Bröllop – gifter mig för andra gången, vilken klänning?

fråga:
Jag ska gifta mig för andra gången i april/maj och undrar vad det är är som gäller för klänningen i så fall.

Kort eller långt? Går det bra med off-white eller champagne.

Har hittat en fin sheathklänning som är lång bak och med bara ärm.

Kan det fungera?

Svar:
Det är ni själva som avgör vad som ska gälla som klädkod på ert bröllop.

Traditionen bjuder att kvinnan inte gifter sig i helvitt om hon varit gift förut.

Champagne eller off-white fungerar alldeles utmärkt.

Detsamma gäller längden, det finns inga direkta regler för hur lång den ska vara.

Men har ni angivit till exempel Kavaj som klädkod, så bör klänningen vara under ditt knä i längd.

Så det låter som om din klänning kommer fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om olika klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Begravning – hur ska vi vara klodda när det är avsked vid oppen kista?

Fråga:
Om två veckor ska vi på min systers mans begravning.

Innan det ska de ha en mottagning med öppen kista.

Gäller samma klädkod som på begravningen?

Svar:
Om det är ett avsked enbart i närvaro av de närmsta kan du prata med din syster om hur hon tänker sig detta.

Ofta sker detta några dagar innan begravningen och då kan diskret vardagsklädsel fungera lika bra.

Sker avskedet med öppen kista som en mer officiell ceremoni, lite som i gamla tider, där den döde låg i kistan och gästerna kom på besök.

Då är det mörk klädsel som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Klädkod – om brudgummen har vit väst till frack, ska gästerna ha gördel?

Fråga:
Ett frackbröllop där brudgummen och marskalkarna har vit väst.

Kan de manliga gästerna ha det också – eller konkurrerar de med brudgummen då och ska ha vit gördel i stället till fracken?

Delade meningar råder bland uthyrarna.

Svar:
Frack har alltid vit väst när det är fest och damer närvarande.

Om övriga gäster ska bära frack, det avgörs utifrån vad inbjudan angivit för klädkod.

Det råder ingen som helst konkurrens eller tveksamhet om detta.

Att överhuvudtaget påstå att gördel skulle förekomma är nästintill skandal att en uthyrare påstår.

Det finns inte ens på kartan! Man lurar gäster att dyka upp helt fel klädda.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – hur strikt är golvlång klänning vid högtidsdräkt?

Fråga:
Jag har en finare svart långklänning som jag tänkt använda vid en medicinarbal på universitet, klädkod högtidsdräkt.

En väninna påtalade dock att den är ganska genomskinlig från knäna och neråt och att den därför ej räknas som en långklänning.

Vad är det som gäller?

Svar:
Det råder stor frihet i modellen, viktigast är golvlång och festbetonad.

Den ska alltså i sin utformning vara tydlig i uttrycket hellång, är den genomskinlig ser den kortare ut och blir därmed tveksam.

Helst borde jag se den, men den ska vara stor och riktigt vid annars fungerar den inte.

Det ska synas att det här är riktig festklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkod – ingen klädsel skriven, är det då valfri klädsel?

Fråga:
Jag och min pojkvän är bjuden på ett bröllop och kommer endast kunna närvara på festen.

Klädsel på inbjudan anges inte – kan man då tolka det som valfritt och hur ska man tänka när det endast är på festen man närvarar?

Har tänkt på en mild grön klänning som slutar ovanför knät och är i spets.

Foder under i grönt och trekvarts ärmar. Är det fel att ha spets så på bröllopsfest?

Svar:
Om det inte är någon klädkod angiven innebär det formellt att vid ett förmiddagsbröllop (innan 15.00) gäller mörk kostym och vid ett eftermiddagsbröllop innebär det högtidsdräkt (frack).

Ofta är brudparet omedvetna om detta och det brukar vara kostymen som gäller.

Mitt råd är att ni ringer värdparet och frågar hur de tänkt.

Vad det gäller din klänning är det inga problem med färg eller spets, men den är för kort.

Vid mörk kostym ska det vara under ditt knä i längd.

Vid ett stort formellt bröllop med många gäster är det till och med ankellång klänning som kan användas.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – klädeln ”vitt”” på bröllop, vad är det?

Fråga:
Har fått en inbjudan till bröllop. Klädkod: Vitt.

Vad innebär detta?

På kuvertet med inbjudan stod det till Familjen XXXXXX.

Innebär detta att våra barn med respektive, som inte bor hemma är medbjudna?

Svar:
På klädkoden är det bara att säga som det är – jag har inget svar.

Klädkoden ”vitt” existerar inte, ett ren påhittad sådan och den är totalt obegriplig för gästerna.

Här ser vi ännu en gång vilket besvär man orsakar för gästerna genom att hitta på egna klädkoder.

Finns bara ett svar – lyft luren och förklara för dem att ni inte förstår. Det är inte oartigt.

Står det familjen XXXX på inbjudan så innebär det att barn som bor hemma hos er är medbjudna.

Deras respektive är däremot inte inbjudna.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Begravning – kan jag bära en mörkröd klänning?

Fråga:
Min morfar gick nyligen bort och det är inom kort begravning.

Min fråga är om man kan ha en mörk vinröd klänning, med svart kofta över.

Har läst mycket om att man ska undvika rött, men tycker inte att den är typiskt ”röd”.

Svar:
Det är ni anhöriga som sätter klädkoden, så prata med dina föräldrar vad de anser.

Är din klänning mycket mörk och snarare ser svart ut än röd, då kan du bära den.

Annars rekommenderar jag en annan klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om kläder på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära röda kläder?

Fråga:
Jag är brudens faster o vill veta om jag kan ha röda kläder på mig i kyrkan eller på festen.

Svar:
Visst kan du ha röda kläder.

Det är en myt och en skröna som bygger på synd eller att du skulle haft en affär med brudgummen.

Rent trams! Kronprinsessan bar en röd klänning när Prins Willem-Alexander, nu kung av Holland,  gifte sig.

Så bär du en röd klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om röd klänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära Smokingskjorta till frack?

Fråga:
Ser i ett svar du givet till en annan frågande att det är ok att ha frackskjorta till smoking.

Nu, är min fråga om man kan göra tvärtom?

Alltså att ha smokingskjorta till frack?

Svar:
Om Smokingen har spetsiga slag på kragen (som en kavaj) då har du en klassisk snibbkrage. Fungerar inte med frack.

Bär du en skjorta med plisserat (räfflat), eller stråveck på bröstet, så fungerar den heller inte.

Om den har rak och slät front utan räfflor, med frackkrage fungerar.

Men byt knappar, då fracken har knappar av guld, pärlemor eller vita sådana. Smokingen har svarta.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson