Presenter – när ska man ge en present?

Fråga:
Ska man ge en present om man endast kommer till kyrkan?

Svar:
Det framgår inte av din fråga i vilket sammanhang du vill ge en present?

Men jag gissar att du antingen talar om dop, konfirmation eller bröllop.

Oavsett situation, så finns det inga krav på att du ska ge en present.

Presenten är en lyckönskan och vill du ge en sådan, så är det helt i sin ordning.

Men om vi vänder på det, så finns det ingen som förväntar sig en present då du endast varit med i kyrkan.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilken bordsplacering ska vi ha med tre runda bord?

Fråga:
Min sambo och jag ska gifta oss.

Han har tre söner och jag en dotter. Det är borgerligt bröllop och vi ska äta en lunch efteråt.

Tre runda bord med åtta personer vid varje. Hade tänkt att min dotter och hans äldste son ska sitta hos oss.

Sedan placerar vi ut de andra sönerna, fruar och barnbarn blandat.

Hur placerar vi son och dotter? Inga föräldrar finns kvar.

Svar:
Det mittersta runda bordet blir ert bord och då sitter du på din makes högra sida. Han har dig till bordet.

På din högra sida sitter din makes son och på din makes vänstra sida sitter din dotter.

Övriga barn, fruar och barnbarn fördelar ni vid borden så det blir en glad stämning.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Inbjudan – hur undanber vi oss blommor som present vid vårt bröllop?

Fråga:
Mitt bröllop kommer att äga rum inom snar framtid. Där önskar vi oss inga blommor till present eftersom hela salen kommer att vara designad av en florist.

Hur kan man skriva det på bästa sätt på inbjudningskortet?

Svar:
Hittade din fråga i kommentarsfälten. Eftersom det finns ett formulär för frågor till denna blogg, så blev din fråga missad och därmed försenad ett par veckor.

Det finns inte mycket annat att skriva än ”Då vi inte befinner oss i hemmet, utan i en festlokal, så uppskattar vi om ni inte tar med några blommor till oss”

Sedan kommer ni ändå få blommor, men de kan ni ställa i en hink eller motsvarande. De behöver ju inte stå framme.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – brukar inte mannen bära en ring efter att han friat?

Fråga:
Jag tänkte fria och min flickvän tycker att mannen ska ge kvinnan en ring vid frieriet.

Dock tycker hon inte mannen ska bära någon ring innan man gifter sig.

Är detta vanligt?

Svar:
Om du ger henne en ring och även själv vill bära en, så låter det mer som en förlovning och det är vanligt.

Att ge henne en ring vid frieriet är ingen svensk sed, snarare en amerikansk (ibland kallad ”promise ring”) och något som fångats upp genom att man sett på filmer hur mannen friar med en ring. Men det finns absolut inget som hindrar att du gör så.

Om det är vanligt kan jag inte svara på, men det förekommer givetvis.

Svaret på din fråga är att vanligen bär mannen en förlovningsring innan vigsel, som vid bröllopet får ett tillägg i gravyren och övergår till vigselring.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Brölopp – när hålls brudgummens och brudens tal till varandra?

Fråga:
När på bröllopsmiddagen skall brudparet säga sin kärleksförklaring till varandra?

Svar:
Hela vigseln är denna kärleksförklaring och därför har vi inte traditionen att ett sådant tal hålls.

Men det blir mer och mer vanligt och därför har jag lagt in detta i en talordning.
Följande ordning för talen rekommenderas.

  • Brudskål
  • Välkomsttal
  • Brudens far
  • Brudgummens far (kan vid önskemål tala före brudens far)
  • Brudgummens/brudens tal (är inget tal som krävs, det är en ny sed)

Klicka här för att läsa resten av talordningen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – vad är egentligen svensk tradition?

Fråga:
Av rubriken kan tyckas att jag bara borde lösa din Q&A men trots den och att jag letat runt på nätet är jag villrådig i hur en ordentlig förlovning/frieri bör gå till.

Enligt min flickvän friar man i Sverige med en vanlig förlovningsring (typ klassisk slät i guld) som både mannen och kvinnan bär tills giftermålet då hon även får en oftast med diamant. Stämmer detta?

Om så är fallet, innebär det att man som man då bör köpt två ”vanliga” ringar vid frieriet som vi båda sätter på oss, om hon säger ja?

Sedan går man inför bröllopet och köper en med diamant tillsammans, eller vad är det vanliga tillvägagångssättet?

Har fått en bild av att det är mest i USA son man har en stor diamantring till henne vid frieriet, men kan ha fel?

Som du hör är jag villrådig, men man vill ju att allt ska bli rätt – har förhoppningsvis bara en chans.

Svar:
Först sammanfattar jag kort våra och andras traditioner. Sist i denna text får du det mest vanliga tillvägagångssättet, men det råder stor frihet utan ”rätt” eller ”fel”.

Går vi några hundra år tillbaka i tiden var förlovning, då även kallad trolovning, ett äktenskapslöfte uppgjort mellan två parter där bruden inte hade något att säga till om.

Med tiden blev det förlovning, men fortfarande ett äktenskapslöfte, där vigsel skulle ske inom ett år. Bröt man mot detta kunde böter utdömas av kyrkan.

Förlovningen och därmed frieriet bekräftades med varsin ring, där den blivande brudgummens ring var samma ring han även hade som vigselring och bruden fick vid bröllopet ytterligare en ring.

Om det ska vara diamanter i hennes vigselring är upp till er. Om ni ska välja tillsammans eller enskilt är också valfritt, men det första är nog att rekommendera. Den ska förhoppningsvis bäras i många år.

Det du funderar på är den sedvänja där han friar med en fantastisk ring i en ask. Det är säker uppskattat, men inget du måste göra och ingen svensk tradition. Ibland förekommer även en så kallad ”promise ring” eller en ”upptagenring”. Detta är egentligen en amerikansk sedvänja då tonåringar som var för unga att gifta sig bar detta.

Men du behöver inte oroa dig för att du bara får en chans. Vill hon ha dig, så tar hon dig nog ändå vare sig du följer alla traditioner eller ej.

Det kan också vara enkelt. Väldigt många par förlovar sig idag utan vare sig äktenskapslöften eller frieri, ringarna väljer man tillsammans och som ett tecken på att paret hör ihop. Så några ”rätt” eller ”fel” finns inte, det viktiga är att ni tillsammans tycker att det känns bra.

Vill man – så säger man ”nu gifter vi oss”, bokar en tid för en borgerlig vigsel en vardag och 10 minuter senare är det klart. Varken ringar eller fest behövs, endast ett intyg med hindersprövning. Så enkelt kan också vara rätt.

Sammanfattningsvis är dagens tradition följande:

  • Paret förlovar sig utan att därmed besluta sig om äktenskap.
  • De väljer varsin ring och ofta görs detta tillsammans.
  • Efter en tid, som paret väljer, friar någon av dem. Frieri kan ske romantiskt och högtidligt eller enkelt och i vardagen.
  • Paret beslutar ett datum för vigseln.
  • Innan vigseln väljer paret tillsammans en vigselring för bruden och ibland även ytterligare en ring för brudgummen.
  • Vanligen behåller han sin förlovningsring, men den kompletteras med namn och datum för vigsel och den levereras med hennes vigselring.
Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Tal – hur ska jag som mamma uttrycka mig i mitt tal till sonen?

Fråga:
Bröllopstankar från mamma till brudgummen.

Ska jag säga? ”Detta är en stor dag för oss alla och speciellt för mig som mamma till yngste sonen som gifter sig”

Eller kan jag säga?  ”Det är en speciell dag för mig som mamma och för oss alla”

Svar:
Det beror helt och hållet på hur du planerat ditt tal och vad du känner mest för.

Det viktiga är att du är bekväm med orden och att du känner att det är detta jag verkligen vill uttrycka.

Men jag tycker nog det första förslaget känns som mest naturlig svenska.

Klicka här för att läsa om att hålla tal på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – på vilken sida ska jag föra fram min dotter i kyrkan?

Fråga:
Vid vilken sida ska jag som fader föra fram min dotter till altaret?

Svar:
Enligt svensk tradition förs inte bruden fram av fadern, det är en gammal sed som härrör sig från den tid då bruden inte själv valde sin make.

Man kan säga att ”en man som bestämde (giftomannen) lämnade över henne till en annan man som nu tog över”.

När Kronprinsessan Victoria gifte sig och när prinsessan Sophia gifte sig, gick fäderna endast halva altargången och därefter tog prins Daniel respektive prins Carl-Philip över.

I båda fallen och även i ditt fall går du med din dotter på din högra sida, för att lämna över henne åt höger och därmed brudgummens vänstra sida.

Klicka här för att läsa om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – dresscode ”Morning dress” i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Ska på bröllop i England i juni och tänker bära en fascinater (liten hatt) till en kort klänning.

Bröllopet är kl 15.00. Ska jag bära denna hatt under middag och senare under kvällen?

Eller ska den tas av? Dresskoden är ”Morning dress”.

Svar:
En Morning dress (koden finns inte), då gissar jag att brudparet avser Morning coat  vilket innebär Jackett och klänning, gärna med hatt för henne.

Denna klädsel bärs egentligen fram till kl. 15.00 . Men det har mindre betydelse för din fråga.

Eftersom vigseln sker kl. 15 är det tveksamt om ni hinner hem och byta om innan middagen.

Det innebär att du bär hatten ute och under samling, men tar av den till middagen.

Klicka här för att läsa min artikel med utlandets klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson