Klädsel – vilken klädsel ska jag ha på min f.d svärfars begravning?

Fråga:
Jag ska på min exmans fars begravning .

Jag skilde mig för många år sen och gifte om mig.

Jag har hållit kontakten kvar med hans föräldrar men nu gick han bort och lämnade henne kvar.

Vad bör jag ha på mig för att hedra honom och henne?

Svar:
Du följer den klädsel som angivits  i annonsen.

Har ingen klädsel skrivits i annonsen, så är det mörk sådan.

För dig gäller då dräkt eller kjol med svart eller vit blus.

Klicka här för att läsa mer om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Kläder – har val av material på klädsel betydelse i formella sammanhang?

Fråga:
Är det någon skillnad på olika material när det kommer till formell klädsel (inklusive skor), rent etikettmässigt?

Är t.ex. en slips tillverkad av siden mer ”korrekt” än en slips tillverkad av polyester?

Svar:
Vid all klädsel för fest eller formella tillställningar är kläder i finare material som siden, sammet eller crepé  alltid att föredra.

En slips i fin kvalité ligger alltid bättre än en billigare dito.

Det behövs inga slipsklämmor till en bra sidenslips och det är mer elegant utan, än med en hållare för slipsen.

Detta betyder inte att polyester är uteslutet, det finns många fina slipsar detta material.

Men stickade, i ull eller annat grovt material ska undvikas. De är inte korrekta.

Klicka här för att läsa min artikel om slipsnål >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vilken klädsel på gala?

Fråga.
Jag är nominerad till en gala, vad kan jag ha för kläder till denna tillställning?

Vill att det ska bli rätt.

Svar:
Det är svårt att svara på den frågan, då jag inte har en aning om om galan är elegant, formell eller informell.

Men eftersom det är en gala så utgår jag från det formella, då är mörk kostym en alltid fungerande klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Disputation – vilken klädkod gäller när jag ska gå och lyssna?

Fråga:
Disputationen är klockan 09.00-12.00.

Vad bör jag ha för kläder?

Svar:
Jag antar att du ska delta då recipienten försvarar sin avhandling.

Då kan du egentligen komma vardagsklädd, du kommer se deltagare som kommer i sina arbetskläder och andra lite mer eleganta.

Det är oftast ganska avslappnat och ledigt i klädseln således. Men väl finare vardag, så fungerar det alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkod – vad innebär klädkoden Kavaj?

Fråga:
Om klädkod kavaj anges i en inbjudan vad ska då frun ha för kläder och kan man ha vilken kavaj som helst eller någon speciell färg?

Svar:
Är det en formell fest med många gäster avses mörk kostym.

Är det mer informellt, så kan du lätta upp begreppet något och välja en kostym i andra färger.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vad ska jag bära på en högskolebal där högtidsdräkt är angivet?

Fråga:
Min flickvän har bjudit med mig till en bal på hennes skola, där dresscoden är högtidsdräkt m.o, alternativt mörk kostym om högtidsdräkt saknas.

Min första fråga; Är en smoking jättefel?

Har pratat med en kompis som var där förra året, som sa att folk kom lite i vad man hade. Men känns ändå lite osäkert.

Andra frågan; funkar en mörkblå kostym bra, eller måste den vara svart?

Jag har en mörkblå som sitter riktigt bra, men den svarta känns inte riktigt lika bra.

Helst av allt går jag i smokingen om den inte blir helt fel.

Svar:
Lämna din Smoking hemma, det blir helt fel. Den räknas inte som högtidsdräkt och är en nivå högre än mörk kostym.

Du förväntas bära frack (m.0. betyder med ordnar om du har några), eller som du skriver mörk kostym.

Mörkblå kostym är den högsta nivån på mörk kostym (det är inte svart som många tror), så din kostym är perfekt.

Men välj en fluga istället för slips, så blir du ändå lite åt Smokinghållet.

Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – vilken färg på strumporna ska jag ha till min kostym?

Fråga:
Jag undrar vilken färg det sak vara på strumporna om jag bär blå kostymbyxor?

Mörkblå eller ljusblå?

Svar:
Det ska vara mörkblå om byxan är mörkblå. Det är den formella klädseln.

Sedan kan du följa modet och bära strumpor i helt udda färg eller följa skjortan, till exempel med gröna strumpor, grön skjorta och grön ficknäsduk.

Klicka här för att läsa om tillbehör till klädseln >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag ha grafitgrå skjorta till mörkgrå kavaj?

Fråga:
Kan man ha en grafitigrå skjorta till en mörkgrå kavaj?

Svar:
Det beror helt på sammanhanget, du berättar inte vilket i din fråga.

Men jag svarar på det du frågar om – ja du kan ha grafitgrå skjorta till mörkgrå kavaj.

Men är det ett specifikt tillfälle du om, tyvärr, då din fråga är omöjlig att besvara om jag inte får mer information.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson