Klädsel – kan jag bära vita fritidsbyxor på bröllop?

Fråga:
Kan jag ha vita highwather -byxor med färgad topp på ett ”trädgårdsbröllop”?

På inbjudan står det ”sköna skor för gräsmattan”.

Svar:
Bara att konstatera att jag har inte en aning, men antagligen har de inga direkta önskemål om klädsel.

Brudparet har endast varnat för  att komma i skor som inte är så bra på en gräsmatta.

Även om bröllopet sker utomhus, får du nog räkna med att många gäster kommer vara ganska formellt klädda och därmed festfina klänningar.

Jag kan inte svara på frågan vad brudparet tänkt sig för klädsel, det kan endast de själva göra och det kan man alltid ringa och fråga.

Vill du vara på den säkra sidan och inte vara för informellt klädd (den byxa du beskriver är ofta en vadlång arbets- eller fritidsbyxa), så väljer du en klänning istället.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – gästers boendekostnader?

Fråga:
En liten fråga, vad är norm/etikett när det gäller bröllop. Vi planerar vårt bröllop i en annan ort än vi bor. Och våra gäster kommer från andra orter dit. Är det vi som skall stå för gästernas boendekostnader?

Eller skall de stå själva för sina boendekostnader?

Svar:
Det finns ingen etikett för just detta, men en oskriven regel är att gäster som vill övernatta betalar för sig och vill man åka hem gör man så.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska tärnan fixa något blått, något lånat med mera?

Fråga:
Jag ska vara tärna på min bästa väns bröllop och har en fundering.

Vem är det som fixar något blått, lånat, gammal och nytt till henne? Är det jag? eller blir det fel då?

Är det hennes mamma eller hur gör man?

Vet inte vem jag ska fråga så perfekt om jag kan få svar här.

Svar:
Det ska bruden själv ordna, det är hennes lycka det handlar om och om du lånar eller fixar så är det dig detta faller på.

Om vi nu ska tro på skrock.

Något gammalt betyder att man för traditioner vidare, något nytt att man ser fram emot det nya livet.

Något lånat att man får med sig lyckan från en vän, något blått står för trohet och pengen för ett rikt liv.

Så den delen ska du inte ens fundera på.

Klicka här för att läsa min artikel om något gammalt, något nytt, något blått >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

På stan – min pappa som är rullstolsbunden kan inte hyra frack, vad kan han bära istället?

Fråga:
Min son ska gifta sig och klädsel är högtidsdräkt.

Min 87-åriga pappa är totalt rullstolsbunden och har ej kunnat hyra frack då de butikerna hade trappor upp i butiken.

Kan han ha mörk kostym? Vad ska han ha för skjorta?

Ska han ha fluga? Han vill följa etikettkoder.

Svar:
Det är bara att gå in på företaget som hyr ut fracken och be att de bär ner en frack att prova hemma.

Har de minsta service ska de göra så, för är det högtidsdräkt påbjudet finns det tyvärr inget alternativ om han vill följa etiketten.

Finns det ingen annan möjlighet kan han ta mörka kostymbyxor, hyra en frackrock och till detta en frackskjorta med vit fluga och vit väst.

Det skulle kunna gå att prova med en mörk kostym, en vit frackväst, frackskjorta och vit fluga.

Kanske märks det inte så tydligt när han sitter i rullstol. Men jag vet inte, ni måste pröva om det fungerar.

Läs mer i min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – om mnan enbart ska närvara i kyrkan, hur klär man sig då?

Fråga:
Vi är 90-års par som ska bevista sonsons vigsel i Botaniska trädgården.

Ingen mottagning då paret reser direkt utomlands.

Vilken klädsel gäller?

Svar:
Om det finns en klädkod angiven på inbjudan är det den som gäller.

Annars skulle jag nog välja en formell klädsel som mörk kostym.

Klicka här för att läsa  min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – endast närvara i kyrkan, är det ok?

Fråga:
Undrar om det är ok att dyka upp i kyrkan på ett kyrkbröllop om man ej är inbjuden?

Detta för att efter bröllopet åka därifrån?

Svar:
Javisst är det ok, vem som önskar får gå i kyrkan när man önskar och vare sig det är bröllop eller inte.

Dessutom är det trevligare med ett besök alls från dig, än inget överhuvudtaget om du känner brudparet.

Läs mer i min artikel om bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Tal – får man läsa ur manus när brudens far håller tal?

Fråga:
Är det ok att hålla i och läsa i ett manus när man håller rubricerat tal?

Svar:
Det är helt i sin ordning.

Men man får akta sig, för läser man högt ur manus försvinner ofta variationer i talet, det blir lätt entonigt och trist.

Bättre att arbeta med stolpar och lära sig en del utifrån dessa stolpar i manuset.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Toastmadame – ur lång tid mellan talen ska det vara vid ett bröllop?

Fråga:
Jag ska vara toastmadam på ett bröllop.

Hur lång tid ska det vara mellan talen?

Svar:
Det beror helt och hållet på hur många tal som anmäls.

Din planering ska vara sådan att gästerna hinner äta mellan talen och inte ständigt behöva lägga ned besticken.

Allt ska flyta på och inte stanna upp.

Klicka här för att läsa min artikel om toastmaster på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska brudens mor hålla tal till dotter eller till brudparet?

Fråga:
Ska brudens mor hålla tal?

I så fall när och med vilken typ av innehåll?

Svar:
Det är vanligen brudens far som håller det talet, men i hans frånvaro eller om paret önskar hålla talet gemensamt, finns det inga hinder.

Men det förväntas inget tal av brudens mor om någon annan i familjen redan hållit detta.

Innehållet ska var i glädjens tecken, med fina minnen och utan skämt om misstag och dumheter i livet.

Längden på talet bör vara ungefär tre till fem minuter.

Läs om hur du ska planera ditt tal här i min artikel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets klädkoder – vad betyder Elegant Summer Dress vid bröllop i Sydafrika?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna till Sydafrika på ett bröllop, på inbjudan står det Elegant Summer Dress som dress code.

Vi har sökt överallt efter en förklaring till detta men inte hittat någon, skulle bli jätte glad för din hjälp så vi vet vad vi ska packa ner i resväskorna.

Svar:
Även i andra länder finns det oklara klädkoder (detta är ingen vedertagen sådan).

Men med tanke på det varma klimatet och ett bröllop skulle jag som man ta den vita smokingjackan och kvinnan en sommarlätt klänning inte nödvändigtvis i full längd, men absolut i finare tyg och festbetonad karaktär.

Eller som en etikettskollega i USA skriver:
”Fashion experts say that white and ivory work well in the summer and warmer climates. White Diamond White and Ivory also make a great choice for destination weddings.”
( modeexperter säger att vitt och elfenben fungerar bra på sommaren och i varmare klimat . Vitt och elfenben är ett utmärkt val för just bröllop )

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson