång klänning.

Men en klänning, under ditt knä i längd, fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur kan jag skicka ett postogram?

Fråga:
Var på nätet hittar jag om postogram?

Vill skicka till en bekant som skall gifta sej i morgon.

Svar:
Eftersom du önskade ett svar redan dagen efter skulle du ringt eller skickat ett mail till mig.

Då hade du mot en låg ersättning kunnat få svar samma dag och inte fått vänta på svaret i vår kö.

Men svaret är, att det hittar du om du söker. Det kommer upp direkt (adresser anger vi inte eftersom våra annonsörer betalar för att få länkar hos oss).

I ditt fall skulle jag istället ringt toastmaster och skickat hen ett mail med texten för att läsas upp.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära uniformsmössa i kyrkan?

Fråga:
Jag ska gifta mig i kyrkan och funderar på att bära min militära uniform m/87.

Ska jag då bära skärmmössan inne under ceremonin?

Om inte, var ska jag göra av den när jag går in respektive ut ur kyrkan?

Svar:
Absolut inte!

En man bär inte hatt eller mössa av något slag i kyrkan, den tas alltid av.

När ni går in i kyrkan tar du av dig mössan, bär den under din högra arm (eftersom bruden går till vänster).

När ni är framme vid altaret lämnar du den till din bestman.

När ni lämnar kyrkan återfår du den, bär den på samma sätt och tar på den ute på kyrkbacken.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad bär en kvinna vid klädkoden mörk kostym?

Fråga:
Vad gäller för klädsel för kvinnan om mörk kostym gäller för männen?

Svar:
Om du hade sökt i rutan till vänster hade du fått svaret direkt då jag i min artikel om just detta beskriver klädseln.

Du får en länk sist i detta svar, där du kan läsa mer utförligt.

Det är en klänning eller kjol i längd under knät eller ankellång om det är formellt.

Finare tyg och fritt val av färg och mönster.

Dock icke helsvaret eller helvitt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkoder – är mörkblå uniform detsamma som Mörk kostym?

Fråga:
Får man använda vanlig uniform(marinblå) vid bröllop då klädkoden är mörk kostym?

Svar:
Om det på inbjudan anges ”civil dräkt” kan inte uniform bäras.

Annars är det helt i sin ordning om din uniform inte är på en högre nivå, t.ex mässdräkt.

Vid mörk kostym är det daglig dräkt som (t.ex M 87) gäller.

Klicka här för att läsa min artikel med klädkoder och uniform >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – tweedväst till mörk kostym?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på bröllop med klädkod Kavaj, och ämnar bära mellangrå kostym; kan jag till denna bära jordbruk tweedväst eller bör västen alltid matcha då man bär den till kostym?

Svar:
Klädkod kavaj innebär vanligen mörk kostym, vilket i sin tur betyder mörkblå, mörkt grå eller idag svart kostym.

Så svaret blir att det kan du inte om brudparet avsett just mörk kostym, eftersom färgen på din kostym inte är för ljus utifrån din beskrivning.

Men annars är svaret ja, man kan mycket väl bära en väst i annan färg eller mönster till denna klädsel och Kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson