Bröllop – de bjuder in till två bröllopsfester, kan man göra det?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig och ha två fester, en för vänner och en för föräldrar.

Jag tycker detta är konstigt och undrar om det är en nymodighet eller vad kan det vara frågan om?

Svar:
Det är en lite annorlunda variant, men orsaken till detta kan jag inte veta.

Nymodighet vill jag inte påstå, jag har hört om denna variant flera gånger.

Men det är helt i sin ordning utifrån etiketten då inbjudaren styr hur man vill ha sin fest.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att skriva inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad innebär Formal Black Tie?

Fråga:
Har fått inbjudan till min dotters bröllop med dresscoden formal/black tie .

Tycker att det är lite svårtolkat. Vad anser ni?

Både vad gäller kläder för männen respektive kvinnorna som är gäster.

Brudgummen kommer från Nya Zeeland men är nu bosatt i Sverige och det blir flera internationella gäster.

De är själva lite vaga i vad de skrivit.

Svar:
De har skrivit en mycket tydlig och klar klädkod.

Formal står för antingen Frack eller Smoking.

Preciseringen kommer direkt därefter – Black Tie, vilket betyder Smoking.

Så mitt svar blir Smokingklädsel vilken du kan läsa mer om i de två länkarna sist i detta svar.

Klicka på dessa länkar för att läsa om Smokingklädsel för henne, respektive för honom >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – måste man betala gästernas boendekostnad och behöver man ge present?

Fråga:
Är det ok att gästerna får stå för boendekostnad själva om det är så att man måste sova kvar?

Om svaret är ok, hur gör man, både som gäst och brudpar, när det kommer till bröllopspresent?

Kan man som brudpar förvänta sig presenter och kan man som gäst strunta i att köpa bröllopspresent?

Svar:
Det finns ingen som helst anledning att finansiera boendekostnader, vill gästerna stanna kvar är det deras eget val och sker på egen bekostnad.

Brudpar kan inte förvänta sig presenter, det är inget som har med närvaron på ett bröllop att göra.

Men givetvis kan de planera att det kommer presenter, det är vanligt och högst brukligt.

Presenten är en lyckönskan, den kan ges av både på bröllopet närvarande och icke närvarande personer.

Presenten har ingen koppling till omkostnader, matkostnader eller annat, den ges för att gästen vill sända en tillönskan om lycka.

Därmed kan man också säga att en bröllopsgäst kan avstå från att köpa present, det finns tradition att göra det, men det är inget något brudpar kan kräva att få.

Men det vanliga är att man ger en present.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan man bära svart klänning med spets?

Fråga:
Kan en bröllopsgäst bära svart klänning med spets på överdel?

Det står Kavaj på inbjudan.

Svar:
Nej det kan du inte om klänningen är helsvart.

Det symboliserar sorg och bröllop bryter sorg.

Men om du sätter inslag av färg till klänningen, som en färgad spets (inte vit) så bryter du den symboliken.

Så klänningen kan bäras om du färgsätter den eller tillbehören.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning (kavaj) >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när man lämnar festen?

Fråga:
Jag undrar när man kan lämna bröllopsfesten?

Svar:
Förr skulle brudparet gå först av alla, då man förmodade att de ville vara ensamma.

De lämnade således festen efter de första danserna.

Det var omöjligt att lämna festen innan brudparet. I vissa, mycket formella och ceremoniella sammanhang kan det fortfarande förekomma.

Men det har blivit alltmer vanligt att brudparet vill vara med om festen själva och vill stanna så länge som möjligt.

Därmed gäller inte den gamla regeln längre om att alla gäster måste stanna längre än brudparet.

Klicka här för att läsa mina inlägg om att gå hem >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – vems namn står först på bröllopskortet, brudens eller brudgummens?

Fråga:
Vem ska stå först?

Brud eller brudgum?

Svar:
Det är alltid brudens namn som står först.

Detta kommer från den tid brudens föräldrar inbjöd och stod för bröllopet.

Man inbjöd gästerna att övervara bröllopet mellan vår dotter Lisa Lycklig och Lars Tursam

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Inbjudan – kan jag tacka nej till min manlige väns inbjudan trots att jag redan tackat ja?

Fråga:
Jag har tackat ja att närvara vid en manlig väns bröllop, men känner en viss tvekan att vilja närvara då bland annat min fru inte är bjuden.

Kan jag ändra mig och tacka nej?

Svar:
Har du redan tackat ja, så är det svårt för dig att ändra på det.

Då måste du ha ett väldigt tungt vägande skäl. Om du direkt hade valt att avböja, då kunde du meddelat att ”jag väljer att tillbringa dagen med min hustru”.

Men nu blir det inte helt lätt ändra ditt svar, jag råder dig att gå och så får vi hoppas att du slipper bli bjuden ensam igen.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Frackbröllop – hur klär sig ungdomar med vett och etikett?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med klädkod Frack.

Hur klär sig en 15-årig tjej respektive en 13-årig kille?

Svar:
Barn och ungdomar kan man inte sätta samma krav på i klädväg som oss vuxna.

De växer och att skaffa en frack till en 13-årig kille är inte rimligt. Mitt förslag är att de får ta de finaste kläderna de har, kanske killen kan bära en snygg skjorta och dottern en fin klänning., gärna  en lång sådan.

En 15-årig tjej är ju ganska vuxen och hon kommer att känna sig mer ”välklädd” och som övriga gäster i en lång klänning/kjol.

Här finner du ett bröllopslexikon>>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kan jag ha röd klänning på bröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop och har till min glädje läst att röd klänning går bra att ha som gäst, eftersom det är vad jag ska ha på mig.

Vad jag undrar mer över är om det är ok att ha svart eller vitt till, exempelvis en svart sjal?

Svar:
Att röd klänning inte skulle passa på bröllop är en välkänd och utbredd skröna, för det är just vad det är.

Det påstås att rött skulle innebära syndens färg eller till och med att kvinnan haft en affär med brudgummen.

Vem vill skylta med något sådant? Så viss går rött bra, att bära vitt eller svart till går också bra, då det endast är helvitt eller helt svart som inte ska bäras av kvinnor på bröllop.

Vitt är brudens privilegium och helsvart går inte då bröllop bryter sorg.

Etikettdoktorn Mats Danielsson