Bröllop – kan jag bära lång klänning innan klockan tre på eftermiddagen?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och på inbjudan står mörk kostym.

Vigseln hålls kl 14.30. Jag har alltid hört att man har inte lång klänning före kl 15.00

Hur skall jag klä mig i detta fall?

Svar:
Om det står mörk kostym och är en formell tillställning, vilket ett bröllop är så kan du ha ankellång klänning.

Det du tänker på är ett förmiddagsbröllop, vilket då är kl. 15.00.

Men då ska det vara efterföljande lunch och därmed förmiddagsdräkt.

Så ta du en lång klänning om du vill.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – hur skriver vi att gästerna får betala i baren vid vårt bröllop?

Fråga:
Ska skriva en inbjudan till bröllop och vill få in att vi bjuder på dricka under hela middagssittningen men sedan när dansen drar igång så blir det bar till självkostnadspris.

Hur skriver man det på ett ”snyggt sätt”?

Svar:
Det bästa är att skriva det i klartext så gästerna förstår utan att tveka.

Skriv ungefär så här: ”Efter vigselakten är ni välkomna till bröllopsmiddag med fest.  Till maten bjuder vi på dryck och lagom till dansen öppnas baren där dryck serveras till självkostnadspris”

Klicka här för att läsa min artikel im att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – fler tärnor och kvinnlig bestman, var ska de stå?

Fråga:
Jag och min blivande gifter oss till sommaren.

Jag har utsett tre tjejer som mina tärnor och min blivande man har utsett en manlig och kvinnlig bestman.

Bör hans kvinnliga stå på min sida eller hans?

Det känns som att det blir obalans om det står fyra bakom mig och en bakom honom.

Svar:
Det var några stycken ni valt.

Tärnorna finns på din sida och bestman och bestwomen på din blivande makes sida.

Bestman väntar vid altarringen när ni går in, står en stund och brukar sedan sätta sig vid sidan under vigselakten.

Sedan får de väl göra upp om vem som ska ge brudgummen ringen.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman och tärnor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska man dela på par vid bordsplaceringen?

Fråga:
Bör par placeras mitt emot varandra eller bredvid varandra på ett bröllop?

Svar:
Gifta par, eller par som varit tillsammans länge delar man alltid på.

De behöver inte sitta i närheten av varandra, utan de placeras utifrån vilka de kan tänkas passa ihop med.

De ska absolut inte sitta bredvid varandra, det är ju mötet med nya människor som är en del av spänningen med en fest.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära svart klänning på ett enkelt bröllop i Köpenhamn?

Fråga:
Kan jag ha svart snygg kort klänning med ljusa strumpor till på min väns bröllop?

Han gifter sig i svenska kyrkan / Köpenhamn och vi är endast 6 bröllopsgäster som efteråt ska äta ” danska smörrebröd” på en fin krog.

Brudparet är närmre 70 år och vill ha det ” enkelt” men jag är så osäker om svart klänning lämpar sig.

Svar:
Om brudparet uttryckt att de vill ha det enkelt och dessutom med få gäster så tror jag inte en svart klänning spelar någon större roll.

Men för att komma undan dilemmat, kan du bära en färgad scarf, ett far skor i annan färg, en brosch eller liknande.

Då bryter du den helsvarta färgen och klänningen blir korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan min son vara min bestman?

Fråga:
Kan man ha sin son som best man?

Jag har två söner , en är femton och en är vuxen.

Kan någon av dessa passa?

Svar:
Om du tror att din son vill åta sig detta uppdrag så är det nog mest lämpligt att fråga din äldste son.

Det finns inga hinder emot att be sin son vara bestman, far och son kan ju mycket väl vara bästa vänner.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Frieri – kan man göra det på en högtidsdag eller en helgdagsafton?

Fråga:
Jag står i begrepp att fria till min sambo, men vet ännu inte hur och när.

Först tänkte jag att jag ska göra det på julafton, men när jag sökte runt på internet så hittade jag många som ansåg att det var ”mot reglerna” lite, att förlovningen ska få vara på en egen dag och inte en dag som redan firas, som t.ex. julafton eller nyårsafton.

Hur ser det ut traditionellt?

”Får” man fria på en helgdagsafton?

Svar:
Du får fria precis när du vill!

Det viktiga är syftet, inte vare sig när eller hur det sker.

Att det inte ska ske på en helgdagsafton är myter som uppstår, men de saknar helt och hållet grund.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – kan man be om pengar i present, eller är det ofint?

Fråga:
Vår dotter ska gifta sig i vår, och frågan gäller om det kan anses ”ofint” att brudparet i stället för saker/presenter önskar sig ett bidrag till sin bröllopsresa?

Vi har olika uppfattning i frågan.

Svar:
Det råder inte enbart i er familj delade uppfattningar om detta, det är en ganska vanlig åsikt.

Men alltfler brudpar väljer nu denna form av önskemål om present och det är något vi får acceptera och vänja oss vid.

Då gäller det att framföra sin önskan på det bäst sätt, framför allt så gästerna inte känner något krav på speciella summor.

En modell är att brudparet ber gästerna att istället för present lägga en valfri summa i ett omärkt, anonymt kuvert.

Då kan den som endast har råd med 50 kr ge det och den som vill ge 500 kr kan göra det istället. Ingen vet vem som gav vad.

Att be gästerna sätta in pengar på ett konto är, enligt mitt förmenande, direkt ofint. Det hänger ut folks vilja att bidra.

Då är det bättre att ta ut en kuvertavgift och ta sina egna pengar som skulle betalat maten och festen till resan.

Klicka här för för att läsa mer om pengar i present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Annons: