White tie – vad gäller för klänningen vid denna dresscode?

Fråga:
Jag och min man ska på ett engelskt bröllop i Italien med klädkoden White tie.

I dagsläget har jag en väldigt fin sidenklänning som jag gärna skulle vilja ha men är tveksam till om den är godkänd om att den inte är hellång runt om.

Om denna inte skulle vara ok undrar jag även om mörkblått är en ok färg att ha när det är ett sommarbröllop i och för sig ett kvällsbröllop?

Dessutom undrar min man om det är lackskor som gäller med fracken!

Svar:
Den klänningen du refererar till är i kortaste laget och är mer av snittet aftonklänning.

Här, med Wkhite Tie (Frack), ska det vara en golvlång klänning. En balklänning.

Färgen är valfri (förutom helvitt vid bröllop) så en mörkblå klänning passar utmärkt.

Den välklädde mannen bär alltid lackskor till frack med vit väst.

Man kan bära välputsade snörskor med låg klack, men det är som sagt inte lika elegant.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Brudtärna – kan brudparet begära att hon, på egen bekostnad, ska inköpa en specifik klänning?

Fråga:
Min syster har blivit tillfrågad om att vara brudtärna till en väninnas bröllop.

Väninnan har specifika krav på hur klänningen som hennes brudtärnor ska ha ska se ut och vi är lite fundersamma på vem det är som ska stå för kostnaden för brudtärnornas klänningar?

Svar:
Om brudparet uttrycker specifika krav, vilket innebär att gästen och i det här fallet brudtärnan måste göra nya inköp.

Då är det att anse som god ton att brudparet erbjuder sig att vara med och bekosta klänningen.

Annars kan de uttrycka önskemål om en viss färg eller längd och försöka anpassa det efter brudtärnans garderob.

Får din syster inte detta erbjudande och inte vill/kan bekosta klänningen ska hon helt enkelt avböja med motiveringen att hon inte önska att lägga dessa pengar på en sådan specifik klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om brudtärna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan får man ta med oanmälda gäster eller överraska utan anmälan?

Fråga:
Är det okej att dyka upp som överraskning på ett bröllop som man en gång tackat nej till?

Svar:
Till kyrkan kan alla komma, det är helt i sin ordning.

Att komma oanmäld till en fest går inte för sig, det finns ju inget planerat för denna gäst och anses som ohyfsat.

Klicka här för att läsa min artikel om att komma oanmäld >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – hur dags är ett förmiddagsbröllop?

Fråga:
Vilken tid är lämpligast för ett s.k. lunchbröllop/förmiddagsbröllop med efterföljande mottagning med enklare förtäring för enbart inbjudna nära släktingar (ca. 10 pers.)

Svar:
Ett förmiddagsbröllop innebär ett bröllop med efterföljande lunch, dock senast kl. 15.00

Då kan ni fritt välja innan denna tid.

Klicka här för att läsa min artikel om förmiddagsbröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur klär vi oss vid kostym och aftonklänning?

Fråga:
Blivit bjuden på bröllop där klädkoden är Kostym / Aftonklänning.

Hur bör man tolka detta?

Bättre för oss båda i paret att klä oss för ”fint” eller att båda klär sig enligt klädkod Kostym?

Svar:
Ska jag hårdra klädkoden har ni blivit inbjudna till maskeradklädsel för honom och Smokingklädsel för henne.

Klädkoden kostym finns inte och betyder ursprungligen ”maskeradkostym”.

Nåväl, inbjudaren har säkert tänkt lite fel och avser Kavaj.

Mitt råd blir att mannen bär mörk kostym och kvinnan en ankellång klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – kan jag bära glitter vid klädsel Kavaj på bröllop?

Fråga:
Jag ska på ett större bröllop med klädkod Kavaj.

Tänkte ha en knälång ljus, ”pastell-rosa”spets klänning.

Kan jag ha en ganska diskret glittrig clutch/ kuvertväska till för att matcha en scarf i kyrkan med sparsamt glitter på?

Eller är det bättre med mer nedtonad väska/ scarf?

Svar:
Det är fritt val av både färger och mönster vid klädkod Kavaj (läs mörk kostymklänning)

Två undantag, helsvart och helvitt ska undvikas.

Den ena för att det är begravningsfärg och den andra då vitt är brudens privilegium.

Så svaret är ja till din väska och scarf.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – Morning Coats på ett eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på ett engelskt bröllop, men i Sverige.

Påbjuden dresscode är ”Morning coats or suits”.

Sent eftermiddagsbröllop med middag a la svensk t sätt.

Kan man då komma i svensk militär mässdräkt (= militär högtidsdräkt) ?

”Suits”…är detta detsamma som vår Kavajkod ?

Svar:
Det var minsann en blandning. De har bjudit in till ett eftermiddagsbröllop med Jackett (Morning Coat) vilket verkar lite märkligt. Så jag förstår din undran.

Men svaret blir ja – du kan bära din mässdräkt då det är påbjudet högtidsdräkt (Jacketten är förmiddagens högtidsdräkt i England).

Alternativet är som du så riktigt skriver Mörk Kostym för de som inte har en mässdräkt eller Jackett.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Toastmaster – ska denna person hålla ett eget tal?

Fråga:
Jag hör olika saker om huruvida toastmaster/madame bör/ska hålla tal!

Hur är det egentligen?

Svar:
Egentligen är en toastmaster ”skålmästare”, så där har du svaret. Att styra och verka utan att själv vara i centrum.

Toastmaster skapar en bra talarlista, men förväntas inte hålla eget tal

Klicka här för att läsa min artikel om toastmaster >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopstricks

Fråga:
Detta är ingen fråga; men en ide hur man kan planera bröllop, om jag får berätta hur jag gifte mig?

Vi bodde ibland religiösa, nykterister och såna som inte kan begränsa sig, dessutom var det viktigt, att alla var välkomna.

Man sätter in en annons, de som vill vara med på middag och dans på kvällen anmäler sig i butiken.

Handlaren noterar och frågan om du vill lägga en summa, man betalar så vad man anser ha råd med, och handlaren har tystnadsplikt, så ingen får reda på vad enskilda har bidragit med.

Vi var 200 personer till middag, och 250 personer till kaffe och dans på kvällen.

Och notera, det fanns ingen alkohol, så kan alla delta, även de religiösa.

Det var i korthet och så ett sätt att fira, så alla kan vara med.

Svar:
Tack för ditt inlägg, det var ett trevligt förslag!

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Annons:

Bröllop – kostym och långklänning samt klädkod svart. Är det korrekt?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i augusti och klädkoden är svart.

Kostym för herrar och långklänning för damer.

Kan det vara rätt?

Svar:
Det är en påhittad klädkod, men ändå så tydlig att den går att förstå.

Har man skrivit kostym och långklänning avser man mörk kostym för herrarna och en ankellång klänning för kvinnorna.

Har man tänkt sig en balklänning, som är golvlång, har de tänkt fel.

Den tillhör frackklädsel och då har man olika klädnivåer för damer och herrar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson