Utlandets etikett – klädsel vid begravning i England?

Fråga:
Min man ska till en begravning i England.

En god vän från England.

Det blir mycket stort och min man vill vara korrekt klädd, men han er svensk och har ingen anknytning till England.

Har England någonting speciell klädkod som är annorlunda än den svenska?

Svar:
Den mest använda klädseln för män på begravning är som i Sverige, mörk kostym med vit skjorta och svart slips.

Vid vissa mycket formella och stora begravningar män det förekomma Jackett, som traditionellt bärs med en svart slips och svart väst.

Vissa militära uniformer kan också bäras.

Men i dessa fall, till skillnad från vanliga begravningar,får man en inbjudan, som innehåller instruktioner.

Därför säger jag mörk kostym.

Klicka här för att läsa mer om klädsel vid begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vilken färg på slipsen har de som bär kistan?

Fråga:
Kusiner som bär kistan vid jordbegravning vit eller svart slips?

Svar:
Det är inte relaterat till släktskap utan till uppdrag.

Men slipsens färg när man är kistbärare varierar.

Vanligt är att bärarna har vit slips, men kontrollera detta med begravningsentreprenören.

Klicka här för att läsa min artikel om jordbegravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vår son ska gifta sig, men vad ska vi ha för kläder?

Fråga:
Vår son ska gifta sej  till våren i en kyrka.

Bör min man ha kostym eller kavaj med udda byxor?

Har en mörkgrå kostym och en mörkblå. Kan han ha en av dom?

Själv tänkte jag ha en kort klänning.

Svar:
Ni måste fråga er son och hans blivande hustru istället om vilken klädsel de kommer att önska hos gästerna.

Den frågan kan jag omöjligt besvara, jag har ingen aning om vad de har tänkt sig.

Är det Kavaj eller Mörk kostym ör svaret ja till mörkgrå, som är finast och mörkblå kostym som är snäppet under.

Är det udda Kavaj som anges som klädkod kan han bära det

Som en vägledning kan ni läsa bifogad länk till de olika klädkoderna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Påsk – klädkod vid besök i påskgudtjänst?

Fråga:
Jag är inte en frekvent beökare av gudstjänster och högmässor men kommer i år att delta i en långfredagsgudstjänt.

Efter vad jag läst mig till kring liturgiska färger förstår jag att klädseln lämpligen utgörs av mörkare färger.

Min fråga är om det anses korrekt att använda en svart skjorta med orangea knappar, eller ses det som ett etikettsbrott att ha så skarpa färger i kontrast till den i övrigt mörklagda klädseln?

Svar:
Det råder stor frihet i klädsel vid besök i kyrkan idag, jag skulle nog våga påstå att ”hel och ren” är en klädkod som räcker långt.

Jag kan således inte se något som helst bekymmer med din skjorta på besök i kyrkan.

Klicka här för att läsa om vett och etikett i påsk >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Kläder – finns det någon regel om matchning av knappar på skjortan?

Fråga:
Finns det någon regel angående om hur man ska matcha knapparna på en kostym med färgen på skorna?

Om jag vill ha en mörkblå kostym som har mörkbruna melerade knappar, kan jag då använda svarta skor och en svart livrem utan att det ser konstigt ut?

Självklart så är det ju upp till mig vad jag vill använda, men jag är ändå intresserad av vad Etikettdoktorn har att säga om saken.

Svar:
Färgade knappar på skjortor är en modesak som funnits ett antal år.

Det kommer också försvinna i linje med att modet förändras.

Därför är matchning en ren smaksak och de flesta matchar i så fall byxor och strumpor.

Svaret är alltså nej, det finns inte någon sådan regel.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortans vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkod – jubileumsfest med kavaj, men det ska vara enklare sådan. Vad tar jag?

Fråga:
Har blivit inbjuden till en jubileumsfest där det är klädkod kavaj.

Jag har fått höra tidigare att det i den klädkoden är ”ok” att skippa slips/fluga samt att ha en udda kavaj (alltså inte samma färg på kavaj som byxa).

Jag vill kolla att det stämmer. Har haft en diskussion med vännerna och vi är lite oense om kombinationerna.

Jag har i vart fall tänkt att ha en udda kavaj och sen en väst (annan färg såklart) på mig, med mörka byxor.

Tacksam för svar, så man vet ”vad som gäller”.

Svar:
Klädkoden kavaj har med tiden blivit mer enkel än som tidigare, då det var mörk kostym som gällde.

Undantaget är formella tillställningar, som större middagar, bröllop, jubileumsfester med mera.

Din inbjudare har, utifrån din beskrivning, valt att utgå från den mer avslappnade klädseln.

Eftersom du från flera håll hört att detta är normen som gäller, så kan du säkert lita på det.

Då fungerar din klädsel, men vill du vara 100% säker tar du en mörk kostym med skjorta och slips.

Den är aldrig fel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – om jag önskar byta och inte bära min brudklänning på festen, kan jag det?

Fråga:
Jag undrar om man behöver byta kläder efter bröllopet till middagen?

Eller om man ska sitta i sin bröllopsklänning (kanske trevligare på fotona tänkte jag).

Vad säger ett och etikett kring detta?

Och när ska i så fall ombytet ske?

Bör det vara en specifik färg ?

Svar:
Det finns ingen direkt vett och etikett i denna fråga, men jag har vid ett flertal gånger sett att bruden har bytt om till festen.

I de fall jag kan påminna mig har hon valt en klänning som i mycket liknar brudklänningen, men är skönare att dansa och sitta i.

Ombytet har i de fallen utförts efter brudvalsen, för då är allas blickar riktade mot brudparet.

Klicka här för att läsa min artikel om brudklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – måste min man ha kostym vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Ska på ett sommarbröllop som är på eftermiddagen och klädkoden är kavaj.

Vilken typ av klänning ska jag ha på mig och måste min man ha kostym?

Svar:
Du bär en mörk kostym klänning och din man bär mörk kostym.

Om du hade sökt på Kavaj så hade du funnit svaret direkt i mina artiklar, men jag bifogar länk för mer detaljerat svar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Ringar – finns det något ”ringarnas språk”?

Fråga:
När man blir änka och vill fortsätta bära förlovnings- och vigselringar har man dem även då på vänster hand?

Finns något sätt att bära dem för att visa att man är änka? Flytta till höger hand?

Finns det något ”språk” för placering av ringar?

Betyder det något speciellt om man har ring på tummen?

Svar:
En änka eller änkeman kan fortsätta bära sina ringar hela livet ut.

De behöver inte flyttas, men om man träffar en ny vän i livet eller gifter om sig så tar de nya ringarna platsen.

Vanligt är att de gamla ringarna, om man vill bära dem, hängs i en kedja runt halsen.

Men något uttalat signalspråk för ringar finns inte. Några undantag:

  • Att bära ringen på höger hands ringfinger har sitt ursprung i att trohetslöften beseglades med just höger hand.
  • Att bära ringen på höger hands ringfinger är också vanligt bland samkönade par.
  • Tror du på gammalt skrock så kan du drabbas av otur om du bär någon annans vigselring.
  • En adelsring, släktring eller signetring bars av mannen, oftast, på högra handens ringfinger.
  • En släktring, en ärvd ring för kvinnan räknades som prydnadsring och bars på det sätt hon själv önskade.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson