Annons:

Klädkoder – vita handskar till fracken?

Fråga:
Vi ska ha bal i vårt ordenssällskap jag är ceremonimästare och vill bära vita skinnhandskar, vilket jag tycker är festligt.

Frågan är jag har väl dessa hela kvällen och även under middagen?

Ska sabrera som inledning bla. där av de vita handskarna.

Svar:
Handsken som attribut till högtidsdräkten förekommer i vissa numera begränsade fall.

Det är vid stor bal under dans, vid kunglig audiens, vid kyrkliga högtider och exklusiva galamiddagar.

Eller om du är manlig betjänt.

Det förefaller som det blir en middag med damer, vilket då inte skulle göra dig till betjäning.

Mitt råd är att du efter sabrering kan behålla handskarna på vid dans, men ej till måltid eller hälsning (då tar du höger handske i vänster hand).

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – slippers i sammet till Udda Kavaj?

Fråga:

Jag har vid något tillfälle hört att endast värden får bära sammets ”slippers”.

Jag ska på middag med klädsel Udda Kavaj och undrar om jag får bära mina sammets slippers/Velvet Slipper) till detta?

Svar:
Udda Kavaj betyder Blazer och udda byxa.

Personligen tycker jag att Velvet Slipper passar bäst till jeans och utan strumpor därtill.

Men det är en smaksak och frågan är hur casual du vill vara.

Är det en väldigt ledig stil, då fungerar de. Annars, avstå.

Klicka här för att läsa min artikel om Udda Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vett och etikett på jobbet – tre knappar på väktare-kavajen, vad är korrekt?

Fråga:
Jag arbetar som väktare och där har vi treknäpp på kavajen.

Jag har hört att knäppa endast mitten är korrekt, men även uppe och mitten.

Vad är korrekt?

Vad är anledningen till tre knappar?

Svar:
Det du förmodligen syftar på är en kavaj för privat bruk och då knäpps inte den nedersta öch den översta knappen om det är tre sådana.

Skälet är enkelt, kavajen sitter snyggare när du rör dig och sätter dig.

Just tre knappar är en modefråga, det varierar, men mest är det utseende.

På din uniform kan det också vara tre knappar, men där ska du höra med din ledning om hur de förväntar sig knäppningen.

Det är inte alls omöjligt att de vill se samtliga knappar knäppta, det brukar ofta vara så på uniformer.

Skälen till detta får du ta med dem, de kan variera från allt ifrån säkerhet till enhetlig klädsel.

Klicka här för att läsa mer om blazer >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – otydlig klädsel (kostym) angiven till examensmiddag, vad ska jag som tjej ha på mig?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på en examensceremoni och examensmiddag på Chalmers av en nära kompis.

På deras hemsida står det att klädkoden för examensmiddagen är kostym.

Som jag uppfattat det finns det ingen klädkod som kallas kostym?

Blir väldigt förvirrad och som tjej har jag ingen aning om vad jag ska ha på mig.

Hur lång (till låren, ovanför knäna, nedanför knäna, ankellång, till marken) ska klänningen vara?

Vilken längd på armarna och måste axlarna vara täckta?
Vad ska jag ha för skor?

Måste jag ha handväska och handskar?

Vilka färger är bra på klänningen samt accessoarer?

Examensmiddagen är i slutet av november.

Svar:
Det blir lätt förvirrat när de skriver en klädkod som är svårtolkad, men eftersom det är en examensmiddag så bör man se det som formellt.

Utifrån det resonemanget är då klädkoden mörk kostym mest passande.

I den bifogade länken som följer finner du svar på alla dina frågor.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vad innebär kostym för henne?

Fråga:
Jag är medbjuden på en gala, en kväll.

Klädsel för mannen är kostym.

Vad förväntas jag som kvinna att bära för klädsel?

Svar:
Med kostym, får jag gissa att de avser mörk sådan.

Då bär du en elegantare klänning, med diskret urringning.

Resten läser du i bifogad länk härefter.

Klicka här för att läsa om klädsel mörk kostym för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer och ordnar – kan jag bära partinål till högtidsdräkt?

Fråga:
Jag undrar hur accepterat det skulle vara att bära partinål eller andra organisations symboler till högtidsdräkt.

Evenemanget jag ska gå på är ett 50-års jubileum för en sektion vid Lunds tekniska högskola.

Alltså kommer det bäras studentikosa ordnar.

Svar:
Normalt bär man utmärkelser eller andra symboler till frack, så javisst, du kan bära din partinål.

Men jag är tveksam till jämförelsen med andra studetikosa accessoarer.

Din partinål är ingen orden eller utmärkelse, endast en symbol för en gruppering du tillhör.

För min egen del hade jag avstått om jag inte befunnit mig i föreningen/partiets sammanhang.

Klicka här för att läsa min artikel om ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Etiquette Letter – detta visste du inte om skor

Skorna, de bär hela din kropp och ger dina fötter kärlek.

Inte nog med det, en i övrigt väldigt elegant framtoning kan i ett enda slag förvandlas med dåliga skor.

Välkommen att spara, dela och kopiera detta nyhetsbrev som en pdf >>

——————————————————————–

För dig som läst nyhetsbrevet i mail- klicka här så får du svaren längre ner

Men ska de vara av eller på?
Från början ansågs det att gästen skulle behålla sina skor på, då värdparet givetvis kunde bekosta städningen och hade råd till detta.

Om man gick i strumplästen var det att visa att värdparet var fattiga.

Vanan av idag kommer från de som vuxit upp med att skorna tas av på dagis och i skolan.

Att ta av sig har samtidigt ökat med galoschernas försvinnande, ombytesskor är inte så vanligt ibland män.

Men jag rekommenderar att alltid till festen alltid ha med ett par inneskor för ombyte.

Myten om skorna efter klockan sex
Skorna kan vara bruna även efter kl. 18:00, att det inte skulle fungera är en gammal regel som lever kvar.

Den kommer från den tid då en man inte kunde befinna sig i en offentlig miljö utan frack eller mörk kostym på kvällen.

Men detta kan vidareutvecklas, läs vidare.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer om svarta skor
Forr var det svarta skor som gällde efter klockan 18.¨

Idag kan man mycket väl bära bruna skor om det är en ljus kostym eller klädkod finare vardag, där t.ex. ett par chinos passar bra.

Regeln är normalt att formell klädsel kräver formella skor.

Informella skor, bruna, används till sportig klädsel som tweedkostymer eller jeans och blazer.

Damskon var tidigt en modesak
Under 1600-talet, med start i Venedig sattes kvinnan ”på piedestal” och hon fick gå på en styltsko, som var upp till 50 cm hog!

Inte sällan krävdes en käpp och en tjänare for att hon skulle kunna gå.

Under 16- och 1700-talet var det franska hovet som ledde modet.

Kängorna, som skulle snoras hårt och som var erotiskt laddade, gjorde sitt intåg under 1800-talet.

1900-talet blev en ny era i damskons historia, enklare och massproducerade skor lanserades.

Skor för mannen
Under 1900-talets början exploderade damskons utveckling.

Samtidigt blev männens utbud allt mer standardiserat, det var mest skärningen som skilde dem åt.

Loafers var en populär sko som kom på 1930-talet.

Den blev randsydd och är en klassiker än idag.

Men regeln är fortfarande att vid riktigt formella tillfällen väljer en man en snörsko.

Inga skor i present!
Det sägs ju att det bringar otur att ge bort skor i present.

Detta är skrock, och det lär finnas flera förklaringar till detta, den ena är att om du ger bort att par skor kommer din vän att gå långt bort ifrån dig.

Den andra är att det ska komma från kinesiskans ord för skor, det låter som ”Hai” vilket ska vara ordet för att sucka.

Även detta lär innebära otur.

Klicka här för att läsa ännu mer om skor och till vad de passar >>

Kom ihåg! – artighet lönar sig och är en ofta underskattad resurs! 

Bröllop – vilken sko ska jag välja?

Fråga:
Ska gifta mig på Mauritius och har en kostym i ivory med ljusgrön plastrong , nu undrar jag vilka skor jag kan ha?

Svar:
Eftersom du blandar stilar helt fritt, till exempel plastrong till kostym, så kan du välja sko helt fritt.

Du följer ju ingen klädkod.

Loafers kanske inte är att rekommendera för de allra formellaste tillställningarna, men till en ljus kostym passar denna modell utmärkt i Mauritius sommarklimat.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vett och etikett på jobbet – kan jag bära klänning?

Fråga:
På min nya arbetsplats råder klädkoden för kvinnor kostym, dräkt, alternativt byxdress.

Min fråga är kan jag ha klänning till kavajen eller jacka eller blir det helt fel?

Svar:
En dräkt kan mycket väl bestå av klänning, kjol eller byxa.

Så du kan välja fritt och bära en passande kavaj därtill.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på arbetet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson