Annons:

Present – ska vi ta med oss något till brudens föräldrar?

Fråga:
Kvällen innan bröllopsdagen har brudparets föräldrar inbjudit till middag.

Ska vi ha presenter med oss till föräldrarna?

Svar:
Om ni är inbjudna till hemmet kan en blomma eller en flaska vin eller liknande till värdinnan vara trevligt.

Men att köpa en present, för presentens skull finns det ingen anledning till.

Ni behöver heller inte ta med er något om de bjuder på restaurang, det blir svårt att hantera blommor om man inte är i hemmet.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – om jag betalar middagen, ger jag även en bröllopspresent?

Fråga:
Ska bekosta min dotters bröllopsmiddag med ungefär 70 gäster.

Är det då vanligt att även ge en bröllopsgåva?

Svar:
En bröllopsgåva är en lyckönskan.

Den är inte kopplad till andra åtaganden.

Om du inte sagt att din ekonomiska hjälp är en bröllopsgåva så är den inte det.

Men det finns inget som hindrar att du säger till din dotter att detta är din bröllopsgåva.

Hur vanligt det är att även ge en present har jag ingen beräkning av, men jag tror att de flesta dessutom ger en present.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresenter >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära hellång klänning till mörk kostymklädsel på bröllop?

Fråga:
Ska på bröllop och klänningen jag hittat är mönstrad upptill (mycket färg och mönster) och vit chiffong ner till.

Är en hellång maxi klänning ok vid ett sånt här tillfälle?

Är det ok att bära vitt alls?

Svar:
Hellång klänning tillhör klädkoden frack eller högtidsdräkt och fungerar således inte.

Klänningen kan vara ankellång och då ska den inte vara vid eller glittrig.

Vitt är helt ok, så länge din klänning inte är helvit, det måste finnas andra färger också.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad innebär ”Smoking må bäras”?

Fråga:
Jag är inbjuden till ett bröllop där det i inbjudan står klädkod: ”mörk kostym, smoking må bäras” vad innebär detta för oss kvinnor?

Bör man ha en långklänning och vilken typ i så fall? Ska det vara en riktig aftonklänning?

Och vad innebär klädkoden för män?

Vill de helst att de ska bära smoking? Bröllopet är kl 15 på eftermiddagen.

Svar:
Verbet ”må” uttrycker en önskan eller om det skulle vara riktigt beslutsamt en befallning, men så är det knappast till ett bröllop.

Här är det snarare en önskesats och med innebörden ”får”, alltså Smoking får bäras. Eller rätt och slätt, välj själv vilket du föredrar.

Med denna klädkod kan en aftonklänning rekommenderas, eftrsom den passar både till Smoking och Mörk kostym.

Dessutom kan längden vara både knälång eller ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – mina systrar vill ha ”en ursäkt” för vi har valt ”fel” vigseldatum! är detta ok?

Fråga:
Jag och min fästman skickade ut ”save the date” till alla viktiga gäster samtidigt, och alla kan närvara vid vår vigsel detta datum.

Utom mina två systrar vilket är mycket ledsamt.

Jag och min fästman har båda hektiska scheman och valde datumet eftersom vår semester börjar då, så vi kan njuta tillsammans.

Är det etikett att fråga sina systrar innan om de kan närvara och välja datum efter deras möjligheter att närvara?

De är fruktansvärt elaka och säger att jag har valt bort dem och borde be dem om ”ursäkt” fast de är inbjudna!

Är det inte bruden och brudgummen som bestämmer när de kan och vill gifta sig, och gästernas ansvar att göra sig lediga om de vill närvara?

En förtvivlad blivande maka.

Svar:
Det är alltid värdparet eller i ert fall brudparet som avgör när man ska hålla festligheten eller gifta sig.

Att lägga sig i detta är som om man går på teater och börjar lägga sig i regin.

Dina systrars beteende visar tyvärr på en sak, de har inte något som helst begrepp om vad som är hyfs och fason.

Deras uppförande är oförlåtligt och bedrövligt. Begära en ursäkt? Ett mycket märkligt sätt att uttrycka sig.

Ni har skickat ”save the date”, ni har skickat inbjudan och de tror ändå att de på full allvar ska få vara med och bestämma datum. Ni kunde inte gjort mer.

Om de hade prioriterat din/er  lycka, så har de haft god tid på sig att ändra i sin kalender.

Problemet är således deras och att de dessutom uppmanar dig att ”be om ursäkt”  är i högsta grad oförskämt.

Jag förstår att du önskat att dina systrar skulle vara med vid ditt bröllop, men lägg det åt sidan. De har tydligt visat att de inte förstår bättre, så gift dig utan dem.

Skicka dem ett skrivet kort med meddelandet ”Vi har tagit emot ert avböjande till vår inbjudan. Vi beklagar att ni inte kan närvara vid vårt bröllop och vi hoppas att vi träffas vid ett annat tillfälle” och så era namn under.

Låtsas som det regnar, att ni går vidare utan dem.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Guldbröllop – kan jag uppvakta min svägerska, trots att min bror inte lever längre?

Fråga:
Uppvaktar jag min svägerska på guldbröllopsdagen när min bror är avliden?

Svar:
Nej, du kan inte uppvakta för något som inte är möjligt att uppnå.

Men du kan ge henne en blomma och på detta vis påminna om att de denna dag skulle firat guldbröllop och att ni nu tillsammans tänker på din bror.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur ska jag inleda brudens fars tal?

Fråga:
Jag är brudens far och ska således hålla tal till brudparet. Jag är osäker på formell inledning,

Startar man med ”Kära brudpar och övriga gäster” (då saknas brudgummens föräldrar, för de är väl inte ”gäster”?)

Startar man ”Kära brudpar och brudgummens alt Lasses föräldrar” men han har ju både styvfar och styvmor, som han haft halva uppväxten, så del i han uppfostran ligger ju på alla fyra.

Ett annat alternativ kan ju då bli ”Kära brudpar, släkt och övriga gäster” .

Ytterligare ett alternativ är ju ”Kära brudpar, släkt, toastmaster och övriga gäster…”.

Vad anser du är rätt rent formellt?

Svar:
Ett tal till brudparet blir bäst om du jobbar med de första meningarna. I ett tal är de oerhört viktiga.

Inledningen ska överraska eller skapa en förväntan om vad som avses. De ska väcka åhörarnas nyfikenhet.

Till exempel: Mellan Lund och Malmö är det 4000 mil (lite senare i talet återkommer du till att det är förstås om man åker runt jorden).Det kan ju vara att man trodde du skulle åka runt jorden innan du fann den rätta, men till slut fick du vinstlotten. Och så vidare……

Detta är ett exempel på vad jag menar med ovanlig och överraskande inledning.  Ärade Brudpar eller annat konventionellt blir lätt lite trist och du försöker ju hitta den rätta inledningen..

Men det är till brudparet du talar, så är det enbart till dem du vänder dig. Alla andra är denna kväll lyssnare och har hälsats välkomna redan i välkomsttalet.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när lämnar brudparet festen?

Fråga:
Vi ska ha vår bröllopsfest i ett fint tält hemma i vår stora trädgård, där ett företag catrar och serverar.

Efter tårtan har vi ett band som spelar till dans, och så småningom blir det enklare vickning i form av ostar, gott bröd, oliver och så.

Eftersom vi inte ska åka iväg någonstans efter festen, utan ska tillbringa natten i vårt hus, undrar vi lite över hur och när vi på ett lämpligt sätt gör sorti.

Vi vill ju vara med och njuta av festen så länge som möjligt, men samtidigt är vi lite osäkra på om vi vill stanna kvar och vinka av alla gästerna till siste man.

Kanske skulle det kännas kul med något tydligare avslut av något slag, men som ändå lämnar öppet för gästerna att sedan troppa av som de känner.

Har du något tips?

Svar:
Förr skulle alltid brudparet lämna festen först, innan dess fick inte gästerna gå hem.

Idag vill många brudpar, precis som ni delta i festligheterna och lämna senare.

När ni känner att någon äldre släkting börjar fundera på att gå hem, vilket inte sällan sker runt midnatt, då kan ni be toastmaster ta över och gästerna kan önska er godnatt.

I samma information kan det framgå att festen fortsätter för de övriga och så kanske de håller på en halvtimme ytterligare.

Då kan gästerna troppa av lite vartefter.

Klicka här för läsa om brudparets tack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan de verkligen dela på paren vid inbjudan och inte bjuda respektive?

Fråga:
Min bror ska gifta sig. Dom har bjudit in ca 90 personer.

Våra familjer är inte så stora. Så det är nog mest kompisar.

Dom har bjudit våra kusiner, tre syskon. Ett syskon med sin respektive är bjuden .

Varav dom andra kusinerna inte får ta med respektive. Den ena fick nyss barn med sin sambo.

Jag tycker själv att detta är pinsamt. Brudparet tycker inte dom känner dom respektive så väl.

Är detta rätt?

Svar:
Det är helt fel! Man delar inte på par, det är detsamma som att säga att vi ”väljer bort” den person du valt att dela ditt liv med.

Berätta därför för din bror att det är inte enbart pinsamt, det är oförskämt och ett fullgott skäl för kusinerna att tacka nej.

Så vill de rädda sitt anseende, då kan de meddela sitt misstag och bjuda deras respektive.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson