Bröllop – vår son ska gifta sig, men vad ska vi ha för kläder?

Fråga:
Vår son ska gifta sej  till våren i en kyrka.

Bör min man ha kostym eller kavaj med udda byxor?

Har en mörkgrå kostym och en mörkblå. Kan han ha en av dom?

Själv tänkte jag ha en kort klänning.

Svar:
Ni måste fråga er son och hans blivande hustru istället om vilken klädsel de kommer att önska hos gästerna.

Den frågan kan jag omöjligt besvara, jag har ingen aning om vad de har tänkt sig.

Är det Kavaj eller Mörk kostym ör svaret ja till mörkgrå, som är finast och mörkblå kostym som är snäppet under.

Är det udda Kavaj som anges som klädkod kan han bära det

Som en vägledning kan ni läsa bifogad länk till de olika klädkoderna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – får man pussa bruden?

Fråga:
Vad ”gäller” på ett bröllop.

Har hör att ex när mannen lämnar bordet ska alla grabbarna i rummet springa fram och pussa bruden på kinden.

Finns det annat skoj man gör?

Svar:
Det är en tradition som kommer från Danmark (kan givetvis finnas i fler länder) och som spridit sig till oss i Sverige.

Varje gång brudgummen lämnar bruden är det fritt fram för herrarna att pussa henne, men numer har även damerna tagit för sig och gör detsamma med brudgummen.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vi vill inte bjuda min mans äldsta sons särbo. Kan vi det?

Fråga:
Vår son ska gifta sig till hösten och han har halvsyskon från min mans sida. Vi har umgåtts sporadiskt och nästan inte alls de senaste åren.

Det var diskussioner om att paret inte ville bjuda syskonen, men både jag och min man kunde till sist övertala paret att tänka om.

Alla har nu fått inbjudan men nu kommer problem nummer två.

Min mans son från tidigare äktenskap.

Har ett sällskap från Thailand men de bor inte ihop. Vi har aldrig träffats.

Nu har min mans fd fru börjat att terrorisera min man över telefon och menar att det är skandal att inte paret bjuder in denna kvinna.

Spontant känner jag inte för att hon kommer – nu är det inte vi som bestämmer, men jag vet att vår gemensamma son har samma inställning.

Jag stöder paret i denna fråga, men är det så att vi begår ett etikettsbrott som inte tänker annorlunda?

Svar:
Din mans före detta hustru har helt rätt!

Det vore rent ut sagt oförskämt att inte bjuda din makes ”svärdotter”, för vilka är ni att avgöra vem hans son väljer att dela sitt liv med? Detta oavsett om de bor tillsammans eller inte.

Det du skriver är att ”jag, min man och som ombud för vår gemensamma son, så gillar vi inte hans sällskap. För vi känner henne inte”. 

Hör du hur det låter? Jag hoppas det, för som ni resonerar kan man bara inte.

Det finns en mycket gammal och fortfarande gällande regel att man delar inte på par och om så sker är det ett fullgott skäl att avböja inbjudan med svaret att man föredrar sin partners sällskap.

Så för allt i världen, ändra er och se istället detta som en fantastisk möjlighet att få en ny bekantskap, din mans son uppskattar henne och varför ska ni inte också göra det?

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop -skilda föräldrar och bordsplacering?

Fråga:
Jag ska gifta mig och mina föräldrar är skilda.

För att dukningen ska funka så har jag placerat alla nära släktingar mitt emot varandra.

Gränsen går efter mostrar och fastrar.

Får man göra så vid honnörs bordet?

Hur gör man annars när ens nära släktingar blir så många??

Tanken är nu att endast brudparet sitter vid ett riktigt honnörsbord och nära släktingar sitter mitt emot varandra från två bord som går snett ut från hörnen där brudparet sitter.

Är det fel?

Svar:
Du kan vara lugn, det finns inget som säger att du ”måste” bordsplacering på ett visst sätt.

Det är endast en rekommendation med syfte att underlätta i umgänget mellan människor och vid bröllop även mellan de olika släkterna.

Om du gör denna annorlunda bordsplacering på grund av att dina föräldrar är skilda, då tycker jag däremot att du gör fel.

Att de har delat på sig är inte din sak att ta hänsyn till, de får acceptera att bordsplacering som föräldrar till dig.

Dessutom sitter de inte bredvid varandra, oavsett förhållandet dem emellan.

Men om du väljer en annorlunda placering, så får du vara noggrann med att de placeras lika.

Klicka här för att läsa min artikel vid bordsplacering bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – behöver tärnor och bestman vara jämna par?

Fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och han har utsett sin bror till bestman.

Jag skulle vilja ha mina två närmaste väninnor som tärnor.

Passar sig detta, att ha två tärnor på min sida men bara en person (bestman) på brudgummens sida?

Eller måste det vara jämna par?

Vi vill inte har mina väninnors partners som marskalkar eller liknande eftersom min sambo inte har så nära kontakt med dem.

Vi ska inte ha något stort bröllop, men jag vill inte gärna behöva välja bara en av mina väninnor eftersom vi umgås mycket tillsammans alla tre.

Svar:
Det handlar inte på något vis om jämna par, så du kan utan problem ha två tärnor.

Att din blivande man har sin bror som bestman är helt i sin ordning, det förpliktigar inte att tärnornas partners ska ha den uppgiften.

Däremot måste ni bjuda in tärnornas partners, annars blir det inte bra.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman och tärna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – om jag önskar byta och inte bära min brudklänning på festen, kan jag det?

Fråga:
Jag undrar om man behöver byta kläder efter bröllopet till middagen?

Eller om man ska sitta i sin bröllopsklänning (kanske trevligare på fotona tänkte jag).

Vad säger ett och etikett kring detta?

Och när ska i så fall ombytet ske?

Bör det vara en specifik färg ?

Svar:
Det finns ingen direkt vett och etikett i denna fråga, men jag har vid ett flertal gånger sett att bruden har bytt om till festen.

I de fall jag kan påminna mig har hon valt en klänning som i mycket liknar brudklänningen, men är skönare att dansa och sitta i.

Ombytet har i de fallen utförts efter brudvalsen, för då är allas blickar riktade mot brudparet.

Klicka här för att läsa min artikel om brudklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – måste min man ha kostym vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Ska på ett sommarbröllop som är på eftermiddagen och klädkoden är kavaj.

Vilken typ av klänning ska jag ha på mig och måste min man ha kostym?

Svar:
Du bär en mörk kostym klänning och din man bär mörk kostym.

Om du hade sökt på Kavaj så hade du funnit svaret direkt i mina artiklar, men jag bifogar länk för mer detaljerat svar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett – varför kvinnan på vänster sida i kyrkan?

Fråga:
Jag undrar varför kvinnan går in på vänster sida vid ett bröllop och ut på höger?

Hur såg traditionerna förr ut och vem bestämde allt det?

Svar:
Det finns en mängd olika symboler inom kyrkan och det är oftast detta som satt sin prägel på våra seder.

Det är med andra ord ingen ”som bestämt”, utan vanor som utvecklats genom åren och därigenom blivit en tradition.

Kvinnans position i förhållande till mannen har inte alltid varit så jämlik som den är idag (även om mycket finns kvar att göra).

Från början hade männen och kvinnorna varsin ingång där en man fick gå in genom vapenhuset i söder medan en kvinna ofta hade en ingång på långhusets nordvästra sida.

Tack och lov försvann denna sed och kvinnoingångarna murades igen. Men den norra sidan, vilken i de flesta fall är den vänstra, förblev kvinnosidan.

Skälet är att de flesta kyrkor har koret i öster.

Men det finns mer symbolik, en är att kvinnan stod för det världsliga och mannen för det andliga. Norr och söder.

Inget är eller var bättre än det andra, utan dessa två starka krafter förenades i vandringen uppför altargången.

Det finns ännu fler skrönor och historier i detta ämne och denna symbolik, men detta med ingångarna är den mest trovärdiga förklaringen vill jag påstå.

Allt har sin bakgrund och än idag vandrar bruden uppför altargången, vid brudgummens vänstra sida, detta med markeringen att hon är en fri och självständig kvinna som själv valt sin make.

Den förlegade traditionen att hon förs fram av sin far, kommer från den tid hon fördes fram av en man som beslutade över henne och lämnades till en annan som nu tog över ansvaret.

Inte ens sina pengar fick hon äga.

Hon går alltså till altaret på den norra sidan, den vänstra. Gör helt om på stället och vandrar ut på samma sida, men nu till höger som en gift kvinna.

Vilket därefter även blivit markeringen för ett gift par, kvinnan till höger.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – hur skriver vi klädkoden vid militärt bröllop med både frack/uniform och mörk kostym?

Fråga:
Min sambo och jag gifter oss till hösten.

Min sambo är officer, det blir militärt bröllop och min blivande man ska ha stor mässdräkt.

Nu är vi fundersamma på vilken klädkod vi ska hålla oss till. Vad rekommenderar du?

Måste alla gäster vara i samma klädkod eller är det undantag när det är uniformer?

Vi vill inte att våra gäster ska känna sig tvungna att köpa frack/smoking/aftonklänning för flera tusen kronor.

Kan vi ha mörk kostym och att de som har rätt att bära uniform gör det?

Svar:
Ni kan skriva två klädkoder, vilket ger gästerna ett alternativ och de slipper därmed inköpa dyrbara kläder.

Just detta att ni tänker på kostnaden är bra, det visar på omtanke och givetvis ger ni fler möjlighet att närvara.

Skriv ”Högtidsdräkt/Mörk kostym eller motsvarande uniform”.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson