Klädkod – vilken typ av klänning vid formal party?

Fråga:
Jag undrar om klänningen måste vara hellång eller om det går att ha en klänning som är ca 20 cm från golvet?

Går det bra med mönstrat? Det är Formal Party som gäller för detta event, vi kommer att vara flera tusen.

Svar:
Formal party är ingen klädkod, det är mer en angivelse om festens inriktning.

Klädsel ”formal” är ett samlingsnamn för högtidsdräkt, med hellång klänning och Smoking med aftonklänning.

Hade dessa preciserats i inbjudan hade det stått white tie eller black tie alternativt Evening Dress.

Formal Day dress är mörk kostym, men då innan kl. 15.00. En klänning 20 cm över golvet är att betrakta som kort och då mest passande vid mindre formella fester. Således inte här.

Vilket egentligen betyder att du kan välja vilket du vill, mest sannolikt är att gästerna kommer i Evening Dress/Black Tie/Smoking.

Mitt resonemang leder fram till att en ankellång aftonklänning borde vara det mest anpassade klädvalet.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – om inte klädkod finns, vad gäller vid fest på slott?

Fråga:
Undrar om klädsel på slott om klädsel ej är angiven?

Svar:
Ska vi följa etiketten så är det frack eller högtidsdräkt.

Sedan beror det givetvis på sammanhanget.

Enkom att det är på ett slott betyder ju inte att det är speciellt formellt.

Hade det varit vårt Kungahus som bjöd in, då hade det stått högtidsdräkt angivet.

Därför är mitt råd att du kontaktar inbjudaren och frågar vad som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära byxor och min man udda kavaj vid bröllop med klädsel Kavaj?

Fråga
Vad menas med klädsel Kavaj vid bröllop?

Jag tänkte ha en lång tunika i svart-vit och svarta tights-finbyxa under. Är det ok?

Min man tänker ha en mörk blå kavaj. Han brukar ha ett par grå byxor till den.

Är det ok? Eller skall han handla nya byxor?

Isåfall vilken färg?

Eller ta en brunspräcklig kavaj med svarta byxor?

Han har ingen snygg svart kostym.

Svar:
Inbjudan till bröllop med klädkoden Kavaj räknas som en formell tillställning.

Därmed får både du och din man börja om från början.

Du kan inte ha byxor, utan du förväntas komma i klänning eller kjol.

Din klädsel är således inte korrekt, men klicka på den här länken så ser du i min artikel hur den ska utformas.

Din man kan bära sin mörkblå kavaj, men han måste ha en byxa i samma material och färg.

Att bära udda färg eller grå byxor går inte. En brun kavaj fungerar heller inte.

Det troliga är att han få införskaffa en mörk kostym, vit skjorta med slips eller fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om hur en mörk kostym ska utformas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hur bär man en brosch?

På vilken sida bär man en brosch?

Fråga:
Hur bär man en brosch?

På vilken sida skall broschen sitta?

Svar:
En brosch kan du bära var du vill, det är inte enbart till vänster den ska sitta.

Att ha en prydnadsbrosch är lika korrekt att placera på höger sida.

Din fråga Hur bär man en brosch kan därför besvaras på flera sätt.

Den kan även sitta mitt fram, eller vid urringningen på en klänning för aftonbruk.

Läs mer i min artikel om smycken >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag, i en orden, bära namnbricka vid frack?

Fråga:
I ordenssällskap bärs normalt namnbricka, gör man detta även vid Frack ?

Svar:
Det är ganska vanligt att en namnbricka även bärs till fracken inom ordenssällskap.

Fracken syftar till att alla ska vara lika, ingen ska känna sig utanför och namnbrickan ska underlätta möten.

Svaret är således ja.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Jubilar – vi ska uppvakta ett jubilerande idrottsförbund, klädsel och presenter?

Fråga:
Jag ska representera vår idrottsklubb när distriktsförbundet håller 80-årsjubileum.

Programmet består av idrottsuppvisning och sedan jubileumsbankett.

Ingen klädkod är angiven, hur klär jag och min respektive oss för detta?

Kan man klä upp / klä ner klädseln genom att byta skor, smycken/ kavaj/ tröja mellan de olika delarna eller kan något passa för hela arrangemanget?

Bör föreningen överlämna någon jubileumsgåva. Kan det vara klubbens standar eller något mer?

Svar:
Ska jag vara krass har de därmed inbjudit till frackmiddag, då det är detta som gäller om ingen klädsel angivits.

Men det låter knappast troligt i detta sammanhang. Ditt förslag att byta om låter heller knappast som en praktisk lösning.

Jag skulle välja klädsel enligt klädkoden Kavaj, med möjlighet till en snygg kostym/klänning, men ändå med möjligheter att kombinera med lite färg på skjorta.

Förvisso är jubileumsbankett en lite mer formell tillställning, men du kommer upptäcka att klädkoden kommer variera stort.

Ett standar kan säkert vara uppskattat, men kolla om det inte finns någon fond eller liknande för ungdomsverksamhet.

Låt er förening sätta in en slant där och överlämna beviset på gåvan i samband med att ni uppvaktar.

Klicka här för att läsa om klädkoden Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett – om bruna skor efter klockan 18 och bryter eller häver jag taffeln?

Fråga:
Jag såg en deckare på TV med en helt underbar sekvens. Det var när detektiven anlände till en mordplats.

Genast konstaterade han: ”Mannen är mördad före klockan 18.00″!

Hur vet du det undrade någon… Offret har ju bruna skor, blev det korta svaret.

Att endast bära svarta skor efter klockan 18.00 är ju en viktig regel i exempelvis England, men hur är det i vårt land?

Känner du till varifrån denna sed kommer?

En fråga till: Jag har tidigare frågat vad det heter när värdinnan måste gå till en mindre lokal och pudra näsan.

Heter det att man BRYTER taffeln eller säger man att man HÄVER den?

Jag kan inte erinra mig att jag fått något svar på frågan – möjligen att det var av politikerkaraktär… dvs något diffust.

Svar:
Bruna skor kan inte bäras efter kl. 18 är en gammal sed, med anor från bland annat England.

En gentleman, även i Sverige, kunde inte besöka en lokal eller lounge om han inte bar frack eller kavaj.

Det innebar mörk kostym och det är endast några generationer tillbaka man inte gick någonstans med mindre än en sådan på sig.

Tumregeln för detta var att denna klädsel bars för kvällsbruk och där ansågs klockan 18 vara en brytpunkten.

Skorna till denna klädsel var självklart svarta och därifrån kommer denna förlegade etikettsregel som så många tror gäller än idag.

 

Din fråga om taffeln, dor hade du funnit svaret på om du sokt i rutan här till höger, i april 2013 fick jag den frågan. Men jag svarar så gärna på den igen.

Taffel betyder helt enkelt ”bord”. Ett äldre uttryck för att benämna en festtillställning med mat och dryck.

I modern litteratur har orden häva och bryta taffeln samma betydelse.

Jag frågade språkvetare vid Linköpings Universitet, där blir svaret att ordet häva betyder återkalla eller avbryta, men också att resa sig.

Ordet bryta innebär avbryta, upplösa, dela.

Som du ser är avbryta detsamma för båda, men skillnaden ligger att bryta betyder upplösa och häva betyder resa sig.

I äldre litteratur finner jag en tydligare tolkning – värdinnan bryter taffeln, men en gäst som reser sig innan värdinnan häver den.

Svaret blir att idag kan både ordet häva och bryta taffeln användas för att beskriva hur ett värdpar eller värdinnan avslutar och upplöser samlingen runt bordet.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons: