Annons:

Klädkod – vad innebär klädkoden kostym för mig som kvinna?

Fråga:
Min dotter gifter sig den inom kort i kyrkan.

Vi har ingen bra kontakt så jag kan inte fråga henne om min klänning.

Klädkoden är kostym. Kan jag bära en långklänning eller ska den vara mellan knä och vad?

Svar:
Begreppet kostym finns egentligen inte, men vid ett bröllop får man ändå anse att det är så formellt att nivån bör ligga på motsvarande mörk kostymklänning.

Det innebär att vid ett mindre, inte så formellt bröllop väljer du den elegant klänningen/kjolen i en längd strax under ditt knä.

Är det ett större bröllop (fler än 30-40 gäster) kan du bära en klänning i ankellängd. Men detta är inget måste, du kan fortfarande välja den kortare varianten.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur skriver jag klädkod för både mässdräkt och kostym?

Fråga:
Vi ska anordna ett bröllop som startar kl. 15.00 och vi har lite funderingar kring vad vi ska skriva för klädkod på inbjudan.

Vissa av våra vänner jobbar inom armén och har M/86 tillgängligt hemma för att använda, och det vill vi att de ska göra om de så önskar.

Däremot har vi många andra gäster som inte har M(/86 tillgängligt och där önskar vi att de ska klä sig i kostym med valfri färg.

Brudgummen kommer att bära M/86 från armén.

Vad ska vi skriva för klädkod på inbjudan?

Svar:
Jag föreslår att du i inbjudan skriver ”Klädkod  kavaj/mässdräkt”, så har du på ett enkelt sätt löst problemet.

Under denna klädkod lägger du som extra info till: ” med detta avses kostym i valfri färg och valfri mässdräkt”

Det framgår inte om du kommer bära en stor eller liten mässdräkt, så det kanske du vill lämna öppet

Då kan gästerna välja färg och vi får anta att kollegorna väljer mässdräkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder, inklusive uniform >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Frieri – vad or egentligen svensk tradition, foljdfråga, bör jag köpa flera ringar?

Fråga:
Tack för ditt svar! Har dock en följdfråga:

Min tanke är att förlovningen skulle ske samtidigt som frieriet om du förstår hur jag menar.

Har sparat för att vi ska kunna ha bröllopet inom ett år då.

Bör jag i det fallet typ fria med två förlovningsringar?

Alternativet att något symboliskt så går vi och köper dem tillsammans? Och sedan köper jag/vi en vigselring inför bröllopet?

Svar:
Du vill gärna få ett svar på om du ska köpa en en eller två ringar till henne. Frieri är en fråga som inte kräver någon ring.

Traditionellt så köper du en ring till henne och en till dig vid förlovningen, mer än så behövs inte. Det är svaret.

Om du har sparat kan du till din blivande hustru köpa en ring av högre kvalité istället för att köpa två enklare.

Men det finns heller inget som hindrar att du köper två ringar och personligen tror jag mer på att, oavsett antal, så väljer man bäst tillsammans.

Förhoppningsvis ska de ju bäras resten av livet.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – träff mellan föräldrar innan bröllopet. Vem betalar?

fråga:
Min son forlovade sig i  år och ska gifta sig med en underbar flicka. Hennes föräldrar är skilda liksom vi, sonens föräldrar.

Ungdomarna bor tillsammans i Stockholm. I morgon kommer brudens far från USA
Vi har inte träffats förut och ska introduceras.
Ungdomarna har inte tid och plats att bjuda hemma utan har förlagt det hela till en restaurang och lunch.
Vem eller vilka ska betala?
Svar:
Det är brudparet som bjuder in och är därmed värdpar.

Då förväntas de bjuda.

Om du sedan vill hjälpa din son ekonomiskt, så är det upp till dig.

Men gör det inte vid sittande bord, utan avskilt före eller efter middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska brudparet ge alla gäster en present som tack. Skämtar man eller?

Fråga:
Min arbetskamrat sa att det tillhör vett och etikett att ge gästerna en gåva som tack att de kom på bröllopet.

Skämtar hon med mig eller….?

Svar:
Skämt eller okunskap, det vet jag inte.

Men en sak är säker, det räcker med ett tackkort och helst där du nämner just den present de givit er.

Klicka här för att läsa om tack efter bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – hur ska jag klä mig som tärna på ett vinterbröllop?

fråga:
Kan brudtärnan ha på sig en dräkt på ett februaribrollop, eller är det långklänning som gäller?

Kan tärnan ha hatt på sig?

Om hatt går bra tar man av den vid midagen eller kan den sitta kvar?

Ungefär, hur långt skall talet vara (bästa väninnan)?

Svar:
Det är inte årstid eller månad som styr längden på klänningen, utan den klädkod som anges vid inbjudan.

Är det mörk kostym eller kavaj på inbjudan, så kan du bära en ankellång klänning.

Detta förutsatt att det är ett formellt bröllop med efterföljande middag på kvällen.

Är det middag efteråt ska hatten tas av vid festen. Men du bär inte hatt till lång klänning.

Hatten bär du till förmiddagsdräkten och som dräkt räknas kjol eller klänning ( inte byxor).

Ditt tal ska vara tre till fem minuter. Absolut inte längre.

Klicka här för att läsa min artikel med klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag som brudens mor byta om till bröllopsfesten?

Fråga:
Jag är brudens mor och undrrar om det är ok att byta om på kvällen till långklänning och ha en ljusare och kortare modell under vigselceremonin?

När ska man egentligen byta om?

Innan maten och brudvalsen eller efteråt?

Svar:
Det är helt ok att byta om, men du bör hålla dig inom den angivna klädkoden.

Du är brudens mor och utöver därigenom ett värdskap. Att byta till en finare klädsel än övriga gäster kommer försätta dem i en situation där de är sämre klädda än du.

Den värderingen måste du göra innan du byter om.

När du ska byta om styrs snarare av praktiska saker som när du hinner göra det.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag som kvinna bära långbyxor vid klädkod mörk kostym?

Fråga:
Undrar om vid klädkod mörk kostym kan ha en mörkblå vid byxa med (lite mönstrad på längden) och en väldigt ljus sidenponcho med väldigt diskreta blå inslag.

Detta på ett sommarbröllop.

Svar:
Mörk kostymklädsel innebär klänning eller kjol på kvinnan, så svaret blir nej.

Du kan inte bära dina byxor om du önskar vara korrekt klädd i enlighet med klädkoden.

Sedan kan man alltid fundera på om någon kommer tycka det är fel med ett par festliga byxor.

Kanske någon enstaka, men de flesta bryr sig inte.

Men du kommer skilja dig från mängden.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson