Bröllop – hur ska vi klä oss då ingen klädkod skrivits?

Fråga:
Hur klär man sig har fått inbjudan till bröllop hålls kl 15.30?

Svar:
Om det finns en klädkod angiven, vilket du inte nämner i din fråga, är det den ni följer.

Finns ingen klädkod, så har egentligen brudparet bjudit in till ett frackbröllop.

Ett bröllop som hålls på förmiddagen med efterföljande lunch, dock senast klockan 15.00 innebär per automatik klädkoden mörk kostym om inget annat angivits.

Som en följd av detta resonemang har i så fall detta brudpar bjudit till bröllop med frack/högtidsdräkt och frack/balklänning. Men hur många vet detta jag just beskrivit? De personerna är ganska lätt räknade och därför tror jag att brudparet helt enkelt missat denna detalj.

Mitt tips blir mörk kostym och motsvarande finare klänning.

Så saknas det en klädkod på inbjudan, ring brudparet och fråga om de verkligen avsett frack. Det kan man utan problem göra i fall som detta då klädkoden är oklar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag ha samma färg på flugan som brudgummen har på sin slips?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop snart och frågan är bör jag undvika att ha samma färg på fluga som brudgummen har på sin slips?

Jag är bara vän till brudparet, inte bestman eller något sådant.

Hade nämligen tänkt en orange fluga, nu visar det sig att brudgummen och bestmannen kommer bära orangea slipsar.

Bör jag undvika detta eller är man korrekt ändå?

Svar:
Du väljer helt och hållet vilken färg på flugan du vill ha, det är fritt. Orange är snyggt.

Men jag förstår ditt dilemma, då orange ”sticker” ut och du kommer därmed med stor sannolikhet lätt identifieras med brudföljet.

Så rent etikettsmässigt är mitt svar att det är ok, men om jag hade varit du, så hade jag valt en annan fluga i annan färg.

Klicka här för att läsa min artikel om tillbehör till mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – hur mycket ska jag ge mitt barnbarn i i bröllopsgåva då de önskar sig pengar?

Fråga:
Mitt barnbarn gifter sig i London juli månad.De önskar sig pengar.Min fråga är hur mycket ska jag ge?

Hur mycket ger moster?

Hur mycket brudens kusin med sin sambo?

Svar:
Att brudparet önskar sig pengar är en alltmer vanlig företeelse inom svensk tradition.

Därför finns inga som helst  vedertagna ”riktlinjer” utan mitt råd till brudparet brukar vara att de önskar kontanter i ett anonymt kuvert.

Därmed försvinner alla ”krav” på hur mycket man ger. För tanken infinner sig alltid, ger jag för mycket eller för lite? Precis den fråga du här beskriver.

Tyvärr blir mitt svar därför, du ger vad du anser dig ha råd med. Om moster inte har så gott om pengar kanske hon ger ett par hundralappar, medans du i din rol som mor- eller farförälder kanske vill ge 500 kr. Men som sagt, det finns inga som helst traditioner i Sverige.

Klicka här för att läsa mina andra inlägg om pengar i present vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – måste vi betala gästernas boende och kan vi ta ut en kuvertavgift?

Fråga:
Måste man betala gästernas boende om man har bröllop på en avlägsen herrgård utan annat boende i närheten?

Om mm inte gör det, kan man ändå ta kuvertavgift?

Svar:
Normal sett så betalar gästerna för sin resa och sitt boende, det är festen de bjuds på. Så svaret är nej, ni behöver inte betala boendet.

Om gästerna väljer att resa hem efteråt eller stanna kvar är upp till dem.

Om du dessutom tar en anmälnings/kuvertavgift så misstänker jag starkt att antalet gäster kommer att reduceras kraftigt.  Men svaret är ja, ni kan ta en kuvertavgift, men min erfarenhet är att många gäster avböjer då att närvara.

Rent spontant så undrar jag, måste ni välja en så exklusiv plats för festen att ni behöver ta en kuvertavgift?

För mig känns det som ni borde sänka ambitionsnivån en smula, hur trevlig en fest blir beror inte på miljön. Det beror på vilka gäster som kommer och hur upplägget ser ut.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – bör en icke inbjuden släkting skicka telegram?

Fråga:
Bör en objuden släkting skicka telegram till bröllop?

Svar:
Om man bör skicka eller inte skicka beror närmast på vilken relation man har till brudparet.

Telegram, ellr motsvarande skriftlig hälsning via till exempel toastmaster är alltid uppskattat och definitivt inte fel.

Att en släkting inte blivit bjuden har kanske orsaker som begränsat antal gäster etc.

Då kan man ju visa att man ändå vill lyckönska brudparet och då kan en hälsing vara trevlig.

Klicka här för att läsa fler inlägg från mig om telegram >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – om de flesta talar svenska, kan vi då skriva en inbjudan på engelska?

Fråga:
Om svenska är modersmålet för dom flesta inbjudna kan man skicka ut inbjudan enbart på engelska?

Svar:
Om de flesta gästerna är svensktalande bör inbjudan vara  på svenska. Att skicka den på engelska verkar vara överkurs.

Dels är det lättare att förstå och dels slipper de fundera på klädkoder med mera som måste översättas.

Välj hellre att skicka på engelska till de som berörs. En gäst ska känna sig så bekväm som möjligt.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad innebär mörk kostym/galapremiär för damer?

Fråga:
Om de har skrivit klädkod Mörk kostym/galapremiär vad gäller för damer?

Svar:
Att det skrivs galapremiär har ingen större betydelse (vad de nu menar med det på ett bröllop), däremot mörk kostym.

Du bär en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster. Av finare tyg och längd under knäet.

Klicka på denna länk så läser du min mer utförliga beskrivning av mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad skriver vi på inbjudan då vi önskar pengar i present?

Fråga:
Hur skriver man vilken typ av present man vill ha?

T ex. att brudparet vill ha pengar eller presentkort.

Svar:
Det bästa är att be någon person i din närmsta krets svara på frågor ett vid förfrågan lämna ut en presentlista.

Då kan gästerna kontakta den personen och få besked eller en lista tillsänd sig.

Ytterligare ett alternativ är att skapa en presentlista på nätet och så går gästerna dit och tittar.

Eller i klartext på inbjudan önska pengar eller presentkort, då som en fotnot sist och där ni gärna berättar vad presenten ska vara till.

Till exempel: ”Vi planerar en resa och om ni vill bidra till denna får ni gärna köpa ett presentkort på resebyrån XX eller lägga pengar i ett kuvert. I båda fallen vill vi att ni lämnar detta i ett anonymt kuvert”

Skälet till anonymiteten är att ingen då behöver känna krav på en viss summa i gåva.

Klicka här för att läsa andra inlägg om pengar i present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur kan vi göra en bordsplacering utan brudens mor?

Fråga:
Jag har en fråga angående bordsplacering på vårt bröllop?

Jag, brudgummen kommer ha mina båda föräldrar som är gifta närvarande.

Min blivande frus föräldrar är skilda men eventuellt kommer inte hennes mor på bröllopet.

Min fråga är alltså hur man kan tänka på placeringen vid honnörsbordet utan brudens mor.

Vi har funderat på brudens fars nya maka eller brudens fars syster istället för modern.

Inga far eller morföräldrar kommer att närvara.

Har ni några andra tips på hur man kan tänka?

Svar:
Om brudens far varit gift med sin nuvarande hustru under många år och bruden och hon har en god relation är det en god idé att placera henne på brudens mors plats.

Om detta inte fungerar, eller om hon inte vill, så frågar ni brudens syster.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson