Dresscodes – hur klär jag mig, kvinna, vid Black tie?

Fråga:
Ska på bröllop i sommar där klädkoden är black tie.

Vad kan jag ha som kvinna?

Kort/långt? Alla kulörer?

Något ”förbjudet”?

Svar:
Black tie är detsamma som Smoking och därmed aftonklänning för din del.

Längden kan vara till ditt knä och då får den vara vid och glittrig.

Den kan vara ankellång, men då ska den inte vara vid men uttalat festbetonad.

Annars kan den förväxlas med en frackklänning.

Har du en mycket festbetonad byxa kan även denna fungera.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Presenter – kan man önska sig välgörenhet i bröllopspresent?

Fråga:
Tack för mycket bra och intressant information gällande vett och etikett!

Vid bröllop är det mer regel än undantag att brudparet skriver ut på inbjudan vad de önskar sig .

Jag tycker inte att man gör så, eftersom det för mig är lite samma sak som att bjuda in till födelsedagskalas och skicka med sin önskelista, vilket för mig är helt otänkbart. Jag har dock förstått att jag är ganska ensam om att tycka så.

Nu är det så att jag och min sambo ska gifta oss till hösten och jag skulle aldrig komma på tanken att skriva på inbjudan vad vi önskar oss eftersom det känns som att man ”kräver” presenter.

I min värld kanske man istället ger en önskelista till en toastmaster som i så fall kan förmedla detta om någon gäst frågar.

Jag och min blivande make har bestämt att vi skulle vilja undanbe oss presenter helt, och att våra gäster i så fall mycket hellre får skänka en (eventuell/frivillig) gåva till välgörenhet.

Hur förmedlar vi det på bästa sätt? Jag vill ju som sagt egentligen inte nämna presenter alls i inbjudan eftersom det ska vara någonting som kommer från givaren och inte ska vara någonting som vi själva för på tal.

Kan skriva på inbjudan: ”Det enda vi önskar oss med den här dagen är att ni kommer”?

Svar:
Tack för uppskattande ord!

Presenter är inget man kan kräva eller förvänta sig och är önskelistorna skrivna i med ett sådant syfte är det fel.

Presenter är en lyckönskan och listan många brudpar skriver är med avsikten att underlätta val av present för gästerna.

Att välja bort presenterna går alldeles utmärkt och att skriva som ni planerar går också bra.

Var också noga med att skriva om ni även väljer bort blommor, för många gäster funderar på det istället.

Att skriva att ni avböjer, men även få gästerna att förstå att välgörenhet är uppskatta blir komplicerat.

Bättre att skriva: ” Det enda vi önskar den här dagen är att ni kommer, presenter och blommor avböjer vi. Vill du/ni ändå vill ge något föreslår vi att du/ni istället skänker en valfri summa till XX-fonden”.

Var tydlig i informationen. En önskan som denna kan ingen se något märkligt med.

Klicka här för att läsa min artikel med presenttips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Artighet – hur skriver man tack för ett bröllop?

Fråga:
Jag har en fråga angående hur man ska tacka vänner som hjälpt till på vårt bröllop?

Tex bestman, syskon som stod för musiken i kyrkan, DJ på festen.

Svar:
Ni skriver ett tackkort på precis samma sätt som till övriga gäster, men i just deras kort lägger ni till en personlig hälsning och tackar speciellt för den hjälp ni fått att göra er stora dag minnesvärd.

Vill ni, kan man ju ge dem en liten present som tack, men det är inte nödvändigt.

Läs mer i min artikel om tack  vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära kort klänning på bröllop?

Fråga:
Ska vara gäst på ett bröllop i maj och klädkoden är kavaj.

Det är ett frikyrkobröllop så förmodligen kommer regelrätt ordning med typ skål, toastmaster, tal och sådant inte följa som vid en profan tillställning.

Jag undrar nu hur jag får klä mig? Är tjej, 27 år med normalfigur.

Kan jag ha en kort (slutar på halva låret) klänning som är åtsittande?

Har även en häradsdräkt som jag funderar på om jag kan bära denna dag?

Svar:
Det är alltid samma betydelse på en klädkod, oavsett sammanhang eller organisation.

Kavaj på bröllop innebär den formella tolkningen mörk kostym.

Därmed fungerar inte din kjol, då den är alltför kort. Den ska vara i höjd med eller nedanför ditt knä.

Din häradsdräkt kan däremot användas vid alla klädkoder, den fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur mycket dryck ska vi beräkna per person?

Fråga:
Vi ska ha bröllop med ca 50 personer som gäster.

Hur mycket alkohol beräknas det per person ungefär?

Vi vill inte att det ska sluta i fylleslag.

Svar:
Det är alltid svårt att säga vad människor tål och vill man vara säker på att det inte blir alltför berusade gäster är svaret att inte servera alkohol alls.

Men det var inte din fråga och jag kan ge ett förslag på vad jag anser.

  • En drink när gästerna samlas, den kan vara med låg alkoholhalt (motsvarande 2 cl sprit eller alkoholfri).
  • Till förrätt ett glas vitt.
  • Huvudrätt 1,5 glas rött.
  • Ett litet glas dessertvin.
  • 4 cl avec.
  • Valfri drink 4 cl eller motsvarande annan dryck som en öl eller ett glas vin.

Det kan låta mycket, men det handlar om en hel kväll och ni får nöjda gäster och lite ”glada”, utan att de blir alltför berusade.

Klicka härför att läsa min artikel om hur man beräknar vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – hur bjuder vi int till mörk kostym med ljusa färger?

Fråga:
Vi ska gifta oss under sommaren och vill gärna ha ett uppklätt bröllop (byxor och kavaj i samma färg), inga allt för korta klänningar t.ex.

Valet faller då på mörk kostym tänker jag.

Däremot önskar vi att få in ljusa färger.

Har du något förslag på hur vi ska uttrycka just detta önskemål?

Svar:
Skriver du mörk kostym, så blir det mörka färger på männen.

Jag föreslår att ni skriver klädkod ”Kavaj, även ljusa kostymer är välkomna”

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – hur kan vi fråga hur många som dricker alkohol?

Fråga:
Vi ska gifta oss i sommar och kommer att ha middag och fest efter vigseln.

Jag och min sambo har börjat med inbjudningskorten och tänkte skicka med OSA-kort till gästerna som de kan svara med.

Min fråga är då kan vi skriva på OSA-kortet något i stil med ”för att underlätta planeringen och inköp av dricka ber vi er svara preliminärt på frågan: hur många av er kommer (troligtvis) dricka alkohol under bröllopsfesten?”

Är det ohövligt eller på något sätt fel? Om inte, har ni något förslag på formulering?

Svar:
Den formuleringen kanske kan upplevas som lite besvärande.

Varför inte istället fråga ”För vår planering. Om du önskar ett alkoholfritt alternativ som dryck, får du gärna meddela oss”

Ni får samma svar, men det blir lite mer serviceinriktat.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du skriver en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – omfattar vår inbjudan även våra vuxna barn?

Fråga:
Min mans syster ska gifta sig och vi har fått inbjudan, på inbjudan står min mans och mitt namn.

Inkluderas våra vuxna barn i inbjudan?

Svar:
De inkluderas självklart inte, vuxna människor får personliga inbjudningar.

Hade de också varit inbjudna, så fanns deras namn på inbjudan.

Som vuxna får de en egen inbjudan, med sitt namn och kanske deras respektive.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan min bror vara både toastmaster och bestman?

Fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss i augusti och jag har nu börjat fundera på vem som ska vara min bestman och toastmaster.

Till toastmaster har jag redan min bror i åtanke, även om jag inte frågat honom ännu.

Jag funderar på om han kan vara bestman också, alltså ha två roller på bröllopsdagen.

Innan jag ställer frågan till honom skulle jag vilja veta om det är fel eller konstigt på något sätt att be samma person vara både toastmaster och bestman?

Är det för mycket ansvar?

Bröllopet blir litet, endast ca 18 gäster och vigseln blir borgerlig och därför inte så lång eller avancerad.

Några sånger ska spelas och vigselförrättaren säga några ord.

Vad tror du?

Svar:
En bra toastmaster är redan från början engagerad i upplägg och förväntan från brudparet.

En bestman har det lite enklare och det kan säkert fungera att ha båda uppdragen.

Men om det är litet och borgerligt är frågan om du behöver en bestman.

Det står er givetvis fritt att avgöra.

Klicka här för att läsa min artikel om toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – ska jag bära kostym eller blazer?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop en fredag 18.00 i slutet av maj.

Bruden kommer inte att bära brudklänning, vigseln kommer att ske vid en restaurang på en pir och det är en politiker som viger dem.

Det står klädsel kavaj vilket jag vet egentligen innebär mörk kostym men är det okej att ha en udda byxa, vit skjorta och marinblå blazer och slips/fluga istället?

Svar:
Eftersom det angivits en klädkod och bröllop får anses vara en formell händelse, så rekommenderar jag den mörka kostymen.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson