Bröllop – barnfritt, men vad gäller då för tonåringar?

Fråga:
Har fått inbjudan till bröllop där det står: ”Vi har beslutat oss för en barnfri middag och fest.”

Hur tolkar jag det när jag har två tonåringar 13, 15 år?

Var går gränsen för barn?

Svar:
De är era barn och inte vuxna så där har du gränsen.

De är inte inbjudna.

Klicka här för att läsa min artikel om barn på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan vi skriva mörk kostym som klädkod, detta när brudgummen bär frack?

Fråga:
Jag och min fästman håller på och planerar vårt bröllop.

Han har alltid haft en liten dröm om att ha frack på sitt bröllop, men vi vill inte exkludera gäster som inte har tillgång till/ möjlighet och råd att köpa kläder som matchar frack.

Därför tänker vi oss att sätta klädkoden till mörk kostym.

Är det märkligt att han har frack medan gästerna ”bara” har mörk kostym?

Svar:
Ni tänker helt rätt som inte vill exkludera gäster pga en klädkod.

Det är ganska vanligt att brudgummen bär frack och övriga gäster mörk kostym.

Ett annat alternativ är två klädkoder t.ex. Frack/Mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vilken klädsel på en mottagning, kan jag ha svart?

Fråga:
Ska på bröllopsmottagning hos mitt barnbarn nästa vecka.

Vigsel har ägt rum för en månad sedan i Thailand, nu ska det vara mottagning med buffé för gäster som inte kunde närvara i Thailand.

Min fråga, kan jag bära svart klänning?

Svar:
Det kan du göra, men försök sätta lite färg till den så den inte inger känsla av begravning och sorg.

Klicka här för att läsa om bröllopsgästers klädsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Inbjudan – min särbo har fått inbjudan till bröllop, men inte jag. De säger att jag är med, hur ska jag göra?

Fråga:
Min särbo har en dotter som ska gifta sig.

Men jag har inte fått inbjudan ber brev.

Min särbo och hennes barn har fått inbjudan.

Hon påstår att jag även omfattas av den, trots att jag inte finns med på inbjudan.

Vad gäller i detta läge?

Svar:
Om hon säger att du omfattas av inbjudan får du utgå från att det är så.

Eller finns det någon anledning till att hon inte skulle tala sanning?

Klicka här för att läsa om hur du besvarar en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vid sjöofficersuniform, vilka skor ska jag ha och hur bärs mössan?

Fråga:
Jag är officer i handelsflottan och tänkte ha min uniform när jag ska gifta mig i höst.

Vilken typ av skor bör jag ha?

Får jag till exempel lov att ha lackskor till uniformen?

Hur bär jag skärmmössan inne i kyrkan?

Jag har sett att många bär den med öppningen mot kroppen under vänster arm. Är detta korrekt?

Svar:
Du bär de skor som är angivna enligt reglementet för din uniform.

Annars väljer du den anvisade skon, detta då jag saknar information om din uniform motsvarar Mörk kostym, Smoking eller Frack.

Till Frack kan du bära lackskor och om din uniform motsvarar högtidsdräkt och det är godkänt som jag skrev.

Mössan bär du precis som du skrev, helt rätt och sedan kan du lämna den till bestman.

Klicka här för att läsa mina svar på frågor om uniform i Handelsflottan >>

 

Annons:

Bröllop – kan jag som far delta vid min sons svensexa?

Fråga:
Kan jag som brudgummens far var med på min sons svensexa?

Svar:
Är det vännerna som bjudit in dig och vill att du ska vara med?

I så fall kan det vara ok om du vet att din son kommer uppskatta det.

Väljer du att på något sätt själv bjuda in dig till din sons svensexa, då avråder jag dig från detta.

Svensexa är något för vännerna, en festlig stund för brudgummen, som ogift,  tillsammans med sina vänner.

Klicka här för att läsa min artikel om svensexa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – vad innebär vårkavaj på bröllop?

Fråga:
Vi har blivit bjudna på majbröllop. Klädsel: Vårkavaj

Vad ska då jag, ungdomlig dam, 56 år ha på mig tycker du?

Till saken hör att jag även är tillfrågad om att spela ingångsmusiken och utgångsmusiken på violin, kanske det påverkar ditt svar?

Svar:
Beklagar, jag har inte en aning för den här klädkoden är ett påhitt av ett brudpar som tror att de förenklar.

Det enda som händer är att deras gäster, precis som du, enbart blir förvirrade.

Det är därför jag så ofta hävdar att våra fyra klädkoder är till för att förenkla för gästen.

Ingen kan veta vad som är vårkavaj om de inte preciserar sitt svar (t.ex klä dig gärna i ljusa vårfärger).

Är det kavaj om våren, är det kavaj för både kvinnor och män eller är det klädsel i vårfärger.

Återstår således två saker,klä dig formellt i klänning med ljusare färger eller som man i en kavaj med lite färgad skjorta.

Men det bästa är att ringa och fråga vad de avser, det är helt i sin ordning enligt vett och etikett.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – brukar man servera både tårta och dessert?

Fråga:
Brukar man bjuda på bröllopstårta fast man ätit tre rätters bröllopsmiddag med dessert?

Svar:
Det gör man ofta, så svaret är ja.

Kaffe och tårta serveras även om gästerna fått dessert.

Men i de flesta fallen brukar man då vänta en stund med kaffe och tårta.

En del har presentöppning, andra startar med brudvals och dans.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopstårta >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Förlovning – ber man föräldrarna om lov idag?

Fråga:
Jag undrar om det är fel att nuförtiden fråga kvinnans föräldrar om ”lov” eller sin välsignelse innan man förlovar sig.

Dessutom undrar jag hur riktlinjerna är kring om de biologiska föräldrarna är skilda och har två egna familjer, det vill säga två pappor och två mammor.

Svar:
Idag frågar man endast den man avser att förlova sig med och utan att be om föräldrarnas tillåtelse.

Förlovning av idag är sällan ett löfte om äktenskap och mer ett bevis på samhörighet.

Men självklart förekommer även förlovningar i avsikt att ingå äktenskap.

Att be föräldrarna om lov tillhör en svunnen tid, då de avgjorde vem hon skulle få gifta sig med.

Därmed är även din fråga besvarad om olika familjekonstellationer.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson