Bröllop – kan vi skriva min blivande makes avlidna föräldrars namn på inbjudan?

Fråga:
Min familj och jag ska göra inbjudningskort inför mitt bröllop.

Jag vill att inbjudningarna ska vara från min och min mans familjer men tyvärr så är hans föräldrar avlidna och jag vet inte riktigt hur jag ska skriva inbjudningarna och deras namn.

Finns det något speciellt sätt som man kan hedra avlidna föräldrar i inbjudan?
Jag tänkte mig något liknande:

Familjerna
Txxx Hxxxx & Snnn Znnn
Tyyyy Txxx & Lnnn Tnnn
Inbjuder er…….

Svar:
Du vill alltså skriva en inbjudan från ett par som inte längre finns i livet. Tolkar jag din fråga rätt?

Att ni vill hedra deras minne, det förstår jag. Men jag är övertygad om att gästerna kommer uppleva detta som mycket märkligt och till och med skapa förvirring.

Det brukliga är att man som gäst kan kontakta inbjudaren, föräldrarna i detta fall, och ställa frågor om vigseln.

En omöjlighet som du säkert inser.

Bättre att skriva: ”Härmed inbjudes ni att närvara vid vigseln mellan NN och YY”.  Sedan skrivs det under med  dina föräldrars namn.

Din blivande makes föräldrars minne hyllar ni mycket bättre genom att du som brud, i ett vackert litet tal, postumt hyllar dem och tackar dem för att du nu fått deras son till din make och att du nu ska föra deras minne vidare.

Det tycker jag är avsevärt större hyllning och det blir också mitt råd.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vad innebär ljus ljus kostym för mig som kvinna när det är bröllop?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på vigsel kl.18 och bröllopsfest därefter.

Klädsel ljus kostym.

Vad betyder det för min del som kvinna?

Svar:
Detta är ännu ett av dessa egenhändigt konstruerade klädkoder där ingen egentligen vet vad som gäller.

Men vi kan konstatera att de föreslår kostym, vilket innebär en viss formell nivå, men det krävs inte mörk sådan.

De önskar även att den ska vara ljus och därmed är det modernare synsättet på begreppet Kavaj närmare i klädsel.

Så utifrån det resonemanget kan den formella nivån ändå vara klänning/kjol, med festbetonad modell och i finare tyg.

En klänning i ljusare färger, i knälängd och elegant i sin utformning blir passande.

Klicka därför på den här bifogade länken och följ klädkoden Kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavajklädsel för kvinna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – brudtärnans fästman blev inte bjuden till bröllopet. Kan man göra så?

Fråga:
En väninna till mig har en dotter som ska vara brudtärna i sommar. Denna brudtärnas fästman är inte bjuden till bröllopet.

Vid en middag diskuterades detta. måste brudparet bjuda brudtärnas partner? Var ska partnern sitta på vilken plats i kyrkan?

Enligt tradition sägs att även brudtärnas partner kan sitta i kyrkan.

Många yngre personers uppfattning om vett och etikett att han inte måste vara bjuden om inte brudparet bjudit honom. Vilket gäller nu 2016?

Svar:
Att många yngre har en avvikande uppfattning beror på två saker, dels vet de inte traditionen och bakgrunden, dels är många så fokuserade på sig själva och sitt eget och sätter inte en enda annan person framför dessa behov.

Ett tråkigt konstaterande, men alltför vanligt. Skulle gissa att detta kommer läsas av flera som har den uppfattningen och de kommer garanterat anse mig mossig och gammaldags.

Men en sak gäller, såväl förr som nu, man delar inte på ett par vid en inbjudan! Nu ska jag dessutom bli väldigt tydlig i den här frågan.

Att inte bjuda parvis är oförskämt, ohyfsat och obildat. Det är ett fullgott skäl att din väninnas dotter ska säga nej tack till att vara brudtärna. Hon kan hänvisa till att hon föredrar att tillbringa kvällen med sin fästman, vilket jag rekommenderar att hon gör.

Varför är det så? Traditionellt berodde det på att det fanns en risk att den ensamma partnern kunde finna en ny vän i festens glädje (vilket kan hända än idag). Men det mer tungt vägande skälet att bjuda paret är att man annars säger ”Du duger att komma, men din partner passar inte oss så hen bjuder vi inte!”

Hör du hur illa det låter? Vem är den brud som har mage att först bedöma att din väninnas dotters fästman inte duger och sedan ber henne vara brudtärna trots denna oförskämdhet? Så be din väninnans dotter avböja med ovan nämnd motivering.

Då får vi hoppas att brudparet har vett och etikett nog att svara: ”Oj, det tänkte vi inte på, så fel av oss. Din pojkvän är också välkommen!”.

Hans placering blir därmed på brudens sida, den vänstra i kyrkan och han sitter längre bak i kyrkan ibland övriga gäster. Det är detta som gäller 2016, allt annat är enbart okunniga bortförklaringar.

Klicka här för att läsa min artikel om att aldrig dela på par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Förlovning- present till son och blivande svärdotter – ger man det?

Fråga:
Ger man present till sin son och svärdotter när de har förlovat sig?

Svar:
Förlovning har idag ett ganska brett spektrum av tolkningar.

Många förlovar sig som ett tecken på att de hör ihop, inte i avsikt att gifta sig.

Andra förlovar sig, som i ert fall, med tanken på kommande giftermål.

Detta får till en viss del avgöra hur omfattande uppvaktningen är.

Men visst kan ni uppvakta dem, med en upplevelse, en hotellnatt eller något trevligt för det kommande eller nuvarande gemensamma hemmet.

En blomma och kanske något litet, som de kan ha glädje av gemensamt.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovningsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad förväntas av oss, som brudgummens föräldrar?

Fråga:
Vår son gifter sig – vill uppmärksamma bruden och hälsa henne välkommen till familjen ( hon tar vårt efternamn).

Finns det något i vett och etikett som passar vid bröllopet?

Svar:
Det är en väldigt omfattande fråga du ställer, då man som förälder har en ganska central roll vid ett barns bröllop.

Det första är väl att fråga om ni förväntas hjälpa till med något vid planeringen av vigseln.

En kanske för många självklar detalj, är att vid bröllopet hjälpa till med värdskapet i den meningen att ni pratar med gästerna, sammanför dem, ser till att de trivs.

Ni kommer förväntas hålla ett tal vid bröllopsfesten.

Kanske er present till brudparet kan vara extra genomtänkt.

Vid presentöppning kan ni vara brudparet behjälpliga.

När det är dags för brudvals kan ni vara förberedda på att vara med och starta upp efterföljande dans.

Titta gärna i bifogad länk och läs och se om det är andra saker ni kommer på.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – hur gör bruden med en nära manlig vän, kan han ha en roll i kyrkan?

Fråga:
Bruden har en mycket nära killkompis som hon vill ha med framme i kyrkan, men han kan ju inte vara tärna p g a att han är man.

Hur gör vi med detta? Hon har för övrigt två tärnor.

Svar:
Han kan vara kyrkomarskalk och hjälpa till med det praktiska för gästerna i kyrkan och sedan sitta på en av de främre bänkraderna.

Brudgummen kanske kan tänka sig att han blir bestman.

Annars kan han helt enkel sitt långt fram, att agera vid altaret är ju inget som behövs bara för att man är vänner.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman och tärna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Barn – vad ska de bära vid klädkod kostym på bröllop?

Fråga:
Bjudna på bröllop med klädkod kostym.

Kan min dotter 11 år ha vit spetsklänning med grå kofta?

Kan min son 14 år ha svarta jeans och naturvit finstickad märkeströja?

Svar:
I båda fallen är svaret ja, det kan bära det du föreslår.

Barn ska inte följa de vuxnas klädkoder, utan man tar det finaste de har i garderoben.

Skälet är att de helt enkelt växer fort och man kan inte förväntas köpa kläder som följer koderna.

Klicka här för att läsa min artikel om barn på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vill uppvakta, kan jag skicka SMS?

Fråga:
Vill uppvakta ett par som gifter sig på lördag i Innsbruck. Per sms?

Hinner inte skicka kort…

Svar:
Nu är lördagen passerad då din fråga placerades i kön för att få svar. Ni är många som undrar.

Vill du få svar tidigare skulle du klickat på länken för svar direkt.

Jag skulle föreslå att du skickar en liten video via nätet eller som MMS där du personligen gratulerar paret.

Alternativt kontaktar någon person som närvarar och ber hen läsa upp din hälsning.

Det blir mer personligt.

Klicka här för att läsa min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – måste vi bjuda svärmors vän till bröllopet?

Fråga:
Min svärmor blev änka för 25 år sedan hon träffade en ny man som hon bjuder med överallt om man frågar säger hon att de inte är ett par bara kompisar.

Han har bjudit en gång under 24 år vid en födelsedag och svärmor har sedan dess bjudit med honom plus en bror till min man som är ensam.

Ingen av dem gratulerar eller har en blomma med sig och vi ska skjutsa honom till barn och barnbarn 30 mil bort varje födelsedag.

Svärmor bjuder hans barn och barnbarn men han bjuder bara henne och den ensamstående brodern för han är ju ensam karl säger hon .

Vi har blivit ganska trötta på att köra och bjuda när vi aldrig ser någon av dessa återgälda någon gång.

När han inte blev bjuden på vår dotters bröllop eftersom vi hade vänner på alla sidor som vi såg som närmare än svärmors vänner och inte ville bjuda mer än 90 personer vägrade svärmor att gå.

Hennes vänner måste bjudas.

Vad gör vi? Är det vi som är otrevliga som svärmor säger.

Min mamma har också vänner men ingen av dessa skulle kräva att vi servar dem.

Svar:
Ett av de mest grundläggande skälen till att bjuda tillbaks, normalt inom ett år, är just att man är intresserad av att vidmakthålla relationen.

Gör man inte det får man räkna med att relationen och inbjudningarna minskar, vare sig man är man eller kvinna. Det gäller även din svärmors vän

Den andra delen, att ni förväntas skjutsa honom 30 mil varenda gång han så önskar verkar att begära lite väl mycket.

Ni måste alltså dra en tydlig gräns och visa vad ni anser vara acceptabelt.

Vad det gäller er dotters bröllop är regeln för att bjuda två är att man är ett par, det är också ett av de mest avgörande skälen till att man kan ta sig rätten att säga nej till en inbjudan. Man vill inte dela på sig utan vara tillsammans med sin partner.

Om din svärmor tydligt uttrycker att de inte är ett par utan enbart vänner, då kan han således inte förvänta sig en inbjudan och er svärmor kan inte begära att han ska bjudas in.

Det är alltid värdparet  (brudparet) som avgör vilka gäster som ska närvara och man kan inte ta med sig egna gäster, eller ens fråga. Det är ohyfsat.

Ni får således förklara för svärmor att hade de varit ett par, då hade han blivit bjuden. Men nu är de bara vänner och då dras gränsen där.

Vill de absolut inte bjuda honom av alla de skäl ni angivit, så beklagar ni hennes nej tack, meddelar att ni helst hade sett hennes närvaro och accepterar att hon avböjer.

Den andra lösningen är att de förklarar varför han inte inbjöds, men för hennes skull ändrar ni er.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – innebär klädsel Kavaj att jag kan bära kostym på bröllopet?

Fråga:
Är bjuden på bröllop i höst där klädkoden är kavaj.

Är det ok att komma i kostym?

Svar:
Kavaj på bröllop innebär mörk kostym.

Så om du bär en mörk kostym är det helt korrekt.

Är du kvinna, så förväntas du komma i en mer elegant mörk kostymklänning .

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson